Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lyra, Maria C.D.P.
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ribeiro, Anália K. R., DeConti, Luciane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23043
Resumo: This paper highlights the importance of maintaining vertical consistence in narrative studies investigating human psyche. The principles of temporality and interpretability, proposed by classic authors as Bruner, Polkinghorne, Ricoeur e Sarbin, are taken as guidelines to maintain this consistence. To illustrate this idea, two narratives dealing with different themes are analyzed: one referring to school experience and the other to academic supervision of psychotherapy. For the first one the processes of segmentation and entanglement of the engaging time in the world of action compose the key-elements to analyze the meaning of school experience. For the second, different narrating times - one of the trainee and the other of the supervisor - create an interdiscourse from which meaning emerges as a consequence of the interrelationships of diverse narrating times.
id UNB-4_6e0fb6ea4c5b49029bad76c1587f4643
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23043
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Temporality and Interpretability: Analysis of NarrativesTemporalidade e Interpretabilidade na Análise de NarrativasNarrative, Meaning, Time, Temporality, InterpretabilityNarrativa, Significado, Tempo, Temporalidade, InterpretabilidadeThis paper highlights the importance of maintaining vertical consistence in narrative studies investigating human psyche. The principles of temporality and interpretability, proposed by classic authors as Bruner, Polkinghorne, Ricoeur e Sarbin, are taken as guidelines to maintain this consistence. To illustrate this idea, two narratives dealing with different themes are analyzed: one referring to school experience and the other to academic supervision of psychotherapy. For the first one the processes of segmentation and entanglement of the engaging time in the world of action compose the key-elements to analyze the meaning of school experience. For the second, different narrating times - one of the trainee and the other of the supervisor - create an interdiscourse from which meaning emerges as a consequence of the interrelationships of diverse narrating times.Destacamos a importância de manter uma consistência vertical nos estudos que versam sobre narrativas para a compreensão da psique humana. Nessa direção, os princípios da temporalidade e sua íntima relação com a interpretabilidade, propostos por autores clássicos como Bruner, Polkinghorne, Ricoeur e Sarbin, são tomados como guias na manutenção dessa consistência. Para ilustrá-la, analisamos duas narrativas versando sobre temas diversos: experiência escolar e supervisão acadêmica em psicoterapia. Na primeira, os processos de segmentação e encadeamento do tempo engajado no mundo da ação constituem elementos-chave de análise na significação da experiência escolar. Na segunda, o interdiscurso entre a estagiária e a supervisora se interliga e cria significado pela própria inter-relação entre tempos narrativos diversos.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2019-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23043Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 34 (2018)1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23043/22119Copyright (c) 2019 Psicologia: teoria e pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessLyra, Maria C.D.P.Ribeiro, Anália K. R.DeConti, Luciane2019-10-03T17:45:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23043Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2019-10-03T17:45:53Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
Temporalidade e Interpretabilidade na Análise de Narrativas
title Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
spellingShingle Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
Lyra, Maria C.D.P.
Narrative, Meaning, Time, Temporality, Interpretability
Narrativa, Significado, Tempo, Temporalidade, Interpretabilidade
title_short Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
title_full Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
title_fullStr Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
title_full_unstemmed Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
title_sort Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives
author Lyra, Maria C.D.P.
author_facet Lyra, Maria C.D.P.
Ribeiro, Anália K. R.
DeConti, Luciane
author_role author
author2 Ribeiro, Anália K. R.
DeConti, Luciane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lyra, Maria C.D.P.
Ribeiro, Anália K. R.
DeConti, Luciane
dc.subject.por.fl_str_mv Narrative, Meaning, Time, Temporality, Interpretability
Narrativa, Significado, Tempo, Temporalidade, Interpretabilidade
topic Narrative, Meaning, Time, Temporality, Interpretability
Narrativa, Significado, Tempo, Temporalidade, Interpretabilidade
description This paper highlights the importance of maintaining vertical consistence in narrative studies investigating human psyche. The principles of temporality and interpretability, proposed by classic authors as Bruner, Polkinghorne, Ricoeur e Sarbin, are taken as guidelines to maintain this consistence. To illustrate this idea, two narratives dealing with different themes are analyzed: one referring to school experience and the other to academic supervision of psychotherapy. For the first one the processes of segmentation and entanglement of the engaging time in the world of action compose the key-elements to analyze the meaning of school experience. For the second, different narrating times - one of the trainee and the other of the supervisor - create an interdiscourse from which meaning emerges as a consequence of the interrelationships of diverse narrating times.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23043
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23043/22119
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Psicologia: teoria e pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Psicologia: teoria e pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 34 (2018)
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211714820538368