Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pascualon-Araujo, Jussara Fatima
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Schelini, Patrícia Waltz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104
Resumo: Thoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition.The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based onthe structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such asgender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate thepresence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant differenceinfluenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parametersmust still be evaluated on future researches.
id UNB-4_4934f5ff9eb4ca86474b4cebde1b6e1b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18104
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s MetacognitionEvidências de validade de uma escala destinada à avaliação da metacognição infantilPsicologia; Avaliação PsicológicaMetacognição infantilAvaliaçãoPsicometriaMetacognition of childrenAssessmentPsychometricsThoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition.The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based onthe structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such asgender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate thepresence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant differenceinfluenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parametersmust still be evaluated on future researches.Pensamentos e conhecimentos que os indivíduos possuem sobre seus próprios processos cognitivos definem o termo metacognição. O objetivo desse trabalho foi continuar o processo de validação da Escala de Metacognição (EMETA) analisando evidências baseadas na estrutura e na consistência internas, bem como a realização de comparação entre as médias para investigar as influências das variáveis gênero, tipo de escola e idade. Os resultados encontrados em amostra de 196 participantes entre 9 e 12 anos apontaram a presença de um único fator denominado Metacognição e a possibilidade de redução dos itens de 67 para 40. Não foi encontrada diferença significativa influenciada pelas variáveis analisadas. Apesar dos resultados favoráveis ao acúmulo das evidências de validade, outros parâmetros psicométricos ainda devem ser avaliados.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2015-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-1711806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/16601https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/17281Pascualon-Araujo, Jussara FatimaSchelini, Patrícia Waltzinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-30T00:03:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18104Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-30T00:03:45Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
Evidências de validade de uma escala destinada à avaliação da metacognição infantil
title Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
spellingShingle Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
Pascualon-Araujo, Jussara Fatima
Psicologia; Avaliação Psicológica
Metacognição infantil
Avaliação
Psicometria
Metacognition of children
Assessment
Psychometrics
title_short Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
title_full Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
title_fullStr Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
title_full_unstemmed Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
title_sort Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
author Pascualon-Araujo, Jussara Fatima
author_facet Pascualon-Araujo, Jussara Fatima
Schelini, Patrícia Waltz
author_role author
author2 Schelini, Patrícia Waltz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pascualon-Araujo, Jussara Fatima
Schelini, Patrícia Waltz
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia; Avaliação Psicológica
Metacognição infantil
Avaliação
Psicometria
Metacognition of children
Assessment
Psychometrics
topic Psicologia; Avaliação Psicológica
Metacognição infantil
Avaliação
Psicometria
Metacognition of children
Assessment
Psychometrics
description Thoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition.The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based onthe structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such asgender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate thepresence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant differenceinfluenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parametersmust still be evaluated on future researches.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/16601
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/17281
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713301151744