Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104 |
Resumo: | Thoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition.The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based onthe structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such asgender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate thepresence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant differenceinfluenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parametersmust still be evaluated on future researches. |
id |
UNB-4_4934f5ff9eb4ca86474b4cebde1b6e1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18104 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s MetacognitionEvidências de validade de uma escala destinada à avaliação da metacognição infantilPsicologia; Avaliação PsicológicaMetacognição infantilAvaliaçãoPsicometriaMetacognition of childrenAssessmentPsychometricsThoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition.The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based onthe structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such asgender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate thepresence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant differenceinfluenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parametersmust still be evaluated on future researches.Pensamentos e conhecimentos que os indivíduos possuem sobre seus próprios processos cognitivos definem o termo metacognição. O objetivo desse trabalho foi continuar o processo de validação da Escala de Metacognição (EMETA) analisando evidências baseadas na estrutura e na consistência internas, bem como a realização de comparação entre as médias para investigar as influências das variáveis gênero, tipo de escola e idade. Os resultados encontrados em amostra de 196 participantes entre 9 e 12 anos apontaram a presença de um único fator denominado Metacognição e a possibilidade de redução dos itens de 67 para 40. Não foi encontrada diferença significativa influenciada pelas variáveis analisadas. Apesar dos resultados favoráveis ao acúmulo das evidências de validade, outros parâmetros psicométricos ainda devem ser avaliados.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2015-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-1711806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/16601https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/17281Pascualon-Araujo, Jussara FatimaSchelini, Patrícia Waltzinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-30T00:03:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18104Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-30T00:03:45Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition Evidências de validade de uma escala destinada à avaliação da metacognição infantil |
title |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition |
spellingShingle |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition Pascualon-Araujo, Jussara Fatima Psicologia; Avaliação Psicológica Metacognição infantil Avaliação Psicometria Metacognition of children Assessment Psychometrics |
title_short |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition |
title_full |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition |
title_fullStr |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition |
title_full_unstemmed |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition |
title_sort |
Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children’s Metacognition |
author |
Pascualon-Araujo, Jussara Fatima |
author_facet |
Pascualon-Araujo, Jussara Fatima Schelini, Patrícia Waltz |
author_role |
author |
author2 |
Schelini, Patrícia Waltz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pascualon-Araujo, Jussara Fatima Schelini, Patrícia Waltz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia; Avaliação Psicológica Metacognição infantil Avaliação Psicometria Metacognition of children Assessment Psychometrics |
topic |
Psicologia; Avaliação Psicológica Metacognição infantil Avaliação Psicometria Metacognition of children Assessment Psychometrics |
description |
Thoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition.The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based onthe structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such asgender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate thepresence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant differenceinfluenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parametersmust still be evaluated on future researches. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/16601 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18104/17281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 163-171 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713301151744 |