Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
DOI: | 10.26512/lc27202137018 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018 |
Resumo: | This study aims to analysis two proposal of oral genre production, from a collection of Nature Science textbook, supported in Bakhtin (2019) and Schneuwly and Dolz (2011). We noted the possibilities of favouring to the critical literacy of student, from the perspective of Freire (2019), Street (2014) and Soares (2009). We justify the investigation of textbook and we showed the relevance of research about the oral genres and their links with the critical literacy. It is a document content analysis with focus quanti-qualitative and interpretive. The data conclude the occurrence of a limited percentage of these proposals, however the study indicates the contribution to the critical literacy of student. |
id |
UNB-32_85b8c3357d34b8dac32798ec90a258f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37018 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
spelling |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural SciencesGéneros orales y alfabetización crítica en un libro de texto de ciencias naturalesGêneros orais e letramento crítico em livro didático de ciências da naturezaLivro didáticoGêneros oraisLetramento críticoLibro de textoGéneros oralesAlfabetización críticaTextbookOral genreCritical literacyThis study aims to analysis two proposal of oral genre production, from a collection of Nature Science textbook, supported in Bakhtin (2019) and Schneuwly and Dolz (2011). We noted the possibilities of favouring to the critical literacy of student, from the perspective of Freire (2019), Street (2014) and Soares (2009). We justify the investigation of textbook and we showed the relevance of research about the oral genres and their links with the critical literacy. It is a document content analysis with focus quanti-qualitative and interpretive. The data conclude the occurrence of a limited percentage of these proposals, however the study indicates the contribution to the critical literacy of student.Este estudio tiene como objetivo analizar dos propuestas para la producción de géneros orales, en una colección de libros de texto de ciencias naturales, con base en Bakhtin (2019) y Schneuwly y Dolz (2011). El favorecer de la alfabetización crítica se observó desde la perspectiva de Freire (2019), Street (2014) y Soares (2009). Justificamos la investigación del libro de texto y señalamos la relevancia de la investigación sobre los géneros orales y sus vínculos con la alfabetización crítica. Es un análisis de contenido documental con enfoque cuantitativo-cualitativo e interpretativo. Los datos muestran la ocurrencia de un bajo porcentaje de estas propuestas, sin embargo, el estudio indica el aporte a la alfabetización crítica del estudiante.Este estudo objetiva analisar duas propostas de produção de gêneros orais em uma coleção de livros didáticos de Ciências da Natureza, com base em Bakhtin (2019) e Schneuwly e Dolz (2011). Observou-se o favorecimento para o letramento crítico sob a ótica de Freire (2019), Street (2014) e Soares (2009). Justificamos a investigação do livro didático e apontamos a relevância de pesquisas sobre os gêneros orais e suas vinculações com o letramento crítico. É uma análise de conteúdo documental com enfoque quanti-qualitativo e interpretativista. Os dados mostram a ocorrência de um baixo percentual destas propostas, contudo o estudo sinaliza a contribuição para o letramento crítico do estudante.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3701810.26512/lc27202137018Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37018Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37018Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e370181981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30479https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30480https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/32585Copyright (c) 2021 Érica Yamauchi Torres, Sílvio Ribeiro da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYamauchi Torres, ÉricaRibeiro da Silva, Sílvio 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37018Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences Géneros orales y alfabetización crítica en un libro de texto de ciencias naturales Gêneros orais e letramento crítico em livro didático de ciências da natureza |
title |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences |
spellingShingle |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences Yamauchi Torres, Érica Livro didático Gêneros orais Letramento crítico Libro de texto Géneros orales Alfabetización crítica Textbook Oral genre Critical literacy Yamauchi Torres, Érica Livro didático Gêneros orais Letramento crítico Libro de texto Géneros orales Alfabetización crítica Textbook Oral genre Critical literacy |
title_short |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences |
title_full |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences |
title_fullStr |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences |
title_full_unstemmed |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences |
title_sort |
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences |
author |
Yamauchi Torres, Érica |
author_facet |
Yamauchi Torres, Érica Yamauchi Torres, Érica Ribeiro da Silva, Sílvio Ribeiro da Silva, Sílvio |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro da Silva, Sílvio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yamauchi Torres, Érica Ribeiro da Silva, Sílvio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro didático Gêneros orais Letramento crítico Libro de texto Géneros orales Alfabetización crítica Textbook Oral genre Critical literacy |
topic |
Livro didático Gêneros orais Letramento crítico Libro de texto Géneros orales Alfabetización crítica Textbook Oral genre Critical literacy |
description |
This study aims to analysis two proposal of oral genre production, from a collection of Nature Science textbook, supported in Bakhtin (2019) and Schneuwly and Dolz (2011). We noted the possibilities of favouring to the critical literacy of student, from the perspective of Freire (2019), Street (2014) and Soares (2009). We justify the investigation of textbook and we showed the relevance of research about the oral genres and their links with the critical literacy. It is a document content analysis with focus quanti-qualitative and interpretive. The data conclude the occurrence of a limited percentage of these proposals, however the study indicates the contribution to the critical literacy of student. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018 10.26512/lc27202137018 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc27202137018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30479 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30480 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/32585 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Érica Yamauchi Torres, Sílvio Ribeiro da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Érica Yamauchi Torres, Sílvio Ribeiro da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37018 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37018 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37018 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1822178787804053504 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26512/lc27202137018 |