Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998 |
Resumo: | The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects. |
id |
UNB-32_b7987dca2d7419dc8b50477e79a284a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3998 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the worldAlfabetización como acto de conocimiento en Freire: escritura y lectura de mundoAlfabetização como ato de conhecimento em Freire: escrita e leitura de mundoPaulo FreireAlfabetização de jovens e adultosAquisição da escritaLeitura do mundoPaulo FreireAlfabetización de jóvenes y adultosAdquisición de la escritaLectura del mundoPaulo FreireYouth and adult literacyAcquisition of writingReading of the worldThe goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.El artículo tiene como objetivo analizar críticamente la propuesta inicial de alfabetización de adultos de Freire, fundamentándola en principios lingüísticos y filosóficos. Toma como base empírica la producción escrita de un grupo de alfabetizados para analizar el proceso de adquisición de la escritura y de la lectura de mundo evidenciada en sus textos. Una de las contribuciones de este trabajo es el análisis crítico de la concepción de escritura de Freire como acto creador, uno de los aspectos más intrigantes de su teoría del conocimiento en relación con el papel de los alfabetizandos como sujetos creadores.O texto tem como objetivo analisar criticamente a proposta inicial de alfabetização de adultos de Freire, fundamentando-a em princípios linguísticos e filosóficos. Toma como base empírica a produção escrita de um grupo de alfabetizandos para análise do processo de aquisição da escrita e da leitura do mundo evidenciada em seus textos. Uma das contribuições deste trabalho é a análise crítica da concepção de escrita de Freire como ato criador, um dos aspectos mais intrigantes de sua teoria do conhecimento na relação com o papel dos alfabetizandos como sujeitos criadores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/399810.26512/lc.v18i37.3998Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527Linhas Críticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-5271981-04311516-489610.26512/lc.v18i37reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998/3666Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Edna Castro de2022-08-08T18:42:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3998Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-08T18:42:52Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world Alfabetización como acto de conocimiento en Freire: escritura y lectura de mundo Alfabetização como ato de conhecimento em Freire: escrita e leitura de mundo |
title |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world |
spellingShingle |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world Oliveira, Edna Castro de Paulo Freire Alfabetização de jovens e adultos Aquisição da escrita Leitura do mundo Paulo Freire Alfabetización de jóvenes y adultos Adquisición de la escrita Lectura del mundo Paulo Freire Youth and adult literacy Acquisition of writing Reading of the world |
title_short |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world |
title_full |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world |
title_fullStr |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world |
title_full_unstemmed |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world |
title_sort |
Literacy as an act of knowledge in Freire: writing and reading the world |
author |
Oliveira, Edna Castro de |
author_facet |
Oliveira, Edna Castro de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Edna Castro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Alfabetização de jovens e adultos Aquisição da escrita Leitura do mundo Paulo Freire Alfabetización de jóvenes y adultos Adquisición de la escrita Lectura del mundo Paulo Freire Youth and adult literacy Acquisition of writing Reading of the world |
topic |
Paulo Freire Alfabetização de jovens e adultos Aquisição da escrita Leitura do mundo Paulo Freire Alfabetización de jóvenes y adultos Adquisición de la escrita Lectura del mundo Paulo Freire Youth and adult literacy Acquisition of writing Reading of the world |
description |
The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire's concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998 10.26512/lc.v18i37.3998 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v18i37.3998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3998/3666 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527 Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527 Linhas Críticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 505-527 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v18i37 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285883707392 |