A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pietrocola, Maurício
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Souza, Carolina Rodrigues de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844
Resumo: Ulrich Beck, in a work published in 1986 and entitled "risk society", which states that modern social life is faced with new forms of danger produced by herself and that challenge humanity. This implies that living in a "risk society" would be to assume a calculating attitude towards the possibilities of action, positive and negative, with which we are continually confronted. This confrontation impacts both existence on an individual and global level. In this paper we intend to examine how this evaluation of social modernity impacts the notion of citizenship and suspends the perspectives contained in the CTS and Scientific Literacy approaches and advances the discussion on the challenges of reflective modern scientific education
id UNB-32_b0d95f4402d820a9afb0b41c2a31c93b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19844
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológicaSociedade de RiscoUlrich BeckEducação CTSSociedad de RiesgoUlrich BeckEducación CTSRisk SocietyUlrich BeckSTS EducationUlrich Beck, in a work published in 1986 and entitled "risk society", which states that modern social life is faced with new forms of danger produced by herself and that challenge humanity. This implies that living in a "risk society" would be to assume a calculating attitude towards the possibilities of action, positive and negative, with which we are continually confronted. This confrontation impacts both existence on an individual and global level. In this paper we intend to examine how this evaluation of social modernity impacts the notion of citizenship and suspends the perspectives contained in the CTS and Scientific Literacy approaches and advances the discussion on the challenges of reflective modern scientific educationUlrich Beck, en una obra de 1986 titulada "sociedad de riesgo", en la que afirma que la vida social moderna se enfrenta a nuevas formas de peligro producidas por ella misma y que desafían a la humanidad. Esto implica que vivir en una "sociedad de riesgo" sería asumir una actitud calculista en relación a las posibilidades de acción, positivas y negativas, con que nos enfrentamos continuamente. Esta confrontación afecta tanto a la existencia a nivel individual y global. En este trabajo se pretende abordar de qué forma esa evaluación de la modernidad social impacta la noción de ciudadanía y pone en suspenso las perspectivas contenidas en los enfoques CTS y Alfabetización Científica y se avanza la discusión sobre los desafíos de la educación científica moderna reflexiva.Ulrich Beck, dans un ouvrage de 1986 intitulé "Société du risque", dans lequel il affirme que la vie sociale moderne est confrontée à de nouvelles formes de danger produites par elle-même et qui défient l'humanité. Cela implique que vivre dans une "société du risque" serait assumer une attitude calculatrice vis-à-vis des possibilités d'action, positives et négatives, auxquelles nous sommes continuellement confrontés. Cette confrontation a un impact à la fois sur l’existence individuelle et globale. Dans cet article, nous avons l'intention d'examiner comment cette évaluation de la modernité sociale impacte la notion de citoyenneté et suspend les perspectives contenues dans les approches CTS et d'alphabétisation scientifique et fait progresser la discussion sur les défis de l'éducation scientifique moderne réflexive.Ulrich Beck, em uma obra de 1986 intitulada "sociedade de risco", afirma que a vida social moderna se defronta com novas formas de perigo produzidas por ela mesma e que desafiam a humanidade. Isso implica que viver em uma "sociedade de risco" seria assumir uma atitude calculista em relação às possibilidades de ação, positivas e negativas, com que somos continuamente confrontados. Esse confronto impacta tanto a existência em nível individual, quanto em nível global. Neste trabalho pretende-se abordar de que forma essa avaliação da modernidade social impacta a noção de cidadania e coloca em suspensão as perspectivas contidas nas abordagens CTS e Alfabetização Científica e avança-se a discussão sobre os desafios da educação científica moderna reflexiva.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1984410.26512/lc.v25.2019.19844Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19844Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19844Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e198441981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/20565https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/31754Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPietrocola, MaurícioSouza, Carolina Rodrigues de2022-02-08T21:47:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19844Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:47:11Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
title A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
spellingShingle A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
Pietrocola, Maurício
Sociedade de Risco
Ulrich Beck
Educação CTS
Sociedad de Riesgo
Ulrich Beck
Educación CTS
Risk Society
Ulrich Beck
STS Education
title_short A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
title_full A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
title_fullStr A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
title_full_unstemmed A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
title_sort A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
author Pietrocola, Maurício
author_facet Pietrocola, Maurício
Souza, Carolina Rodrigues de
author_role author
author2 Souza, Carolina Rodrigues de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pietrocola, Maurício
Souza, Carolina Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Sociedade de Risco
Ulrich Beck
Educação CTS
Sociedad de Riesgo
Ulrich Beck
Educación CTS
Risk Society
Ulrich Beck
STS Education
topic Sociedade de Risco
Ulrich Beck
Educação CTS
Sociedad de Riesgo
Ulrich Beck
Educación CTS
Risk Society
Ulrich Beck
STS Education
description Ulrich Beck, in a work published in 1986 and entitled "risk society", which states that modern social life is faced with new forms of danger produced by herself and that challenge humanity. This implies that living in a "risk society" would be to assume a calculating attitude towards the possibilities of action, positive and negative, with which we are continually confronted. This confrontation impacts both existence on an individual and global level. In this paper we intend to examine how this evaluation of social modernity impacts the notion of citizenship and suspends the perspectives contained in the CTS and Scientific Literacy approaches and advances the discussion on the challenges of reflective modern scientific education
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844
10.26512/lc.v25.2019.19844
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.19844
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/20565
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/31754
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19844
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19844
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19844
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287297187840