Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906 |
Resumo: | This article reports a literature review focused on the areas of psychology and education that aimed toidentify if academic research has been addressing the topic imagination as a psychological process of human development; and also if research articulates imagination and educational processes through the educational curriculum. For this review, 39 research papers published in the last five years were selected. The analysis of the articles revealed articulations between imagination and some specific areas of knowledge. However, in most articles, imagination was only peripherally addressed. In conclusion, we emphasize the need to deepen the discussion on imagination and education, which should be given due importance in curricular documents. |
id |
UNB-4_8365935ab22b5ebb3dea8acac94d574e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21906 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemáticaImaginação e Currículo Escolar: Uma Revisão de Literatura: uma revisão sistemáticaImagination (psychology), Curriculum, Education.Imaginação (psicologia), Currículo, Educação.This article reports a literature review focused on the areas of psychology and education that aimed toidentify if academic research has been addressing the topic imagination as a psychological process of human development; and also if research articulates imagination and educational processes through the educational curriculum. For this review, 39 research papers published in the last five years were selected. The analysis of the articles revealed articulations between imagination and some specific areas of knowledge. However, in most articles, imagination was only peripherally addressed. In conclusion, we emphasize the need to deepen the discussion on imagination and education, which should be given due importance in curricular documents.Este artigo compreende uma revisão de literatura que objetivou identificar se as pesquisas acadêmicas dasáreas de psicologia e educação vêm tratando a imaginação como um processo psicológico de desenvolvimento humano e se as articulam aos processos educativos por meio do currículo escolar. Para esta revisão, foram selecionados 39 artigos publicados nos últimos cinco anos. A análise dos artigos revelou articulações entre imaginação e algumas áreas específicas do conhecimento, porém, em grande parte dos textos, a imaginação teve papel periférico. Conclui-se pela latente necessidade de agudizar a discussão sobre imaginação e educação, a iniciar-se pela valorização da imaginação nos textos curriculares.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018)Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 34 (2018)1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23683https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23684Copyright (c) 2019 Gleice Miranda Paixao, Fabrícia Teixeira Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixao, Gleice MirandaBorges, Fabrícia Teixeira2019-10-04T19:13:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21906Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2019-10-04T19:13:37Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática Imaginação e Currículo Escolar: Uma Revisão de Literatura: uma revisão sistemática |
title |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática |
spellingShingle |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática Paixao, Gleice Miranda Imagination (psychology), Curriculum, Education. Imaginação (psicologia), Currículo, Educação. |
title_short |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática |
title_full |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática |
title_fullStr |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática |
title_full_unstemmed |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática |
title_sort |
Imagination and Educational Curriculum: A Literature Review: uma revisão sistemática |
author |
Paixao, Gleice Miranda |
author_facet |
Paixao, Gleice Miranda Borges, Fabrícia Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Fabrícia Teixeira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixao, Gleice Miranda Borges, Fabrícia Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imagination (psychology), Curriculum, Education. Imaginação (psicologia), Currículo, Educação. |
topic |
Imagination (psychology), Curriculum, Education. Imaginação (psicologia), Currículo, Educação. |
description |
This article reports a literature review focused on the areas of psychology and education that aimed toidentify if academic research has been addressing the topic imagination as a psychological process of human development; and also if research articulates imagination and educational processes through the educational curriculum. For this review, 39 research papers published in the last five years were selected. The analysis of the articles revealed articulations between imagination and some specific areas of knowledge. However, in most articles, imagination was only peripherally addressed. In conclusion, we emphasize the need to deepen the discussion on imagination and education, which should be given due importance in curricular documents. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23683 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/21906/23684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Gleice Miranda Paixao, Fabrícia Teixeira Borges info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Gleice Miranda Paixao, Fabrícia Teixeira Borges |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018) Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018) Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 34 (2018) Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 34 (2018) 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211714393767936 |