Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587 |
Resumo: | This study examines the relationships between organizational climate, perceptions of change and customer satisfaction in 170 units of a public service organization with operations throughout Brazil. Primary and secondary data were aggregated at the unit level using the technique of structural equation modeling. Models were tested with mediational and direct relationship between the variables. The results indicate that the perception of change mediates the relationship between organizational climate and customer satisfaction, the organizational climate has a direct relationship to customer satisfaction and employees perceive changes related to the organizational climate management. |
id |
UNB-4_75c70d9f9b7d6ae2e96481679eb1785c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17587 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer SatisfactionRelação entre Clima Organizacional, Percepção de Mudança Organizacional e Satisfação do ClientePsicologia das Organizações e do TrabalhoClima organizacionalPercepção de mudançaSatisfação do clienteOrganizational climatePerception of chanceCustomer satisfactionThis study examines the relationships between organizational climate, perceptions of change and customer satisfaction in 170 units of a public service organization with operations throughout Brazil. Primary and secondary data were aggregated at the unit level using the technique of structural equation modeling. Models were tested with mediational and direct relationship between the variables. The results indicate that the perception of change mediates the relationship between organizational climate and customer satisfaction, the organizational climate has a direct relationship to customer satisfaction and employees perceive changes related to the organizational climate management.Este trabalho estuda as relações entre o clima organizacional, a percepção de mudança e a satisfação do cliente em 170 unidades de uma organização prestadora de serviços com atuação em todo Brasil. Foram 5.363 respondentes dos instrumentos de pesquisa. Os dados foram agregados no nível da unidade. A análise foi realizada por meio da técnica de modelagem de equações estruturais. Foram testados modelos com relação direta e mediacionais entre as variáveis. Neste trabalho, a percepção de mudança media a relação entre o clima organizacional e a satisfação do cliente. De maneira geral, os resultados corroboram as hipóteses testadas e indicam que o clima organizacional possui uma relação direta com a satisfação do cliente e os empregados percebem mudanças relacionadas à gestão do clima organizacional.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 39Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 39Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 39Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 391806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587/16099https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587/16943Santos, Juliana NevesNeiva, Elaine RabeloAndrade-Melo, Eleuni Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-25T18:18:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17587Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-25T18:18:23Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction Relação entre Clima Organizacional, Percepção de Mudança Organizacional e Satisfação do Cliente |
title |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction |
spellingShingle |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction Santos, Juliana Neves Psicologia das Organizações e do Trabalho Clima organizacional Percepção de mudança Satisfação do cliente Organizational climate Perception of chance Customer satisfaction |
title_short |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction |
title_full |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction |
title_fullStr |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction |
title_full_unstemmed |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction |
title_sort |
Relationship between Organizational Climate, Perception of Organizational Change and Customer Satisfaction |
author |
Santos, Juliana Neves |
author_facet |
Santos, Juliana Neves Neiva, Elaine Rabelo Andrade-Melo, Eleuni Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Neiva, Elaine Rabelo Andrade-Melo, Eleuni Antônio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Juliana Neves Neiva, Elaine Rabelo Andrade-Melo, Eleuni Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia das Organizações e do Trabalho Clima organizacional Percepção de mudança Satisfação do cliente Organizational climate Perception of chance Customer satisfaction |
topic |
Psicologia das Organizações e do Trabalho Clima organizacional Percepção de mudança Satisfação do cliente Organizational climate Perception of chance Customer satisfaction |
description |
This study examines the relationships between organizational climate, perceptions of change and customer satisfaction in 170 units of a public service organization with operations throughout Brazil. Primary and secondary data were aggregated at the unit level using the technique of structural equation modeling. Models were tested with mediational and direct relationship between the variables. The results indicate that the perception of change mediates the relationship between organizational climate and customer satisfaction, the organizational climate has a direct relationship to customer satisfaction and employees perceive changes related to the organizational climate management. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587/16099 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17587/16943 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 39 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 39 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 39 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 1 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 31 - 39 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211712331218944 |