Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110 |
Resumo: | This paper is the result of research in which we seek to correlate the education of female Biology teachers from different regions of Brazil with the educational context of the country in the period from 1960 to 2010, based on their life stories. Thus, this study is based on interpretive description and makes use of the life story as an investigative procedure in the field of qualitative research in the area of education. Results reveal the close relationship existing between the socio-politico-educational context and teacher education, since it is the former that directs the policies for the education of teaching professionals. |
id |
UNB-32_9c20894f25a21e17c860d33f7b979f1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4110 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)Profesoras de biología: historia de vida, formación y contexto educacional brasileño (1960-2010)Professoras de biologia: história de vida, formação e contexto educacional brasileiro (1960-2010)Professoras de biologiaEnsino de biologiaHistória de vidaFormaçãoProfesoras de biologíaEnseñanza de biologíaHistoria de vidaFormaciónBiology teachersBiology teachingLife storyEducationThis paper is the result of research in which we seek to correlate the education of female Biology teachers from different regions of Brazil with the educational context of the country in the period from 1960 to 2010, based on their life stories. Thus, this study is based on interpretive description and makes use of the life story as an investigative procedure in the field of qualitative research in the area of education. Results reveal the close relationship existing between the socio-politico-educational context and teacher education, since it is the former that directs the policies for the education of teaching professionals.Este texto es el resultado de una investigación, en la buscamos relacionar la formación de profesoras de Biología de diferentes regiones de Brasil al contexto educacional del país, durante el período comprendido entre 1960 y 2010, a partir de sus historias de vida. De ese modo, este trabajo toma por base la descripción interpretativa y se sirve de la historia de vida como procedimiento investigativo, en el campo de las investigaciones cualitativas en el área de educación. Los resultados revelan la estrecha relación existente entre el contexto socio-político-educacional y la formación docente, una vez que aquel nortea las políticas de formación del profesional docente.Este texto é resultado de uma pesquisa em que procuramos relacionar a formação de professoras de biologia de diferentes regiões do Brasil ao contexto educacional do país no período de 1960 a 2010, a partir de suas histórias de vida. Para tanto, este trabalho tem por base a descrição interpretativa e se utiliza da história de vida como procedimento investigativo, no campo das pesquisas qualitativas na área da educação. Os resultados revelam a estreita relação existente entre o contexto sócio-político-educacional e a formação docente, uma vez que é aquele que norteia as políticas de formação do profissional docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/411010.26512/lc.v19i38.4110Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-2271981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110/3769Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLonghini, Iara Mora2022-01-14T18:48:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4110Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T18:48:08Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) Profesoras de biología: historia de vida, formación y contexto educacional brasileño (1960-2010) Professoras de biologia: história de vida, formação e contexto educacional brasileiro (1960-2010) |
title |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) |
spellingShingle |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) Longhini, Iara Mora Professoras de biologia Ensino de biologia História de vida Formação Profesoras de biología Enseñanza de biología Historia de vida Formación Biology teachers Biology teaching Life story Education |
title_short |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) |
title_full |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) |
title_fullStr |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) |
title_full_unstemmed |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) |
title_sort |
Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010) |
author |
Longhini, Iara Mora |
author_facet |
Longhini, Iara Mora |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Longhini, Iara Mora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professoras de biologia Ensino de biologia História de vida Formação Profesoras de biología Enseñanza de biología Historia de vida Formación Biology teachers Biology teaching Life story Education |
topic |
Professoras de biologia Ensino de biologia História de vida Formação Profesoras de biología Enseñanza de biología Historia de vida Formación Biology teachers Biology teaching Life story Education |
description |
This paper is the result of research in which we seek to correlate the education of female Biology teachers from different regions of Brazil with the educational context of the country in the period from 1960 to 2010, based on their life stories. Thus, this study is based on interpretive description and makes use of the life story as an investigative procedure in the field of qualitative research in the area of education. Results reveal the close relationship existing between the socio-politico-educational context and teacher education, since it is the former that directs the policies for the education of teaching professionals. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110 10.26512/lc.v19i38.4110 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v19i38.4110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110/3769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227 Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227 Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v19i38 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286219251712 |