Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Rocha Louzada, Virgínia Cecília
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949
Resumo: This article aims to discuss the inclusion of Early Childhood Education in SAEB and the possible scenario generated by Covid-19. It systematizes data produced through bibliographic review. It discusses this inclusion based on documents about SAEB, Covid-19 and research in the area of ”‹”‹evaluation. It comes to the conclusion that there is a previous context that intends to anticipate the literacy process for the stage. It takes into account that this need may seem more urgent in the post-pandemic horizon, since the challenge of addressing the issue of literacy can increase considerably, due to the interruption of classroom activities.
id UNB-32_944c313923b516e0ba26baa93100df9b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33949
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19La educación infantil, el SAEB y el contexto generado por la Covid-19A educação infantil, o SAEB e o contexto gerado pela Covid-19Educação infantilPolíticas de avaliaçãoAvaliação externaAlfabetizaçãoCovid-19Educación infantilPolíticas de evaluaciónEvaluación externaAlfabetizaciónCovid-19Early childhood educationEvaluation policiesExternal evaluationLiteracyCovid-19This article aims to discuss the inclusion of Early Childhood Education in SAEB and the possible scenario generated by Covid-19. It systematizes data produced through bibliographic review. It discusses this inclusion based on documents about SAEB, Covid-19 and research in the area of ”‹”‹evaluation. It comes to the conclusion that there is a previous context that intends to anticipate the literacy process for the stage. It takes into account that this need may seem more urgent in the post-pandemic horizon, since the challenge of addressing the issue of literacy can increase considerably, due to the interruption of classroom activities.Este artículo tiene como objetivo discutir la inclusión de la Educación Infantil en SAEB y el posible escenario generado por Covid-19. Sistematiza los datos producidos a través de la revisión bibliográfica. Se discute esta inclusión basándose en documentos sobre SAEB, Covid-19 e investigaciones en el área de evaluación. Se llega a la conclusión de que existe un contexto previo que pretende anticipar el proceso de alfabetización para la etapa. Toma en cuenta que esta necesidad puede parecer más urgente en el horizonte pos pandémico, ya que el desafío de abordar el tema de la alfabetización puede incrementarse considerablemente, debido a la interrupción de las actividades de la escuela.Este artigo pretende discutir a inclusão da Educação Infantil no SAEB e o possível cenário gerado pela Covid-19. Sistematiza dados produzidos através de revisão bibliográfica. Discute essa inclusão a partir de documentos sobre o SAEB, sobre a Covid-19 e as pesquisas da área de avaliação. Chega à conclusão de que há um contexto anterior que pretende antecipar o processo de alfabetização para essa etapa. Leva em conta que tal necessidade pode parecer mais urgente no horizonte pós-pandemia, uma vez que o desafio de dar conta da questão da alfabetização pode aumentar consideravelmente, por conta da interrupção das atividades escolares presenciais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3394910.26512/lc.v26.2020.33949Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33949Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e33949Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e339491981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949/27879https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949/32407Copyright (c) 2020 Virgínia Louzadahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Rocha Louzada, Virgínia Cecília2022-02-09T11:12:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33949Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:12:33Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
La educación infantil, el SAEB y el contexto generado por la Covid-19
A educação infantil, o SAEB e o contexto gerado pela Covid-19
title Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
spellingShingle Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
da Rocha Louzada, Virgínia Cecília
Educação infantil
Políticas de avaliação
Avaliação externa
Alfabetização
Covid-19
Educación infantil
Políticas de evaluación
Evaluación externa
Alfabetización
Covid-19
Early childhood education
Evaluation policies
External evaluation
Literacy
Covid-19
title_short Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
title_full Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
title_fullStr Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
title_full_unstemmed Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
title_sort Early childhood education, the SAEB and the context generated by Covid-19
author da Rocha Louzada, Virgínia Cecília
author_facet da Rocha Louzada, Virgínia Cecília
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Rocha Louzada, Virgínia Cecília
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Políticas de avaliação
Avaliação externa
Alfabetização
Covid-19
Educación infantil
Políticas de evaluación
Evaluación externa
Alfabetización
Covid-19
Early childhood education
Evaluation policies
External evaluation
Literacy
Covid-19
topic Educação infantil
Políticas de avaliação
Avaliação externa
Alfabetização
Covid-19
Educación infantil
Políticas de evaluación
Evaluación externa
Alfabetización
Covid-19
Early childhood education
Evaluation policies
External evaluation
Literacy
Covid-19
description This article aims to discuss the inclusion of Early Childhood Education in SAEB and the possible scenario generated by Covid-19. It systematizes data produced through bibliographic review. It discusses this inclusion based on documents about SAEB, Covid-19 and research in the area of ”‹”‹evaluation. It comes to the conclusion that there is a previous context that intends to anticipate the literacy process for the stage. It takes into account that this need may seem more urgent in the post-pandemic horizon, since the challenge of addressing the issue of literacy can increase considerably, due to the interruption of classroom activities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949
10.26512/lc.v26.2020.33949
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.33949
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949/27879
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33949/32407
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Virgínia Louzada
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Virgínia Louzada
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33949
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e33949
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33949
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287918993408