Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614 |
Resumo: | The article presents scenes that occurred in the school environment in which heteronormativity is propagated not only by the marginalization of non-hegemonic expressions of gender and sexuality, but mainly by the meticulous performance of the norm that induces heterosexuality to be assumed to be true sexuality. There is a subtle set of pedagogies that invites us to repeat the norm, waving with benefits of social insertion. But there are contingencies, inquiries, interpellations, confrontations that make us repeat with differences what the norm prescribes, and this is the space of education, always stressed by the repetition of the norm with differences, fruit of the new contexts and the demands of youth cultures. |
id |
UNB-32_ce6bc7c9635b122412fca3cc6cc3e7b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23614 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolaresHeteronormatividadeNormaDiferençaRepetiçãoHétéronormativitéNormeLa différenceRépétitionHeteronormatividadNormaDiferenciaRepeticiónHeteronormativityNormDifferenceRepetitionThe article presents scenes that occurred in the school environment in which heteronormativity is propagated not only by the marginalization of non-hegemonic expressions of gender and sexuality, but mainly by the meticulous performance of the norm that induces heterosexuality to be assumed to be true sexuality. There is a subtle set of pedagogies that invites us to repeat the norm, waving with benefits of social insertion. But there are contingencies, inquiries, interpellations, confrontations that make us repeat with differences what the norm prescribes, and this is the space of education, always stressed by the repetition of the norm with differences, fruit of the new contexts and the demands of youth cultures.El artículo presenta escenas que se dieron en el entorno escolar en el que la heteronormatividad se propaga no sólo de la marginación de las expresiones de género y la sexualidad no hegemónica, pero principalmente por el meticuloso desempeño de la norma que induce a la heterosexualidad a ser considerada como verdadera sexualidad. Hay un conjunto sutil de las pedagogías que nos invita a repetir la norma, agitando beneficios de la inclusión social. Pero hay contingencias, preguntas, interpelaciones, enfrentamientos que nos hacen repetir con diferencias la norma prescribe, y este es el área de la educación, siempre tensada mediante la repetición de la norma con las diferencias, el resultado de los nuevos contextos y demandas de la cultura juvenil.L'article présente des scènes qui se sont produites dans le milieu scolaire dans lequel l'hétéronormativité se propage non seulement par la marginalisation des expressions de genre et la sexualité non hégémonique, mais surtout par la performance méticuleuse de la norme qui fait supposer que l'hétérosexualité est la vraie sexualité. Il y a un ensemble subtil de pédagogies qui nous invite à répéter la norme, en agitant les avantages de l'insertion sociale. Mais il y a des contingences, des questions, des interpellations, des confrontations qui nous font répéter avec des différences ce que la norme prescrit, et c'est l'espace de l'éducation, toujours tendue en répétant la norme avec les différences, le résultat de nouveaux contextes et les exigences de la culture des jeunes.O artigo traz cenas ocorridas no ambiente escolar em que a heteronormatividade é propagada não só a partir da marginalização das expressões de gênero e sexualidade não-hegemônicas, mas principalmente pela minuciosa atuação da norma que induz pressupor a heterossexualidade como a sexualidade verdadeira. Há um conjunto sutil de pedagogias que nos convida a repetir a norma, acenando com benefícios de inserção social. Mas há contingências, indagações, interpelações, confrontos que nos fazem repetir com diferenças o que a norma prescreve, e este é o espaço da educação, sempre tensionada pela repetição da norma com diferenças, fruto dos novos contextos e das demandas das culturas juvenis.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2361410.26512/lc.v23i52.23614Linhas Críticas; Vol. 23 No. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educaçãoLinhas Críticas; Vol. 23 Núm. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educaçãoLinhas Críticas; v. 23 n. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação1981-04311516-489610.26512/lc.v23i52reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614/21164Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPicchetti, Yara de PaulaSeffner, Fernando2021-09-13T19:50:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23614Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-13T19:50:24Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares |
title |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares |
spellingShingle |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares Picchetti, Yara de Paula Heteronormatividade Norma Diferença Repetição Hétéronormativité Norme La différence Répétition Heteronormatividad Norma Diferencia Repetición Heteronormativity Norm Difference Repetition |
title_short |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares |
title_full |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares |
title_fullStr |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares |
title_full_unstemmed |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares |
title_sort |
Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares |
author |
Picchetti, Yara de Paula |
author_facet |
Picchetti, Yara de Paula Seffner, Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Seffner, Fernando |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Picchetti, Yara de Paula Seffner, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Heteronormatividade Norma Diferença Repetição Hétéronormativité Norme La différence Répétition Heteronormatividad Norma Diferencia Repetición Heteronormativity Norm Difference Repetition |
topic |
Heteronormatividade Norma Diferença Repetição Hétéronormativité Norme La différence Répétition Heteronormatividad Norma Diferencia Repetición Heteronormativity Norm Difference Repetition |
description |
The article presents scenes that occurred in the school environment in which heteronormativity is propagated not only by the marginalization of non-hegemonic expressions of gender and sexuality, but mainly by the meticulous performance of the norm that induces heterosexuality to be assumed to be true sexuality. There is a subtle set of pedagogies that invites us to repeat the norm, waving with benefits of social insertion. But there are contingencies, inquiries, interpellations, confrontations that make us repeat with differences what the norm prescribes, and this is the space of education, always stressed by the repetition of the norm with differences, fruit of the new contexts and the demands of youth cultures. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614 10.26512/lc.v23i52.23614 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v23i52.23614 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614/21164 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 23 No. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação Linhas Críticas; v. 23 n. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v23i52 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287403094016 |