Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Edna Castro de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998
Resumo: The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.
id UNB-32_b7987dca2d7419dc8b50477e79a284a0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3998
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the worldAlfabetización como acto de conocimiento en Freire: escritura y lectura de mundoAlfabetização como ato de conhecimento em Freire: escrita e leitura de mundoPaulo FreireAlfabetização de jovens e adultosAquisição da escritaLeitura do mundoPaulo FreireAlfabetización de jóvenes y adultosAdquisición de la escritaLectura del mundoPaulo FreireYouth and adult literacyAcquisition of writingReading of the worldThe goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.El artículo tiene como objetivo analizar críticamente la propuesta inicial de alfabetización de adultos de Freire, fundamentándola en principios lingüísticos y filosóficos. Toma como base empírica la producción escrita de un grupo de alfabetizados para analizar el proceso de adquisición de la escritura y de la lectura de mundo evidenciada en sus textos. Una de las contribuciones de este trabajo es el análisis crítico de la concepción de escritura de Freire como acto creador, uno de los aspectos más intrigantes de su teoría del conocimiento en relación con el papel de los alfabetizandos como sujetos creadores.O texto tem como objetivo analisar criticamente a proposta inicial de alfabetização de adultos de Freire, fundamentando-a em princípios linguísticos e filosóficos. Toma como base empírica a produção escrita de um grupo de alfabetizandos para análise do processo de aquisição da escrita e da leitura do mundo evidenciada em seus textos. Uma das contribuições deste trabalho é a análise crítica da concepção de escrita de Freire como ato criador, um dos aspectos mais intrigantes de sua teoria do conhecimento na relação com o papel dos alfabetizandos como sujeitos criadores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/399810.26512/lc.v18i37.3998Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-5271981-04311516-489610.26512/lc.v18i37reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998/3666Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Edna Castro de2022-08-08T18:42:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3998Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-08T18:42:52Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
Alfabetización como acto de conocimiento en Freire: escritura y lectura de mundo
Alfabetização como ato de conhecimento em Freire: escrita e leitura de mundo
title Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
spellingShingle Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
Oliveira, Edna Castro de
Paulo Freire
Alfabetização de jovens e adultos
Aquisição da escrita
Leitura do mundo
Paulo Freire
Alfabetización de jóvenes y adultos
Adquisición de la escrita
Lectura del mundo
Paulo Freire
Youth and adult literacy
Acquisition of writing
Reading of the world
title_short Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
title_full Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
title_fullStr Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
title_full_unstemmed Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
title_sort Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
author Oliveira, Edna Castro de
author_facet Oliveira, Edna Castro de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Edna Castro de
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Alfabetização de jovens e adultos
Aquisição da escrita
Leitura do mundo
Paulo Freire
Alfabetización de jóvenes y adultos
Adquisición de la escrita
Lectura del mundo
Paulo Freire
Youth and adult literacy
Acquisition of writing
Reading of the world
topic Paulo Freire
Alfabetização de jovens e adultos
Aquisição da escrita
Leitura do mundo
Paulo Freire
Alfabetización de jóvenes y adultos
Adquisición de la escrita
Lectura del mundo
Paulo Freire
Youth and adult literacy
Acquisition of writing
Reading of the world
description The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998
10.26512/lc.v18i37.3998
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i37.3998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998/3666
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i37
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309285883707392