Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teodoro, Eliane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Leite, Carlinda, Fernandes, Preciosa, Marinho, Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638
Resumo: The assessment of learning and its conceptual (re)configurations have been accompanying political, educational and social transformations. Based on this situation, a study was carried out that aimed to map the Brazilian academic production of Doctoral Theses and Master's Dissertations, from 2006 to 2020, focused on the relationships between public education policies, conceptions and evaluation practices. The data point to influences exerted by international organizations in the definition of education policies, translated into the evaluation concepts postulated in official documents and, in the distance between what has been instituted, the conception and the effective practices.
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spelling Assessment of learning: an analysis of Brazilian academic production (2006-2020)Evaluación del aprendizaje: un análisis de producción académica brasileña (2006-2020)Avaliação das aprendizagens: uma análise de produções acadêmicas brasileiras (2006-2020)Políticas da educaçãoAvaliação da aprendizagemEstado da artePolíticas educativasEvaluación del aprendizajeEstado del arteEducation policiesLearning assessmentState of the artThe assessment of learning and its conceptual (re)configurations have been accompanying political, educational and social transformations. Based on this situation, a study was carried out that aimed to map the Brazilian academic production of Doctoral Theses and Master's Dissertations, from 2006 to 2020, focused on the relationships between public education policies, conceptions and evaluation practices. The data point to influences exerted by international organizations in the definition of education policies, translated into the evaluation concepts postulated in official documents and, in the distance between what has been instituted, the conception and the effective practices.La evaluación de los aprendizajes y sus (re)configuraciones conceptuales vienen acompañando transformaciones políticas, educativas y sociales. A partir de esta situación, se llevó a cabo un estudio que tuvo como objetivo mapear la producción académica brasileña de Tesis de Doctorado y Disertaciones de Maestría, de 2006 a 2020, con foco en las relaciones entre políticas públicas de educación, concepciones y prácticas de evaluación. Los datos apuntan a influencias ejercidas por organismos internacionales en la definición de políticas educativas, traducidas en los conceptos de evaluación postulados en documentos oficiales y, en la distancia entre lo instituido, la concepción y las prácticas efectivas.A avaliação das aprendizagens e as suas (re)configurações conceituais têm acompanhado transformações político-educativas e sociais. Tendo esta situação por base, foi realizado um estudo que teve como objetivo mapear a produção acadêmica brasileira de Teses de Doutoramento e Dissertações de Mestrado, de 2006 a 2020, focadas nas relações entre políticas públicas de educação, concepções e práticas de avaliação. Os dados apontam para influências exercidas pelos organismos internacionais na definição das políticas da educação, traduzidas nas concepções de avaliação postuladas nos documentos oficiais e no distanciamento entre o que tem sido instituído, a concepção e as práticas efetivadas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4163810.26512/lc28202241638Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41638Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41638Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e416381981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638/32878https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41638/32879Copyright (c) 2022 Eliane Teodoro, Carlinda Leite, Preciosa Fernandes, Paulo Marinhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, ElianeLeite, CarlindaFernandes, PreciosaMarinho, Paulo2022-03-30T13:09:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41638Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-03-30T13:09:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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