Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yamauchi Torres, Érica
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ribeiro da Silva, Sílvio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
DOI: 10.26512/lc27202137018
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018
Resumo: This study aims to analysis two proposal of oral genre production, from a collection of Nature Science textbook, supported in Bakhtin (2019) and Schneuwly and Dolz (2011). We noted the possibilities of favouring to the critical literacy of student, from the perspective of Freire (2019), Street (2014) and Soares (2009). We justify the investigation of textbook and we showed the relevance of research about the oral genres and their links with the critical literacy. It is a document content analysis with focus quanti-qualitative and interpretive. The data conclude the occurrence of a limited percentage of these proposals, however the study indicates the contribution to the critical literacy of student.
id UNB-32_85b8c3357d34b8dac32798ec90a258f7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37018
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
spelling Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural SciencesGéneros orales y alfabetización crítica en un libro de texto de ciencias naturalesGêneros orais e letramento crítico em livro didático de ciências da naturezaLivro didáticoGêneros oraisLetramento críticoLibro de textoGéneros oralesAlfabetización críticaTextbookOral genreCritical literacyThis study aims to analysis two proposal of oral genre production, from a collection of Nature Science textbook, supported in Bakhtin (2019) and Schneuwly and Dolz (2011). We noted the possibilities of favouring to the critical literacy of student, from the perspective of Freire (2019), Street (2014) and Soares (2009). We justify the investigation of textbook and we showed the relevance of research about the oral genres and their links with the critical literacy. It is a document content analysis with focus quanti-qualitative and interpretive. The data conclude the occurrence of a limited percentage of these proposals, however the study indicates the contribution to the critical literacy of student.Este estudio tiene como objetivo analizar dos propuestas para la producción de géneros orales, en una colección de libros de texto de ciencias naturales, con base en Bakhtin (2019) y Schneuwly y Dolz (2011). El favorecer de la alfabetización crítica se observó desde la perspectiva de Freire (2019), Street (2014) y Soares (2009). Justificamos la investigación del libro de texto y señalamos la relevancia de la investigación sobre los géneros orales y sus vínculos con la alfabetización crítica. Es un análisis de contenido documental con enfoque cuantitativo-cualitativo e interpretativo. Los datos muestran la ocurrencia de un bajo porcentaje de estas propuestas, sin embargo, el estudio indica el aporte a la alfabetización crítica del estudiante.Este estudo objetiva analisar duas propostas de produção de gêneros orais em uma coleção de livros didáticos de Ciências da Natureza, com base em Bakhtin (2019) e Schneuwly e Dolz (2011). Observou-se o favorecimento para o letramento crítico sob a ótica de Freire (2019), Street (2014) e Soares (2009). Justificamos a investigação do livro didático e apontamos a relevância de pesquisas sobre os gêneros orais e suas vinculações com o letramento crítico. É uma análise de conteúdo documental com enfoque quanti-qualitativo e interpretativista. Os dados mostram a ocorrência de um baixo percentual destas propostas, contudo o estudo sinaliza a contribuição para o letramento crítico do estudante.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3701810.26512/lc27202137018Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37018Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37018Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e370181981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30479https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30480https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/32585Copyright (c) 2021 Érica Yamauchi Torres, Sílvio Ribeiro da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYamauchi Torres, ÉricaRibeiro da Silva, Sílvio 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37018Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
Géneros orales y alfabetización crítica en un libro de texto de ciencias naturales
Gêneros orais e letramento crítico em livro didático de ciências da natureza
title Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
spellingShingle Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
Yamauchi Torres, Érica
Livro didático
Gêneros orais
Letramento crítico
Libro de texto
Géneros orales
Alfabetización crítica
Textbook
Oral genre
Critical literacy
Yamauchi Torres, Érica
Livro didático
Gêneros orais
Letramento crítico
Libro de texto
Géneros orales
Alfabetización crítica
Textbook
Oral genre
Critical literacy
title_short Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
title_full Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
title_fullStr Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
title_full_unstemmed Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
title_sort Oral genres and critical literacy in a textbook on Natural Sciences
author Yamauchi Torres, Érica
author_facet Yamauchi Torres, Érica
Yamauchi Torres, Érica
Ribeiro da Silva, Sílvio
Ribeiro da Silva, Sílvio
author_role author
author2 Ribeiro da Silva, Sílvio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yamauchi Torres, Érica
Ribeiro da Silva, Sílvio
dc.subject.por.fl_str_mv Livro didático
Gêneros orais
Letramento crítico
Libro de texto
Géneros orales
Alfabetización crítica
Textbook
Oral genre
Critical literacy
topic Livro didático
Gêneros orais
Letramento crítico
Libro de texto
Géneros orales
Alfabetización crítica
Textbook
Oral genre
Critical literacy
description This study aims to analysis two proposal of oral genre production, from a collection of Nature Science textbook, supported in Bakhtin (2019) and Schneuwly and Dolz (2011). We noted the possibilities of favouring to the critical literacy of student, from the perspective of Freire (2019), Street (2014) and Soares (2009). We justify the investigation of textbook and we showed the relevance of research about the oral genres and their links with the critical literacy. It is a document content analysis with focus quanti-qualitative and interpretive. The data conclude the occurrence of a limited percentage of these proposals, however the study indicates the contribution to the critical literacy of student.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018
10.26512/lc27202137018
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018
identifier_str_mv 10.26512/lc27202137018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30479
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/30480
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37018/32585
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Érica Yamauchi Torres, Sílvio Ribeiro da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Érica Yamauchi Torres, Sílvio Ribeiro da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37018
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37018
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37018
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1822178787804053504
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26512/lc27202137018