Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574 |
Resumo: | Communication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action. |
id |
UNB-32_83dc9b398c14c7936558003d60fa1791 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50574 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative ActionComunicación enfermero y niño: aportes de la Teoría de la Acción ComunicativaComunicação enfermeiro-criança na escola: contribuições da Teoria do Agir ComunicativoComunicaçãoComunicação em saúdeEnfermeiras e enfermeirosServiços de saúde escolarServiços de enfermagem escolarCommunicationHealth communicationNursesSchool health servicesSchool nursingComunicaciónComunicación en saludEnfermeras y enfermerosServicios de salud escolarServicios de enfermería escolarCommunication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action.La comunicación es una competencia profesional utilizada por los enfermeros en la atención a la salud infantil, en la escuela, así como un vínculo entre salud y educación. Este ensayo teórico tiene como objetivo realizar algunas consideraciones reflexivas sobre la comunicación en salud, en la escuela, entre enfermeros y niños con aportes de elementos de la Teoría de la Acción Comunicativa, de Jürgen Habermas. Presenta fundamentos de esta teoría en la transposición didáctica. Tales reflexiones pueden contribuir a la comprensión del papel de los enfermeros en la escuela y permitir reducir la influencia de la colonización del sistema en el mundo de la vida, a través de una acción más comunicativa y menos estratégica. Este ensaio objetiva tecer reflexões sobre comunicação em saúde na escola, entre enfermeiros/enfermeiras e crianças, com contribuições de elementos da Teoria do Agir Comunicativo, de Jürgen Habermas. Apresenta fundamentos dessa teoria em transposição didática para um agir mais comunicativo, favorável à superação do modelo biomédico, à autonomia e à adesão ao autocuidado, promotor de saúde e preventivo de doenças e agravos, por meio da interação, respeito, diálogo, simetria de poder e linguagem, bem como o fortalecimento de vínculo, voltado ao entendimento entre os envolvidos, e com uso de expressões linguísticas do mundo da vida das crianças.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5057410.26512/lc29202350574Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574Linhas Críticas; v. 29 (2023); e505741981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38885https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38886Copyright (c) 2023 Kéllen Campos Castro Moreira, Lúcio Álvaro Marques, Lucieli Dias Pedreschi Chaves, Rosane Aparecida de Sousa, Bethania Ferreira Goularthttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Kéllen Campos CastroMarques, Lúcio ÁlvaroChaves, Lucieli Dias PedreschiSousa, Rosane Aparecida deGoulart, Bethania Ferreira2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50574Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action Comunicación enfermero y niño: aportes de la Teoría de la Acción Comunicativa Comunicação enfermeiro-criança na escola: contribuições da Teoria do Agir Comunicativo |
title |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action |
spellingShingle |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action Moreira, Kéllen Campos Castro Comunicação Comunicação em saúde Enfermeiras e enfermeiros Serviços de saúde escolar Serviços de enfermagem escolar Communication Health communication Nurses School health services School nursing Comunicación Comunicación en salud Enfermeras y enfermeros Servicios de salud escolar Servicios de enfermería escolar |
title_short |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action |
title_full |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action |
title_fullStr |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action |
title_full_unstemmed |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action |
title_sort |
Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action |
author |
Moreira, Kéllen Campos Castro |
author_facet |
Moreira, Kéllen Campos Castro Marques, Lúcio Álvaro Chaves, Lucieli Dias Pedreschi Sousa, Rosane Aparecida de Goulart, Bethania Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Lúcio Álvaro Chaves, Lucieli Dias Pedreschi Sousa, Rosane Aparecida de Goulart, Bethania Ferreira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Kéllen Campos Castro Marques, Lúcio Álvaro Chaves, Lucieli Dias Pedreschi Sousa, Rosane Aparecida de Goulart, Bethania Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Comunicação em saúde Enfermeiras e enfermeiros Serviços de saúde escolar Serviços de enfermagem escolar Communication Health communication Nurses School health services School nursing Comunicación Comunicación en salud Enfermeras y enfermeros Servicios de salud escolar Servicios de enfermería escolar |
topic |
Comunicação Comunicação em saúde Enfermeiras e enfermeiros Serviços de saúde escolar Serviços de enfermagem escolar Communication Health communication Nurses School health services School nursing Comunicación Comunicación en salud Enfermeras y enfermeros Servicios de salud escolar Servicios de enfermería escolar |
description |
Communication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574 10.26512/lc29202350574 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202350574 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38885 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574/38886 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50574 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e50574 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309289134292992 |