Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Leonardo de Carvalho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Neira, Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727
Resumo: The article aimed to problematize the pedagogical experiences with the corporeal practices on the cultural perspective of Physical Education. From the theming of corporeal practices produced in/with the day-to-day in/of a Municipal School of Children’s Education (EMEI) from São Paulo, we demonstrate pedagogical interventions sensitive to hearing, agency and children’s rights, without abandoning the ethical-political interest and the cultural struggle for the engendering of solidary, democratic, multicultural, non-sexist, non-fascist, non-racist, and non-authoritarian subjectivities since children’s Education.
id UNB-32_f6d3a6e69c1d20f4ffc693866b13ca7d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50727
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to childrenEducación Física cultural en la Educación Infantil: intervenciones sensibles a la escuchaEducação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escutaEducação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escutaCurrículo culturalEducação FísicaEducação InfantilCriançaInfânciaCurriculum culturalEducación FísicaEducación InfantilNiñoInfanciaCultural curriculumPhysical EducationChildren’s EducationChildInfancyThe article aimed to problematize the pedagogical experiences with the corporeal practices on the cultural perspective of Physical Education. From the theming of corporeal practices produced in/with the day-to-day in/of a Municipal School of Children’s Education (EMEI) from São Paulo, we demonstrate pedagogical interventions sensitive to hearing, agency and children’s rights, without abandoning the ethical-political interest and the cultural struggle for the engendering of solidary, democratic, multicultural, non-sexist, non-fascist, non-racist, and non-authoritarian subjectivities since children’s Education.El artículo tuvo como objetivo problematizar experiencias pedagógicas con prácticas corporales desde la perspectiva cultural de la Educación Física. A partir de la tematización de prácticas corporales producidas en/con la vida cotidiana en/de una Escuela Municipal de Educación Infantil (EMEI) de São Paulo, evidenciamos intervenciones pedagógicas sensibles a la escucha, la agencia y los derechos de los niños, sin abandonar la interés ético-político y la cultura de lucha engendrando subjetividades solidarias, democráticas, multiculturales, no machistas, no fascistas, no racistas y no autoritarias desde el jardín de infantes.O artigo objetivou problematizar as experiências pedagógicas com as práticas corporais na perspectiva cultural da Educação Física. A partir da tematização de práticas corporais produzidas nos/com os cotidianos em/de uma Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) paulistana, evidenciamos intervenções pedagógicas sensíveis à escuta, agência e direitos das crianças, sem abandonar o interesse ético-político e a luta cultural pelo engendramento de subjetividades solidárias, democráticas, multiculturais, não machistas, não fascistas, não racistas e não autoritárias desde a Educação Infantil.O artigo objetivou problematizar as experiências pedagógicas com as práticas corporais na perspectiva cultural da Educação Física. A partir da tematização de práticas corporais produzidas nos/com os cotidianos em/de uma Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI) paulistana, evidenciamos intervenções pedagógicas sensíveis à escuta, agência e direitos das crianças, sem abandonar o interesse ético-político e a luta cultural pelo engendramento de subjetividades solidárias, democráticas, multiculturais, não machistas, não fascistas, não racistas e não autoritárias desde a Educação Infantil.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5072710.26512/lc29202350727Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e507271981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39533https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39535Copyright (c) 2023 Leonardo de Carvalho Duarte, Marcos Garcia Neirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Leonardo de CarvalhoNeira, Marcos Garcia2024-03-13T11:59:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50727Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-03-13T11:59:48Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
Educación Física cultural en la Educación Infantil: intervenciones sensibles a la escucha
Educação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escuta
Educação Física cultural na Educação Infantil: intervenções sensíveis à escuta
title Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
spellingShingle Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
Duarte, Leonardo de Carvalho
Currículo cultural
Educação Física
Educação Infantil
Criança
Infância
Curriculum cultural
Educación Física
Educación Infantil
Niño
Infancia
Cultural curriculum
Physical Education
Children’s Education
Child
Infancy
title_short Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
title_full Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
title_fullStr Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
title_full_unstemmed Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
title_sort Cultural Physical Education in Early Childhood Education: interventions that are attentive to children
author Duarte, Leonardo de Carvalho
author_facet Duarte, Leonardo de Carvalho
Neira, Marcos Garcia
author_role author
author2 Neira, Marcos Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Leonardo de Carvalho
Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo cultural
Educação Física
Educação Infantil
Criança
Infância
Curriculum cultural
Educación Física
Educación Infantil
Niño
Infancia
Cultural curriculum
Physical Education
Children’s Education
Child
Infancy
topic Currículo cultural
Educação Física
Educação Infantil
Criança
Infância
Curriculum cultural
Educación Física
Educación Infantil
Niño
Infancia
Cultural curriculum
Physical Education
Children’s Education
Child
Infancy
description The article aimed to problematize the pedagogical experiences with the corporeal practices on the cultural perspective of Physical Education. From the theming of corporeal practices produced in/with the day-to-day in/of a Municipal School of Children’s Education (EMEI) from São Paulo, we demonstrate pedagogical interventions sensitive to hearing, agency and children’s rights, without abandoning the ethical-political interest and the cultural struggle for the engendering of solidary, democratic, multicultural, non-sexist, non-fascist, non-racist, and non-authoritarian subjectivities since children’s Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727
10.26512/lc29202350727
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727
identifier_str_mv 10.26512/lc29202350727
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39533
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50727/39535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Leonardo de Carvalho Duarte, Marcos Garcia Neira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Leonardo de Carvalho Duarte, Marcos Garcia Neira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50727
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e50727
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309289152118784