Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixao, Gleice Miranda
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Borges, Fabrícia Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906
Resumo: This article reports a literature review focused on the areas of psychology and education that aimed toidentify if academic research has been addressing the topic imagination as a psychological process of human development; and also if research articulates imagination and educational processes through the educational curriculum. For this review, 39 research papers published in the last five years were selected. The analysis of the articles revealed articulations between imagination and some specific areas of knowledge. However, in most articles, imagination was only peripherally addressed. In conclusion, we emphasize the need to deepen the discussion on imagination and education, which should be given due importance in curricular documents.
id UNB-4_8365935ab22b5ebb3dea8acac94d574e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21906
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemáticaImaginação e Currículo Escolar: Uma Revisão de Literatura: uma revisão sistemáticaImagination (psychology), Curriculum, Education.Imaginação (psicologia), Currículo, Educação.This article reports a literature review focused on the areas of psychology and education that aimed toidentify if academic research has been addressing the topic imagination as a psychological process of human development; and also if research articulates imagination and educational processes through the educational curriculum. For this review, 39 research papers published in the last five years were selected. The analysis of the articles revealed articulations between imagination and some specific areas of knowledge. However, in most articles, imagination was only peripherally addressed. In conclusion, we emphasize the need to deepen the discussion on imagination and education, which should be given due importance in curricular documents.Este artigo compreende uma revisão de literatura que objetivou identificar se as pesquisas acadêmicas dasáreas de psicologia e educação vêm tratando a imaginação como um processo psicológico de desenvolvimento humano e se as articulam aos processos educativos por meio do currículo escolar. Para esta revisão, foram selecionados 39 artigos publicados nos últimos cinco anos. A análise dos artigos revelou articulações entre imaginação e algumas áreas específicas do conhecimento, porém, em grande parte dos textos, a imaginação teve papel periférico. Conclui-se pela latente necessidade de agudizar a discussão sobre imaginação e educação, a iniciar-se pela valorização da imaginação nos textos curriculares.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 34 (2018)1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23683https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23684Copyright (c) 2019 Gleice Miranda Paixao, Fabrícia Teixeira Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixao, Gleice MirandaBorges, Fabrícia Teixeira2019-10-04T19:13:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21906Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2019-10-04T19:13:37Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
Imaginação e Currículo Escolar: Uma Revisão de Literatura: uma revisão sistemática
title Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
spellingShingle Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
Paixao, Gleice Miranda
Imagination (psychology), Curriculum, Education.
Imaginação (psicologia), Currículo, Educação.
title_short Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
title_full Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
title_fullStr Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
title_full_unstemmed Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
title_sort Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
author Paixao, Gleice Miranda
author_facet Paixao, Gleice Miranda
Borges, Fabrícia Teixeira
author_role author
author2 Borges, Fabrícia Teixeira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixao, Gleice Miranda
Borges, Fabrícia Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Imagination (psychology), Curriculum, Education.
Imaginação (psicologia), Currículo, Educação.
topic Imagination (psychology), Curriculum, Education.
Imaginação (psicologia), Currículo, Educação.
description This article reports a literature review focused on the areas of psychology and education that aimed toidentify if academic research has been addressing the topic imagination as a psychological process of human development; and also if research articulates imagination and educational processes through the educational curriculum. For this review, 39 research papers published in the last five years were selected. The analysis of the articles revealed articulations between imagination and some specific areas of knowledge. However, in most articles, imagination was only peripherally addressed. In conclusion, we emphasize the need to deepen the discussion on imagination and education, which should be given due importance in curricular documents.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23683
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23684
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Gleice Miranda Paixao, Fabrícia Teixeira Borges
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Gleice Miranda Paixao, Fabrícia Teixeira Borges
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 34 (2018)
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211714393767936