Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Manoel Oriosvaldo de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Araujo, Elaine Sampaio, Serrão, Maria Isabel Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817
Resumo: In this article we present theoretical-methodological backgrounds of the Teaching - Orienteering Activity based on Leontievian thesis that activity is the agent of the materiality of life of any subject. Initially we approach school education in the perspective of a human creation, in response to the need of preserving and socializing culture. In analyzing the constitutive elements of the Teaching - Orienteering Activity, anchored in the cultural-historical theory, we seek to demonstrate how it is configured in a mode of organizing teaching so that schooling process can promote human development in its maximum potentiality.
id UNB-32_8fe1353a8614da7f8d963d5f70152a83
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19817
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Atividade Orientadora de Ensino: fundamentosTeoria da AtividadeAtividade Orientadora de EnsinoEducação escolarTeoría de la ActividadActividad Orientadora de EnseñanzaEducación escolarTheory of ActivityTeaching - Orienteering ActivitySchoolingIn this article we present theoretical-methodological backgrounds of the Teaching - Orienteering Activity based on Leontievian thesis that activity is the agent of the materiality of life of any subject. Initially we approach school education in the perspective of a human creation, in response to the need of preserving and socializing culture. In analyzing the constitutive elements of the Teaching - Orienteering Activity, anchored in the cultural-historical theory, we seek to demonstrate how it is configured in a mode of organizing teaching so that schooling process can promote human development in its maximum potentiality.En ese artículo se presentan fundamentos teórico-metodológicos de la Actividad Orientadora de Enseñanza sustentados en la tesis leontieviana de que la actividad es el agente de la materialidad de vida de cualquier sujeto. Inicialmente abordamos la educación escolar desde una perspectiva de creación humana, en respuesta a la necesidad de preservar y socializar la cultura. Al analizar los elementos constitutivos de la Actividad Orientadora de Enseñanza, anclados en la Teoría histórico-cultural, buscamos demostrar cómo se configura en un modo de organización de enseñanza para que la escuela pueda promover el desarrollo humano a su máxima potenciaDans cet article nous présentons les fondements théoriques méthodologiques de l´Activité d´Orientation d´Enseignement basés sur la thèse de Léontiev qui dit que l´activité est l´agent de la matérialité de vie de n´importe quel sujet. Pour commencer, nous abordons l´éducation scolaire sous la perspective d´une création humaine, en réponse à la nécessité de préserver et socialiser la culture. À l´analyse des éléments constitutifs de l´activité d´orientation d´enseignement, ancrés dans la Théorie historico-culturelle, nous cherchons démontrer comment qu´elle se configure dans un mode d´organisation d´enseignement pour que l´école puisse promouvoir le développement humain dans sa pleine puissance.Neste artigo apresentam-se os fundamentos teórico-metodológicos da Atividade Orientadora de Ensino, sustentados na tese leontieviana de que a atividade é o agente da materialidade da vida de qualquer sujeito. Inicialmente aborda-se a educação escolar na perspectiva de uma criação humana, em resposta à necessidade de preservação e socialização da cultura. Ao analisar os elementos constitutivos da Atividade Orientadora de Ensino, com base na Teoria histórico-cultural, busca-se demonstrar como ela se configura em um modo de organização do ensino para que a escola possa promover o desenvolvimento humano em sua máxima potencialidade.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1981710.26512/lc.v24i0.19817Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19817Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19817Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e198171981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817/20627https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817/31574Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Manoel Oriosvaldo deAraujo, Elaine SampaioSerrão, Maria Isabel Batista2022-02-08T20:11:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19817Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:11:58Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
title Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
spellingShingle Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
Moura, Manoel Oriosvaldo de
Teoria da Atividade
Atividade Orientadora de Ensino
Educação escolar
Teoría de la Actividad
Actividad Orientadora de Enseñanza
Educación escolar
Theory of Activity
Teaching - Orienteering Activity
Schooling
title_short Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
title_full Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
title_fullStr Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
title_full_unstemmed Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
title_sort Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos
author Moura, Manoel Oriosvaldo de
author_facet Moura, Manoel Oriosvaldo de
Araujo, Elaine Sampaio
Serrão, Maria Isabel Batista
author_role author
author2 Araujo, Elaine Sampaio
Serrão, Maria Isabel Batista
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Manoel Oriosvaldo de
Araujo, Elaine Sampaio
Serrão, Maria Isabel Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da Atividade
Atividade Orientadora de Ensino
Educação escolar
Teoría de la Actividad
Actividad Orientadora de Enseñanza
Educación escolar
Theory of Activity
Teaching - Orienteering Activity
Schooling
topic Teoria da Atividade
Atividade Orientadora de Ensino
Educação escolar
Teoría de la Actividad
Actividad Orientadora de Enseñanza
Educación escolar
Theory of Activity
Teaching - Orienteering Activity
Schooling
description In this article we present theoretical-methodological backgrounds of the Teaching - Orienteering Activity based on Leontievian thesis that activity is the agent of the materiality of life of any subject. Initially we approach school education in the perspective of a human creation, in response to the need of preserving and socializing culture. In analyzing the constitutive elements of the Teaching - Orienteering Activity, anchored in the cultural-historical theory, we seek to demonstrate how it is configured in a mode of organizing teaching so that schooling process can promote human development in its maximum potentiality.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817
10.26512/lc.v24i0.19817
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817
identifier_str_mv 10.26512/lc.v24i0.19817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817/20627
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817/31574
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19817
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19817
Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19817
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v24i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287291944960