The productivity of neoliberal rationality in school inclusion: the story of Lucas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rigo, Neusete Machado
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Naujorks, Maria Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4853
Resumo: This paper presents and reflection on the inclusion process of a boy with Autistic Spectrum Disorder (ASD). As for the method, the approach is qualitative, using as instruments of data collection the observation of the participant and an interview. The reflection provided by this study lead to the comprehension that the current Brazilian educational policies, when proactive to the completion of inclusion of disabled children in regular schools, at the same time they are determined to guarantee the right to education, they are still affected by the purposes of neoliberalism in the production of competitive subjects and entrepreneur of themselves.
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spelling The productivity of neoliberal rationality in school inclusion: the story of LucasLa productividad neoliberal racionalidad em la inclusón escolar: la historia de LucasA produtividade da racionalidade neoliberal na inclusão escolar: a história de LucasInclusão escolarNeoliberalismoCapital humanoInclusión escolarNeoliberalismoCapital humanoSchool inclusionNeoliberalismHuman capitalThis paper presents and reflection on the inclusion process of a boy with Autistic Spectrum Disorder (ASD). As for the method, the approach is qualitative, using as instruments of data collection the observation of the participant and an interview. The reflection provided by this study lead to the comprehension that the current Brazilian educational policies, when proactive to the completion of inclusion of disabled children in regular schools, at the same time they are determined to guarantee the right to education, they are still affected by the purposes of neoliberalism in the production of competitive subjects and entrepreneur of themselves.En este artículo se presenta una reflexión sobre el proceso inclusivo de un niño con Trastorno del Espectro Autista (TEA). La metodología es un enfoque cualitativo, utilizando la observación participante y una encuesta con preguntas abiertas. La reflexión proporcionada por este trabajo nos lleva a comprender que las actuales políticas educativas de Brasil, proponen inclusión efectiva de los niños con discapacidad en las escuelas públicas, al tiempo que se determinan para garantizar su derecho a la educación, pero también no dejan de ser afectadas por los efectos del neoliberalismo en la producción de sujetos competitivos que invisten em si propios.Este artigo apresenta uma reflexão sobre o processo inclusivo de um menino com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Quanto à metodologia, trata-se de uma abordagem qualitativa, utilizando-se da observação participante e de uma entrevista com questões abertas. A reflexão proporcionada por meio deste trabalho nos leva a compreender que as atuais políticas educacionais brasileiras, ao serem propositivas para a efetivação da inclusão das crianças com deficiências nas escolas comuns, ao mesmo tempo em que estão determinadas a garantirlhes o direito à educação, também não deixam de estar afetadas pelos propósitos do neoliberalismo na produção de sujeitos competitivos e empreendedores de si.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/485310.26512/lc.v22i47.4853Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 210-228Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 210-228Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 210-2281981-04311516-489610.26512/lc.v22i47reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4853/4420Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRigo, Neusete MachadoNaujorks, Maria Inês2021-09-28T17:47:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4853Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T17:47:36Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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