Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Paulo Henrique Nico
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bizzo, Nelio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704
Resumo: This paper analyses how the factors influencing the health-sickness process are presented in early elementary school science learning books in Brazil and what their health-related main pedagogical objectives are. We have analysed the collections approved by the Programa Nacional do Livro Didático [Learning Book National Program] in 2010 for the first school years of elementary school (44 volumes). Such books tend to approach the theme from the point of view of the individual and their habits, in an out-of-context manner and always in face of a given threat. We suggest that those materials incorporate the conceptual advancements in the health field, especially the ones pertaining to the collective dimension and the social determinants, so as to make classroom discussions more relevant.
id FCC-1_4e9007d54e7771a39b402db8177baf36
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2704
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning booksHábitos, actitudes y amenazas: la salud en los libros didácticos brasileñosHábitos, atitudes e ameaças: a saúde nos livros didáticos brasileirosLivro didáticoSaúdeEducação em SaúdeEnsino FundamentalLearning BookHealthHealth EducationElementary SchoolLibro DidácticoSaludEducación en SaludEducación BásicaThis paper analyses how the factors influencing the health-sickness process are presented in early elementary school science learning books in Brazil and what their health-related main pedagogical objectives are. We have analysed the collections approved by the Programa Nacional do Livro Didático [Learning Book National Program] in 2010 for the first school years of elementary school (44 volumes). Such books tend to approach the theme from the point of view of the individual and their habits, in an out-of-context manner and always in face of a given threat. We suggest that those materials incorporate the conceptual advancements in the health field, especially the ones pertaining to the collective dimension and the social determinants, so as to make classroom discussions more relevant.Este trabajo analiza cómo los factores que influyen sobre el proceso saludenfermedad son presentados en los libros didácticos de ciencias para los años iniciales de la educación básica en Brasil y cuáles son sus principales objetivos pedagógicos relacionados con la salud. Se analizaron las colecciones aprobadas por el Programa Nacional del Libro Didáctico en 2010 para los años iniciales de la educación básica (44 tomos). Estos libros tienden a abordar el tema desde la perspectiva del individuo y su conjunto de hábitos, de manera descontextualizada y siempre en contraposición a una amenaza. Se sugiere que este material incorpore los avances conceptuales del área de la salud, sobre todo los relacionados con su dimensión colectiva y sus determinantes sociales, con miras a tornar más significativas las discusiones en el aula. Este trabalho analisa como os fatores que influenciam o processo saúde-doença são apresentados nos livros didáticos de ciências para os anos iniciais do ensino fundamental no Brasil e quais são seus principais objetivos pedagógicos relacionados à saúde. Foram analisadas as coleções aprovadas pelo Programa Nacional do Livro Didático em 2010 para os anos iniciais do ensino fundamental (44 volumes). Esses livros tendem a abordar o tema da perspectiva do indivíduo e seu conjunto de hábitos, de maneira descontextualizada e sempre em contraposição a uma ameaça. Sugere-se que esse material incorpore os avanços conceituais da área da saúde, especialmente os relacionados a sua dimensão coletiva e seus determinantes sociais, com vistas a tornar mais significativas as discussões em sala de aula. Fundação Carlos Chagas2014-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 151: jan./mar.2014; 132-154Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 151: jan./mar.2014; 132-1541980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704/2656https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Paulo Henrique NicoBizzo, Nelio2023-11-13T14:48:13Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2704Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-13T14:48:13Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
Hábitos, actitudes y amenazas: la salud en los libros didácticos brasileños
Hábitos, atitudes e ameaças: a saúde nos livros didáticos brasileiros
title Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
spellingShingle Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
Monteiro, Paulo Henrique Nico
Livro didático
Saúde
Educação em Saúde
Ensino Fundamental
Learning Book
Health
Health Education
Elementary School
Libro Didáctico
Salud
Educación en Salud
Educación Básica
title_short Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
title_full Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
title_fullStr Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
title_full_unstemmed Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
title_sort Habits, attitudes and threats: health in brazilian learning books
author Monteiro, Paulo Henrique Nico
author_facet Monteiro, Paulo Henrique Nico
Bizzo, Nelio
author_role author
author2 Bizzo, Nelio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Paulo Henrique Nico
Bizzo, Nelio
dc.subject.por.fl_str_mv Livro didático
Saúde
Educação em Saúde
Ensino Fundamental
Learning Book
Health
Health Education
Elementary School
Libro Didáctico
Salud
Educación en Salud
Educación Básica
topic Livro didático
Saúde
Educação em Saúde
Ensino Fundamental
Learning Book
Health
Health Education
Elementary School
Libro Didáctico
Salud
Educación en Salud
Educación Básica
description This paper analyses how the factors influencing the health-sickness process are presented in early elementary school science learning books in Brazil and what their health-related main pedagogical objectives are. We have analysed the collections approved by the Programa Nacional do Livro Didático [Learning Book National Program] in 2010 for the first school years of elementary school (44 volumes). Such books tend to approach the theme from the point of view of the individual and their habits, in an out-of-context manner and always in face of a given threat. We suggest that those materials incorporate the conceptual advancements in the health field, especially the ones pertaining to the collective dimension and the social determinants, so as to make classroom discussions more relevant.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2704/2656
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 151: jan./mar.2014; 132-154
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 132-154
Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 151: jan./mar.2014; 132-154
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314762977280