Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638 |
Resumo: | The assessment of learning and its conceptual (re)configurations have been accompanying political, educational and social transformations. Based on this situation, a study was carried out that aimed to map the Brazilian academic production of Doctoral Theses and Master's Dissertations, from 2006 to 2020, focused on the relationships between public education policies, conceptions and evaluation practices. The data point to influences exerted by international organizations in the definition of education policies, translated into the evaluation concepts postulated in official documents and, in the distance between what has been instituted, the conception and the effective practices. |
id |
UNB-32_ac26af3a4c71b24e29857a4c86dd0add |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41638 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020)Evaluación del aprendizaje: un análisis de producción académica brasileña (2006-2020)Avaliação das aprendizagens: uma análise de produções acadêmicas brasileiras (2006-2020)Políticas da educaçãoAvaliação da aprendizagemEstado da artePolíticas educativasEvaluación del aprendizajeEstado del arteEducation policiesLearning assessmentState of the artThe assessment of learning and its conceptual (re)configurations have been accompanying political, educational and social transformations. Based on this situation, a study was carried out that aimed to map the Brazilian academic production of Doctoral Theses and Master's Dissertations, from 2006 to 2020, focused on the relationships between public education policies, conceptions and evaluation practices. The data point to influences exerted by international organizations in the definition of education policies, translated into the evaluation concepts postulated in official documents and, in the distance between what has been instituted, the conception and the effective practices.La evaluación de los aprendizajes y sus (re)configuraciones conceptuales vienen acompañando transformaciones políticas, educativas y sociales. A partir de esta situación, se llevó a cabo un estudio que tuvo como objetivo mapear la producción académica brasileña de Tesis de Doctorado y Disertaciones de Maestría, de 2006 a 2020, con foco en las relaciones entre políticas públicas de educación, concepciones y prácticas de evaluación. Los datos apuntan a influencias ejercidas por organismos internacionales en la definición de políticas educativas, traducidas en los conceptos de evaluación postulados en documentos oficiales y, en la distancia entre lo instituido, la concepción y las prácticas efectivas.A avaliação das aprendizagens e as suas (re)configurações conceituais têm acompanhado transformações político-educativas e sociais. Tendo esta situação por base, foi realizado um estudo que teve como objetivo mapear a produção acadêmica brasileira de Teses de Doutoramento e Dissertações de Mestrado, de 2006 a 2020, focadas nas relações entre políticas públicas de educação, concepções e práticas de avaliação. Os dados apontam para influências exercidas pelos organismos internacionais na definição das políticas da educação, traduzidas nas concepções de avaliação postuladas nos documentos oficiais e no distanciamento entre o que tem sido instituído, a concepção e as práticas efetivadas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4163810.26512/lc28202241638Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41638Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41638Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e416381981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638/32878https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638/32879Copyright (c) 2022 Eliane Teodoro, Carlinda Leite, Preciosa Fernandes, Paulo Marinhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, ElianeLeite, CarlindaFernandes, PreciosaMarinho, Paulo2022-03-30T13:09:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41638Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-03-30T13:09:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) Evaluación del aprendizaje: un análisis de producción académica brasileña (2006-2020) Avaliação das aprendizagens: uma análise de produções acadêmicas brasileiras (2006-2020) |
title |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) |
spellingShingle |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) Teodoro, Eliane Políticas da educação Avaliação da aprendizagem Estado da arte Políticas educativas Evaluación del aprendizaje Estado del arte Education policies Learning assessment State of the art |
title_short |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) |
title_full |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) |
title_fullStr |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) |
title_full_unstemmed |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) |
title_sort |
Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020) |
author |
Teodoro, Eliane |
author_facet |
Teodoro, Eliane Leite, Carlinda Fernandes, Preciosa Marinho, Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Carlinda Fernandes, Preciosa Marinho, Paulo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teodoro, Eliane Leite, Carlinda Fernandes, Preciosa Marinho, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas da educação Avaliação da aprendizagem Estado da arte Políticas educativas Evaluación del aprendizaje Estado del arte Education policies Learning assessment State of the art |
topic |
Políticas da educação Avaliação da aprendizagem Estado da arte Políticas educativas Evaluación del aprendizaje Estado del arte Education policies Learning assessment State of the art |
description |
The assessment of learning and its conceptual (re)configurations have been accompanying political, educational and social transformations. Based on this situation, a study was carried out that aimed to map the Brazilian academic production of Doctoral Theses and Master's Dissertations, from 2006 to 2020, focused on the relationships between public education policies, conceptions and evaluation practices. The data point to influences exerted by international organizations in the definition of education policies, translated into the evaluation concepts postulated in official documents and, in the distance between what has been instituted, the conception and the effective practices. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638 10.26512/lc28202241638 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc28202241638 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638/32878 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638/32879 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Eliane Teodoro, Carlinda Leite, Preciosa Fernandes, Paulo Marinho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Eliane Teodoro, Carlinda Leite, Preciosa Fernandes, Paulo Marinho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41638 Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41638 Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e41638 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v28i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288564916224 |