Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longhini, Iara Mora
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110
Resumo: This paper is the result of research in which we seek to correlate the education of female Biology teachers from different regions of Brazil with the educational context of the country in the period from 1960 to 2010, based on their life stories. Thus, this study is based on interpretive description and makes use of the life story as an investigative procedure in the field of qualitative research in the area of education. Results reveal the close relationship existing between the socio-politico-educational context and teacher education, since it is the former that directs the policies for the education of teaching professionals.
id UNB-32_9c20894f25a21e17c860d33f7b979f1a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4110
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)Profesoras de biología: historia de vida, formación y contexto educacional brasileño (1960-2010)Professoras de biologia: história de vida, formação e contexto educacional brasileiro (1960-2010)Professoras de biologiaEnsino de biologiaHistória de vidaFormaçãoProfesoras de biologíaEnseñanza de biologíaHistoria de vidaFormaciónBiology teachersBiology teachingLife storyEducationThis paper is the result of research in which we seek to correlate the education of female Biology teachers from different regions of Brazil with the educational context of the country in the period from 1960 to 2010, based on their life stories. Thus, this study is based on interpretive description and makes use of the life story as an investigative procedure in the field of qualitative research in the area of education. Results reveal the close relationship existing between the socio-politico-educational context and teacher education, since it is the former that directs the policies for the education of teaching professionals.Este texto es el resultado de una investigación, en la buscamos relacionar la formación de profesoras de Biología de diferentes regiones de Brasil al contexto educacional del país, durante el período comprendido entre 1960 y 2010, a partir de sus historias de vida. De ese modo, este trabajo toma por base la descripción interpretativa y se sirve de la historia de vida como procedimiento investigativo, en el campo de las investigaciones cualitativas en el área de educación. Los resultados revelan la estrecha relación existente entre el contexto socio-político-educacional y la formación docente, una vez que aquel nortea las políticas de formación del profesional docente.Este texto é resultado de uma pesquisa em que procuramos relacionar a formação de professoras de biologia de diferentes regiões do Brasil ao contexto educacional do país no período de 1960 a 2010, a partir de suas histórias de vida. Para tanto, este trabalho tem por base a descrição interpretativa e se utiliza da história de vida como procedimento investigativo, no campo das pesquisas qualitativas na área da educação. Os resultados revelam a estreita relação existente entre o contexto sócio-político-educacional e a formação docente, uma vez que é aquele que norteia as políticas de formação do profissional docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/411010.26512/lc.v19i38.4110Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-2271981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110/3769Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLonghini, Iara Mora2022-01-14T18:48:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4110Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T18:48:08Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
Profesoras de biología: historia de vida, formación y contexto educacional brasileño (1960-2010)
Professoras de biologia: história de vida, formação e contexto educacional brasileiro (1960-2010)
title Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
spellingShingle Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
Longhini, Iara Mora
Professoras de biologia
Ensino de biologia
História de vida
Formação
Profesoras de biología
Enseñanza de biología
Historia de vida
Formación
Biology teachers
Biology teaching
Life story
Education
title_short Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
title_full Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
title_fullStr Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
title_full_unstemmed Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
title_sort Biology teachers: life stories, education and the Brazilian educational context (1960-2010)
author Longhini, Iara Mora
author_facet Longhini, Iara Mora
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Longhini, Iara Mora
dc.subject.por.fl_str_mv Professoras de biologia
Ensino de biologia
História de vida
Formação
Profesoras de biología
Enseñanza de biología
Historia de vida
Formación
Biology teachers
Biology teaching
Life story
Education
topic Professoras de biologia
Ensino de biologia
História de vida
Formação
Profesoras de biología
Enseñanza de biología
Historia de vida
Formación
Biology teachers
Biology teaching
Life story
Education
description This paper is the result of research in which we seek to correlate the education of female Biology teachers from different regions of Brazil with the educational context of the country in the period from 1960 to 2010, based on their life stories. Thus, this study is based on interpretive description and makes use of the life story as an investigative procedure in the field of qualitative research in the area of education. Results reveal the close relationship existing between the socio-politico-educational context and teacher education, since it is the former that directs the policies for the education of teaching professionals.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110
10.26512/lc.v19i38.4110
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i38.4110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4110/3769
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 207-227
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i38
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286219251712