The social representations of black children about color in a school context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do Rosário Corrêa, Antonio Matheus
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Amorim dos Santos, Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33513
Resumo: This study investigates the social representations of black children about their skin color in a school context. The methodology uses a qualitative approach through a focus group with 17 children from a public school in Bragança (PA). The results reveal social representations by gradations of color, demonstrating racial stereotypes, blacks' invisibility and approximation with racism. However, they rehearse anti-racist behavior and a positive identity about being black. Therefore, the children's speeches and attitudes delimit practices of valorization of blacks and whites through the elaboration of identities and racial belonging, as well as the invisibility of color in other speeches.
id UNB-32_c3ea17f64125583a09983338c5daaf67
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33513
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The social representations of black children about color in a school contextLas representaciones sociales de los niños negros sobre el color en un contexto escolarAs representações sociais de crianças negras sobre a cor em contexto escolarRepresentação socialCrianças negrasCor da peleRepresentacion socialNiños negrosColor de la pielSocial representationBlack childrenSkin colorThis study investigates the social representations of black children about their skin color in a school context. The methodology uses a qualitative approach through a focus group with 17 children from a public school in Bragança (PA). The results reveal social representations by gradations of color, demonstrating racial stereotypes, blacks' invisibility and approximation with racism. However, they rehearse anti-racist behavior and a positive identity about being black. Therefore, the children's speeches and attitudes delimit practices of valorization of blacks and whites through the elaboration of identities and racial belonging, as well as the invisibility of color in other speeches.Este estudio investiga las representaciones sociales de los niños negros sobre su color de piel en un contexto escolar. La metodología utiliza un enfoque cualitativo a través de un grupo focal con 17 niños de una escuela pública en Bragança (PA). Los resultados revelan representaciones sociales por gradaciones de color, evidenciando estereotipos raciales, invisibilidad de los negros y aproximación al racismo. Sin embargo, ensayan un comportamiento antirracista y una identidad positiva sobre ser negro. Por tanto, los discursos y actitudes de los niños delimitan prácticas de valorización de negros y blancos a través de la elaboración de identidades y pertenencias raciales, así como la invisibilidad del color en otros discursos.Este estudo investiga as representações sociais de crianças negras sobre a cor da pele em contexto escolar. A metodologia é de abordagem qualitativa por meio de grupo focal com 17 crianças de uma escola pública de Bragança (PA). Os resultados revelam representações sociais por gradações de cor, demonstrando estereótipos raciais, invisibilização do negro e aproximação com o racismo. Contudo, ensaiam comportamentos antirracistas e identidade positiva sobre ser negro. Portanto, os discursos e atitudes das crianças delimitam práticas de valorização de negros e brancos pela elaboração de identidades e pertencimento racial, assim como invisibilidade da cor em outros discursos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3351310.26512/lc.v26.2020.33513Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33513Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e33513Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e335131981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33513/27796https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33513/32339Copyright (c) 2020 Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Raquel Amorim dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdo Rosário Corrêa, Antonio MatheusAmorim dos Santos, Raquel2022-02-09T11:18:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33513Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:18:32Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The social representations of black children about color in a school context
Las representaciones sociales de los niños negros sobre el color en un contexto escolar
As representações sociais de crianças negras sobre a cor em contexto escolar
title The social representations of black children about color in a school context
spellingShingle The social representations of black children about color in a school context
do Rosário Corrêa, Antonio Matheus
Representação social
Crianças negras
Cor da pele
Representacion social
Niños negros
Color de la piel
Social representation
Black children
Skin color
title_short The social representations of black children about color in a school context
title_full The social representations of black children about color in a school context
title_fullStr The social representations of black children about color in a school context
title_full_unstemmed The social representations of black children about color in a school context
title_sort The social representations of black children about color in a school context
author do Rosário Corrêa, Antonio Matheus
author_facet do Rosário Corrêa, Antonio Matheus
Amorim dos Santos, Raquel
author_role author
author2 Amorim dos Santos, Raquel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv do Rosário Corrêa, Antonio Matheus
Amorim dos Santos, Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Representação social
Crianças negras
Cor da pele
Representacion social
Niños negros
Color de la piel
Social representation
Black children
Skin color
topic Representação social
Crianças negras
Cor da pele
Representacion social
Niños negros
Color de la piel
Social representation
Black children
Skin color
description This study investigates the social representations of black children about their skin color in a school context. The methodology uses a qualitative approach through a focus group with 17 children from a public school in Bragança (PA). The results reveal social representations by gradations of color, demonstrating racial stereotypes, blacks' invisibility and approximation with racism. However, they rehearse anti-racist behavior and a positive identity about being black. Therefore, the children's speeches and attitudes delimit practices of valorization of blacks and whites through the elaboration of identities and racial belonging, as well as the invisibility of color in other speeches.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33513
10.26512/lc.v26.2020.33513
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33513
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.33513
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33513/27796
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33513/32339
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Raquel Amorim dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Raquel Amorim dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33513
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e33513
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33513
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287910604800