Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Picchetti, Yara de Paula
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Seffner, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614
Resumo: The article presents scenes that occurred in the school environment in which heteronormativity is propagated not only by the marginalization of non-hegemonic expressions of gender and sexuality, but mainly by the meticulous performance of the norm that induces heterosexuality to be assumed to be true sexuality. There is a subtle set of pedagogies that invites us to repeat the norm, waving with benefits of social insertion. But there are contingencies, inquiries, interpellations, confrontations that make us repeat with differences what the norm prescribes, and this is the space of education, always stressed by the repetition of the norm with differences, fruit of the new contexts and the demands of youth cultures.
id UNB-32_ce6bc7c9635b122412fca3cc6cc3e7b2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23614
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolaresHeteronormatividadeNormaDiferençaRepetiçãoHétéronormativitéNormeLa différenceRépétitionHeteronormatividadNormaDiferenciaRepeticiónHeteronormativityNormDifferenceRepetitionThe article presents scenes that occurred in the school environment in which heteronormativity is propagated not only by the marginalization of non-hegemonic expressions of gender and sexuality, but mainly by the meticulous performance of the norm that induces heterosexuality to be assumed to be true sexuality. There is a subtle set of pedagogies that invites us to repeat the norm, waving with benefits of social insertion. But there are contingencies, inquiries, interpellations, confrontations that make us repeat with differences what the norm prescribes, and this is the space of education, always stressed by the repetition of the norm with differences, fruit of the new contexts and the demands of youth cultures.El artículo presenta escenas que se dieron en el entorno escolar en el que la heteronormatividad se propaga no sólo de la marginación de las expresiones de género y la sexualidad no hegemónica, pero principalmente por el meticuloso desempeño de la norma que induce a la heterosexualidad a ser considerada como verdadera sexualidad. Hay un conjunto sutil de las pedagogías que nos invita a repetir la norma, agitando beneficios de la inclusión social. Pero hay contingencias, preguntas, interpelaciones, enfrentamientos que nos hacen repetir con diferencias la norma prescribe, y este es el área de la educación, siempre tensada mediante la repetición de la norma con las diferencias, el resultado de los nuevos contextos y demandas de la cultura juvenil.L'article présente des scènes qui se sont produites dans le milieu scolaire dans lequel l'hétéronormativité se propage non seulement par la marginalisation des expressions de genre et la sexualité non hégémonique, mais surtout par la performance méticuleuse de la norme qui fait supposer que l'hétérosexualité est la vraie sexualité. Il y a un ensemble subtil de pédagogies qui nous invite à répéter la norme, en agitant les avantages de l'insertion sociale. Mais il y a des contingences, des questions, des interpellations, des confrontations qui nous font répéter avec des différences ce que la norme prescrit, et c'est l'espace de l'éducation, toujours tendue en répétant la norme avec les différences, le résultat de nouveaux contextes et les exigences de la culture des jeunes.O artigo traz cenas ocorridas no ambiente escolar em que a heteronormatividade é propagada não só a partir da marginalização das expressões de gênero e sexualidade não-hegemônicas, mas principalmente pela minuciosa atuação da norma que induz pressupor a heterossexualidade como a sexualidade verdadeira. Há um conjunto sutil de pedagogias que nos convida a repetir a norma, acenando com benefícios de inserção social. Mas há contingências, indagações, interpelações, confrontos que nos fazem repetir com diferenças o que a norma prescreve, e este é o espaço da educação, sempre tensionada pela repetição da norma com diferenças, fruto dos novos contextos e das demandas das culturas juvenis.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2361410.26512/lc.v23i52.23614Linhas Críticas; Vol. 23 No. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educaçãoLinhas Críticas; Vol. 23 Núm. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educaçãoLinhas Crí­ticas; v. 23 n. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação1981-04311516-489610.26512/lc.v23i52reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614/21164Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPicchetti, Yara de PaulaSeffner, Fernando2021-09-13T19:50:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23614Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-13T19:50:24Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
title Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
spellingShingle Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
Picchetti, Yara de Paula
Heteronormatividade
Norma
Diferença
Repetição
Hétéronormativité
Norme
La différence
Répétition
Heteronormatividad
Norma
Diferencia
Repetición
Heteronormativity
Norm
Difference
Repetition
title_short Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
title_full Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
title_fullStr Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
title_full_unstemmed Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
title_sort Em gênero e sexualidade aprende-se pela repetição com diferença: cenas escolares
author Picchetti, Yara de Paula
author_facet Picchetti, Yara de Paula
Seffner, Fernando
author_role author
author2 Seffner, Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Picchetti, Yara de Paula
Seffner, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Heteronormatividade
Norma
Diferença
Repetição
Hétéronormativité
Norme
La différence
Répétition
Heteronormatividad
Norma
Diferencia
Repetición
Heteronormativity
Norm
Difference
Repetition
topic Heteronormatividade
Norma
Diferença
Repetição
Hétéronormativité
Norme
La différence
Répétition
Heteronormatividad
Norma
Diferencia
Repetición
Heteronormativity
Norm
Difference
Repetition
description The article presents scenes that occurred in the school environment in which heteronormativity is propagated not only by the marginalization of non-hegemonic expressions of gender and sexuality, but mainly by the meticulous performance of the norm that induces heterosexuality to be assumed to be true sexuality. There is a subtle set of pedagogies that invites us to repeat the norm, waving with benefits of social insertion. But there are contingencies, inquiries, interpellations, confrontations that make us repeat with differences what the norm prescribes, and this is the space of education, always stressed by the repetition of the norm with differences, fruit of the new contexts and the demands of youth cultures.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614
10.26512/lc.v23i52.23614
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614
identifier_str_mv 10.26512/lc.v23i52.23614
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23614/21164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 23 No. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação
Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação
Linhas Crí­ticas; v. 23 n. 52 (2017): Currículos e Práticas educativas em espaços formais de educação
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v23i52
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287403094016