The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Maria Amália de Almeida
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012
Resumo: This article takes as its heuristic object the analysis of an academic memorial for the purpose of career progression, since the memorial can be considered a narrative genre that materializes in an autobiographical writing. The contribution of Sociology to this genre of writing is investigated here, by operationalizing categories such as rite of passage (Van Gennep, 2012), consecration rituals (Bourdieu, 2020) and socioanalysis (Bourdieu, 1991; Kapko & Lêmetre, 2020). It is concluded that, when writing life in a memorial, the rites of passage and consecration are transmuted into a narrative plot that undergoes a socio-analysis work and, therefore, objectifies our social position in the world.
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spelling The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?La escritura del memorial académico: ¿rito de paso o rito de consagración?A escrita do memorial acadêmico: ritual de passagem ou rito de consagração?RitosProgressão na carreira docenteMemorial acadêmicoEscrita autobiográficaRitosProgresión en la carrera docenteMemoria académicaEscritura autobiográficaRitesProgression in the teaching careerAcademic memorialAutobiographical writingThis article takes as its heuristic object the analysis of an academic memorial for the purpose of career progression, since the memorial can be considered a narrative genre that materializes in an autobiographical writing. The contribution of Sociology to this genre of writing is investigated here, by operationalizing categories such as rite of passage (Van Gennep, 2012), consecration rituals (Bourdieu, 2020) and socioanalysis (Bourdieu, 1991; Kapko & Lêmetre, 2020). It is concluded that, when writing life in a memorial, the rites of passage and consecration are transmuted into a narrative plot that undergoes a socio-analysis work and, therefore, objectifies our social position in the world.Este artículo toma como objeto heurístico el análisis de un memorial académico con fines de progresión profesional, ya que el memorial puede ser considerado un género narrativo que se materializa en un escrito autobiográfico. Se investiga aquí la contribución de la Sociología a este género de escritura, operacionalizando categorías como rito de iniciación (Van Gennep, 2012), rituales de consagración (Bourdieu, 2020) y socioanálisis (Bourdieu, 1991; Kakpo & Lemêtre, 2020). Se concluye que, al escribir la vida en un memorial, los ritos de paso y consagración se transmutan en una trama narrativa que pasa por un trabajo de socioanálisis y, por tanto, objetiva nuestra posición social en el mundo.Este artigo toma como objeto heurístico a análise de um memorial acadêmico para fins de progressão na carreira, uma vez que o memorial pode ser considerado um gênero narrativo que se materializa em uma escrita autobiográfica. Investiga-se aqui a contribuição da Sociologia para este gênero de escrita, ao operacionalizar categorias como rito de passagem (Van Gennep, 2012), rituais de consagração (Bourdieu, 2020) e socioanálise (Bourdieu, 1991; Kakpo & Lemêtre, 2020). Conclui-se que, ao escrever a vida em um memorial, os ritos de passagem e de consagração transmutam-se em uma trama narrativa que passa por um trabalho de socioanálise e, portanto, de objetivação da nossa posição social no mundo.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4801210.26512/lc29202348012Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48012Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48012Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e480121981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37739https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37742https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37740https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37741Copyright (c) 2023 Maria Amália de Almeida Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Maria Amália de Almeida2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48012Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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description This article takes as its heuristic object the analysis of an academic memorial for the purpose of career progression, since the memorial can be considered a narrative genre that materializes in an autobiographical writing. The contribution of Sociology to this genre of writing is investigated here, by operationalizing categories such as rite of passage (Van Gennep, 2012), consecration rituals (Bourdieu, 2020) and socioanalysis (Bourdieu, 1991; Kapko & Lêmetre, 2020). It is concluded that, when writing life in a memorial, the rites of passage and consecration are transmuted into a narrative plot that undergoes a socio-analysis work and, therefore, objectifies our social position in the world.
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