Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827 |
Resumo: | The text presents a Content Analysis in Historical-Critical Pedagogy references on the characteristics of Scientific Knowledge in the teaching of Natural Sciences. The documents express the understanding of reality as objective and knowable, knowledge based on critical realism, with its genesis in intellectualism and criticism, and an externalist conception of science is adopted. In Natural Sciences teaching, the discussion about truth criteria and the science-society relationship is valued, which may be related to the positivist influence in this field. It was observed that the foundations of basic theories are implicit, reinforcing the need to study these elements. |
id |
UNB-32_a6ede5485c07ba7c4cc69e8ad632c03b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50827 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical PedagogyVisión de Ciencia en el contexto de la enseñanza de las ciencias en la Pedagogía Histórico-CríticaVisão de Ciência no contexto do ensino de Ciências na Pedagogia Histórico-CríticaNaturaleza de la cienciaEpistemologíaAnálisis de ContenidoTeoría del ConocimientoNature of scienceEpistemologyContent AnalysisKnowledge TheoryNatureza da CiênciaEpistemologiaAnálise de ConteúdoTeoria do ConhecimentoThe text presents a Content Analysis in Historical-Critical Pedagogy references on the characteristics of Scientific Knowledge in the teaching of Natural Sciences. The documents express the understanding of reality as objective and knowable, knowledge based on critical realism, with its genesis in intellectualism and criticism, and an externalist conception of science is adopted. In Natural Sciences teaching, the discussion about truth criteria and the science-society relationship is valued, which may be related to the positivist influence in this field. It was observed that the foundations of basic theories are implicit, reinforcing the need to study these elements.El texto presenta un Análisis de Contenido de referencias de la Pedagogía Histórico-Crítica sobre las características del Conocimiento Científico en la enseñanza de las Ciencias Naturales. Los documentos expresan una comprensión de la realidad como objetiva y conocible, un conocimiento basado en el realismo crítico, con sus orígenes en el intelectualismo y el criticismo, y adoptan una concepción externalista de la ciencia. La enseñanza de las ciencias naturales enfatiza la discusión de los criterios de verdad y la relación ciencia-sociedad, lo que puede relacionarse con la influencia positivista en este campo. Se observó que los fundamentos de las teorías básicas están implícitos, lo que refuerza la necesidad de estudiar estos elementos.O texto apresenta uma Análise de Conteúdo em referenciais da Pedagogia Histórico-Crítica sobre as características do Conhecimento Científico no ensino de Ciências da Natureza. Os documentos expressam a compreensão da realidade como objetiva e cognoscível, o conhecimento com base no realismo crítico, com gênese no intelectualismo e no criticismo, e se adota uma concepção externalista de Ciência. No ensino de Ciências da Natureza é valorizada a discussão sobre critério de verdade e relação ciência-sociedade, o que pode ser relacionado à influência positivista nesse campo. Observou-se que fundamentos de teorias de base estão implícitos, reforçando a necessidade do estudo desses elementos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2024-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5082710.26512/lc30202450827Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827Linhas Críticas; v. 30 (2024); e508271981-04311516-489610.26512/lc.v30ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39557https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39558Copyright (c) 2024 João Paulo Stadler, Carlos Alberto Marques, Marcelo Lambachhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStadler, João PauloMarques, Carlos AlbertoLambach, Marcelo2024-03-13T16:58:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50827Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-03-13T16:58:01Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy Visión de Ciencia en el contexto de la enseñanza de las ciencias en la Pedagogía Histórico-Crítica Visão de Ciência no contexto do ensino de Ciências na Pedagogia Histórico-Crítica |
title |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy |
spellingShingle |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy Stadler, João Paulo Naturaleza de la ciencia Epistemología Análisis de Contenido Teoría del Conocimiento Nature of science Epistemology Content Analysis Knowledge Theory Natureza da Ciência Epistemologia Análise de Conteúdo Teoria do Conhecimento |
title_short |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy |
title_full |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy |
title_fullStr |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy |
title_full_unstemmed |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy |
title_sort |
Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy |
author |
Stadler, João Paulo |
author_facet |
Stadler, João Paulo Marques, Carlos Alberto Lambach, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Carlos Alberto Lambach, Marcelo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stadler, João Paulo Marques, Carlos Alberto Lambach, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Naturaleza de la ciencia Epistemología Análisis de Contenido Teoría del Conocimiento Nature of science Epistemology Content Analysis Knowledge Theory Natureza da Ciência Epistemologia Análise de Conteúdo Teoria do Conhecimento |
topic |
Naturaleza de la ciencia Epistemología Análisis de Contenido Teoría del Conocimiento Nature of science Epistemology Content Analysis Knowledge Theory Natureza da Ciência Epistemologia Análise de Conteúdo Teoria do Conhecimento |
description |
The text presents a Content Analysis in Historical-Critical Pedagogy references on the characteristics of Scientific Knowledge in the teaching of Natural Sciences. The documents express the understanding of reality as objective and knowable, knowledge based on critical realism, with its genesis in intellectualism and criticism, and an externalist conception of science is adopted. In Natural Sciences teaching, the discussion about truth criteria and the science-society relationship is valued, which may be related to the positivist influence in this field. It was observed that the foundations of basic theories are implicit, reinforcing the need to study these elements. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827 10.26512/lc30202450827 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc30202450827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39557 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39558 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 João Paulo Stadler, Carlos Alberto Marques, Marcelo Lambach https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 João Paulo Stadler, Carlos Alberto Marques, Marcelo Lambach https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827 Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827 Linhas Críticas; v. 30 (2024); e50827 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v30i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309289177284608 |