Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Kéllen Campos Castro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marques, Lúcio Álvaro, Chaves, Lucieli Dias Pedreschi, Sousa, Rosane Aparecida de, Goulart, Bethania Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574
Resumo: Communication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action.
id UNB-32_83dc9b398c14c7936558003d60fa1791
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50574
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative ActionComunicación enfermero y niño: aportes de la Teoría de la Acción ComunicativaComunicação enfermeiro-criança na escola: contribuições da Teoria do Agir ComunicativoComunicaçãoComunicação em saúdeEnfermeiras e enfermeirosServiços de saúde escolarServiços de enfermagem escolarCommunicationHealth communicationNursesSchool health servicesSchool nursingComunicaciónComunicación en saludEnfermeras y enfermerosServicios de salud escolarServicios de enfermería escolarCommunication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action.La comunicación es una competencia profesional utilizada por los enfermeros en la atención a la salud infantil, en la escuela, así como un vínculo entre salud y educación. Este ensayo teórico tiene como objetivo realizar algunas consideraciones reflexivas sobre la comunicación en salud, en la escuela, entre enfermeros y niños con aportes de elementos de la Teoría de la Acción Comunicativa, de Jürgen Habermas. Presenta fundamentos de esta teoría en la transposición didáctica. Tales reflexiones pueden contribuir a la comprensión del papel de los enfermeros en la escuela y permitir reducir la influencia de la colonización del sistema en el mundo de la vida, a través de una acción más comunicativa y menos estratégica. Este ensaio objetiva tecer reflexões sobre comunicação em saúde na escola, entre enfermeiros/enfermeiras e crianças, com contribuições de elementos da Teoria do Agir Comunicativo, de Jürgen Habermas. Apresenta fundamentos dessa teoria em transposição didática para um agir mais comunicativo, favorável à superação do modelo biomédico, à autonomia e à adesão ao autocuidado, promotor de saúde e preventivo de doenças e agravos, por meio da interação, respeito, diálogo, simetria de poder e linguagem, bem como o fortalecimento de vínculo, voltado ao entendimento entre os envolvidos, e com uso de expressões linguísticas do mundo da vida das crianças.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5057410.26512/lc29202350574Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e505741981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38885https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38886Copyright (c) 2023 Kéllen Campos Castro Moreira, Lúcio Álvaro Marques, Lucieli Dias Pedreschi Chaves, Rosane Aparecida de Sousa, Bethania Ferreira Goularthttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Kéllen Campos CastroMarques, Lúcio ÁlvaroChaves, Lucieli Dias PedreschiSousa, Rosane Aparecida deGoulart, Bethania Ferreira2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50574Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
Comunicación enfermero y niño: aportes de la Teoría de la Acción Comunicativa
Comunicação enfermeiro-criança na escola: contribuições da Teoria do Agir Comunicativo
title Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
spellingShingle Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
Moreira, Kéllen Campos Castro
Comunicação
Comunicação em saúde
Enfermeiras e enfermeiros
Serviços de saúde escolar
Serviços de enfermagem escolar
Communication
Health communication
Nurses
School health services
School nursing
Comunicación
Comunicación en salud
Enfermeras y enfermeros
Servicios de salud escolar
Servicios de enfermería escolar
title_short Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
title_full Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
title_fullStr Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
title_full_unstemmed Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
title_sort Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
author Moreira, Kéllen Campos Castro
author_facet Moreira, Kéllen Campos Castro
Marques, Lúcio Álvaro
Chaves, Lucieli Dias Pedreschi
Sousa, Rosane Aparecida de
Goulart, Bethania Ferreira
author_role author
author2 Marques, Lúcio Álvaro
Chaves, Lucieli Dias Pedreschi
Sousa, Rosane Aparecida de
Goulart, Bethania Ferreira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Kéllen Campos Castro
Marques, Lúcio Álvaro
Chaves, Lucieli Dias Pedreschi
Sousa, Rosane Aparecida de
Goulart, Bethania Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Comunicação em saúde
Enfermeiras e enfermeiros
Serviços de saúde escolar
Serviços de enfermagem escolar
Communication
Health communication
Nurses
School health services
School nursing
Comunicación
Comunicación en salud
Enfermeras y enfermeros
Servicios de salud escolar
Servicios de enfermería escolar
topic Comunicação
Comunicação em saúde
Enfermeiras e enfermeiros
Serviços de saúde escolar
Serviços de enfermagem escolar
Communication
Health communication
Nurses
School health services
School nursing
Comunicación
Comunicación en salud
Enfermeras y enfermeros
Servicios de salud escolar
Servicios de enfermería escolar
description Communication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574
10.26512/lc29202350574
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574
identifier_str_mv 10.26512/lc29202350574
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38885
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38886
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e50574
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309289134292992