Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704 |
Resumo: | This paper analyses how the factors influencing the health-sickness process are presented in early elementary school science learning books in Brazil and what their health-related main pedagogical objectives are. We have analysed the collections approved by the Programa Nacional do Livro Didático [Learning Book National Program] in 2010 for the first school years of elementary school (44 volumes). Such books tend to approach the theme from the point of view of the individual and their habits, in an out-of-context manner and always in face of a given threat. We suggest that those materials incorporate the conceptual advancements in the health field, especially the ones pertaining to the collective dimension and the social determinants, so as to make classroom discussions more relevant. |
id |
FCC-1_4e9007d54e7771a39b402db8177baf36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2704 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning booksHábitos, actitudes y amenazas: la salud en los libros didácticos brasileñosHábitos, atitudes e ameaças: a saúde nos livros didáticos brasileirosLivro didáticoSaúdeEducação em SaúdeEnsino FundamentalLearning BookHealthHealth EducationElementary SchoolLibro DidácticoSaludEducación en SaludEducación BásicaThis paper analyses how the factors influencing the health-sickness process are presented in early elementary school science learning books in Brazil and what their health-related main pedagogical objectives are. We have analysed the collections approved by the Programa Nacional do Livro Didático [Learning Book National Program] in 2010 for the first school years of elementary school (44 volumes). Such books tend to approach the theme from the point of view of the individual and their habits, in an out-of-context manner and always in face of a given threat. We suggest that those materials incorporate the conceptual advancements in the health field, especially the ones pertaining to the collective dimension and the social determinants, so as to make classroom discussions more relevant.Este trabajo analiza cómo los factores que influyen sobre el proceso saludenfermedad son presentados en los libros didácticos de ciencias para los años iniciales de la educación básica en Brasil y cuáles son sus principales objetivos pedagógicos relacionados con la salud. Se analizaron las colecciones aprobadas por el Programa Nacional del Libro Didáctico en 2010 para los años iniciales de la educación básica (44 tomos). Estos libros tienden a abordar el tema desde la perspectiva del individuo y su conjunto de hábitos, de manera descontextualizada y siempre en contraposición a una amenaza. Se sugiere que este material incorpore los avances conceptuales del área de la salud, sobre todo los relacionados con su dimensión colectiva y sus determinantes sociales, con miras a tornar más significativas las discusiones en el aula. Este trabalho analisa como os fatores que influenciam o processo saúde-doença são apresentados nos livros didáticos de ciências para os anos iniciais do ensino fundamental no Brasil e quais são seus principais objetivos pedagógicos relacionados à saúde. Foram analisadas as coleções aprovadas pelo Programa Nacional do Livro Didático em 2010 para os anos iniciais do ensino fundamental (44 volumes). Esses livros tendem a abordar o tema da perspectiva do indivíduo e seu conjunto de hábitos, de maneira descontextualizada e sempre em contraposição a uma ameaça. Sugere-se que esse material incorpore os avanços conceituais da área da saúde, especialmente os relacionados a sua dimensão coletiva e seus determinantes sociais, com vistas a tornar mais significativas as discussões em sala de aula. Fundação Carlos Chagas2014-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 151: jan./mar.2014; 132-154Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 151: jan./mar.2014; 132-1541980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704/2656https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Paulo Henrique NicoBizzo, Nelio2023-11-13T14:48:13Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2704Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-13T14:48:13Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books Hábitos, actitudes y amenazas: la salud en los libros didácticos brasileños Hábitos, atitudes e ameaças: a saúde nos livros didáticos brasileiros |
title |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books |
spellingShingle |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books Monteiro, Paulo Henrique Nico Livro didático Saúde Educação em Saúde Ensino Fundamental Learning Book Health Health Education Elementary School Libro Didáctico Salud Educación en Salud Educación Básica |
title_short |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books |
title_full |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books |
title_fullStr |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books |
title_full_unstemmed |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books |
title_sort |
Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books |
author |
Monteiro, Paulo Henrique Nico |
author_facet |
Monteiro, Paulo Henrique Nico Bizzo, Nelio |
author_role |
author |
author2 |
Bizzo, Nelio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Paulo Henrique Nico Bizzo, Nelio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro didático Saúde Educação em Saúde Ensino Fundamental Learning Book Health Health Education Elementary School Libro Didáctico Salud Educación en Salud Educación Básica |
topic |
Livro didático Saúde Educação em Saúde Ensino Fundamental Learning Book Health Health Education Elementary School Libro Didáctico Salud Educación en Salud Educación Básica |
description |
This paper analyses how the factors influencing the health-sickness process are presented in early elementary school science learning books in Brazil and what their health-related main pedagogical objectives are. We have analysed the collections approved by the Programa Nacional do Livro Didático [Learning Book National Program] in 2010 for the first school years of elementary school (44 volumes). Such books tend to approach the theme from the point of view of the individual and their habits, in an out-of-context manner and always in face of a given threat. We suggest that those materials incorporate the conceptual advancements in the health field, especially the ones pertaining to the collective dimension and the social determinants, so as to make classroom discussions more relevant. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704/2656 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 151: jan./mar.2014; 132-154 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154 Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 151: jan./mar.2014; 132-154 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330314762977280 |