Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727 |
Resumo: | The article aimed to problematize the pedagogical experiences with the corporeal practices on the cultural perspective of Physical Education. From the theming of corporeal practices produced in/with the day-to-day in/of a Municipal School of Children’s Education (EMEI) from São Paulo, we demonstrate pedagogical interventions sensitive to hearing, agency and children’s rights, without abandoning the ethical-political interest and the cultural struggle for the engendering of solidary, democratic, multicultural, non-sexist, non-fascist, non-racist, and non-authoritarian subjectivities since children’s Education. |
id |
UNB-32_f6d3a6e69c1d20f4ffc693866b13ca7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50727 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to childrenEducación Física cultural en la Educación Infantil: intervenciones sensibles a la escuchaEducação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escutaEducação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escutaCurrículo culturalEducação FísicaEducação InfantilCriançaInfânciaCurriculum culturalEducación FísicaEducación InfantilNiñoInfanciaCultural curriculumPhysical EducationChildren’s EducationChildInfancyThe article aimed to problematize the pedagogical experiences with the corporeal practices on the cultural perspective of Physical Education. From the theming of corporeal practices produced in/with the day-to-day in/of a Municipal School of Children’s Education (EMEI) from São Paulo, we demonstrate pedagogical interventions sensitive to hearing, agency and children’s rights, without abandoning the ethical-political interest and the cultural struggle for the engendering of solidary, democratic, multicultural, non-sexist, non-fascist, non-racist, and non-authoritarian subjectivities since children’s Education.El artículo tuvo como objetivo problematizar experiencias pedagógicas con prácticas corporales desde la perspectiva cultural de la Educación Física. A partir de la tematización de prácticas corporales producidas en/con la vida cotidiana en/de una Escuela Municipal de Educación Infantil (EMEI) de São Paulo, evidenciamos intervenciones pedagógicas sensibles a la escucha, la agencia y los derechos de los niños, sin abandonar la interés ético-político y la cultura de lucha engendrando subjetividades solidarias, democráticas, multiculturales, no machistas, no fascistas, no racistas y no autoritarias desde el jardín de infantes.O artigo objetivou problematizar as experiências pedagógicas com as práticas corporais na perspectiva cultural da Educação Física. A partir da tematização de práticas corporais produzidas nos/com os cotidianos em/de uma Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) paulistana, evidenciamos intervenções pedagógicas sensíveis à escuta, agência e direitos das crianças, sem abandonar o interesse ético-político e a luta cultural pelo engendramento de subjetividades solidárias, democráticas, multiculturais, não machistas, não fascistas, não racistas e não autoritárias desde a Educação Infantil.O artigo objetivou problematizar as experiências pedagógicas com as práticas corporais na perspectiva cultural da Educação Física. A partir da tematização de práticas corporais produzidas nos/com os cotidianos em/de uma Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) paulistana, evidenciamos intervenções pedagógicas sensíveis à escuta, agência e direitos das crianças, sem abandonar o interesse ético-político e a luta cultural pelo engendramento de subjetividades solidárias, democráticas, multiculturais, não machistas, não fascistas, não racistas e não autoritárias desde a Educação Infantil.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5072710.26512/lc29202350727Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727Linhas Críticas; v. 29 (2023); e507271981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39533https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39535Copyright (c) 2023 Leonardo de Carvalho Duarte, Marcos Garcia Neirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Leonardo de CarvalhoNeira, Marcos Garcia2024-03-13T11:59:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50727Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-03-13T11:59:48Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children Educación Física cultural en la Educación Infantil: intervenciones sensibles a la escucha Educação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escuta Educação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escuta |
title |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children |
spellingShingle |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children Duarte, Leonardo de Carvalho Currículo cultural Educação Física Educação Infantil Criança Infância Curriculum cultural Educación Física Educación Infantil Niño Infancia Cultural curriculum Physical Education Children’s Education Child Infancy |
title_short |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children |
title_full |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children |
title_fullStr |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children |
title_full_unstemmed |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children |
title_sort |
Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children |
author |
Duarte, Leonardo de Carvalho |
author_facet |
Duarte, Leonardo de Carvalho Neira, Marcos Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Neira, Marcos Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Leonardo de Carvalho Neira, Marcos Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo cultural Educação Física Educação Infantil Criança Infância Curriculum cultural Educación Física Educación Infantil Niño Infancia Cultural curriculum Physical Education Children’s Education Child Infancy |
topic |
Currículo cultural Educação Física Educação Infantil Criança Infância Curriculum cultural Educación Física Educación Infantil Niño Infancia Cultural curriculum Physical Education Children’s Education Child Infancy |
description |
The article aimed to problematize the pedagogical experiences with the corporeal practices on the cultural perspective of Physical Education. From the theming of corporeal practices produced in/with the day-to-day in/of a Municipal School of Children’s Education (EMEI) from São Paulo, we demonstrate pedagogical interventions sensitive to hearing, agency and children’s rights, without abandoning the ethical-political interest and the cultural struggle for the engendering of solidary, democratic, multicultural, non-sexist, non-fascist, non-racist, and non-authoritarian subjectivities since children’s Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727 10.26512/lc29202350727 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202350727 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39533 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Leonardo de Carvalho Duarte, Marcos Garcia Neira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Leonardo de Carvalho Duarte, Marcos Garcia Neira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e50727 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309289152118784 |