Affective Behavior and Academic Achievement

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jacob, Adriana Vilela
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Loureiro, Sonia Regina, Marturano, Edna Maria, Linhares, Maria Beatriz M., Machado, Vera Lúcia Sobral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391
Resumo: Using the House-Tree-Person Drawing (HTP) and the Color Pyramid Test (CPT) we aimed at characterizingthe affective behavior of 50 children of average intellectual level, male and female, aged from 8 to 12 years. Two groups of 25subjects each were formed; one presenting school delay and another with satisfactory school performance and age compatiblewith school grade. The used techniques showed that low school performance among the children with school delay seemed tobe related to feelings of failure and a low self-esteem. In the group with no school delay prevailed a better use of affective andintellectual resources, but associated to high demand. The study of affective variables and their association with school performancelead to a deeper understanding of the way the children are experiencing their developing stage.
id UNB-4_aa78c2798a3bda396294df94a12d260a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17391
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Affective Behavior and Academic AchievementAspectos Afetivos e o Desempenho Acadêmico de EscolaresRendimento acadêmicoDificuldade de aprendizagemTécnicas projetivasAcademic achievementLearning disabilitiesProjective personality measuresUsing the House-Tree-Person Drawing (HTP) and the Color Pyramid Test (CPT) we aimed at characterizingthe affective behavior of 50 children of average intellectual level, male and female, aged from 8 to 12 years. Two groups of 25subjects each were formed; one presenting school delay and another with satisfactory school performance and age compatiblewith school grade. The used techniques showed that low school performance among the children with school delay seemed tobe related to feelings of failure and a low self-esteem. In the group with no school delay prevailed a better use of affective andintellectual resources, but associated to high demand. The study of affective variables and their association with school performancelead to a deeper understanding of the way the children are experiencing their developing stage.Objetivou-se caracterizar através do Desenho da Casa-Árvore-Pessoa (HTP) e do Teste das Pirâmides Coloridas de Pfister (TPC) o funcionamento afetivo de 50 crianças com idade entre 8 e 12 anos, de ambos os sexos, com nível intelectual médio. Elas foram distribuídas em dois grupos de 25 sujeitos, um deles com atraso escolar, e o outro grupo apresentando desempenho escolar satisfatório e idade compatível à série cursada. Observou-se através destas técnicas que o rendimento escolar rebaixado nas crianças do grupo com atraso escolar pareceu relacionado a sentimentos de fracasso e a uma autoimagem depreciativa. No grupo de crianças sem atraso escolar predominou, uma melhor utilização dos recursos intelectuais e afetivos, contudo associado a elevado nível de exigência. O estudo das variáveis afetivas e sua associação ao rendimento escolar puderam favorecer uma compreensão mais aprofundada da maneira como as crianças estão experimentando esta etapa do desenvolvimentoInstituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 15 Núm. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; v. 15 n. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisa1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391/15905https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391/15916Jacob, Adriana VilelaLoureiro, Sonia ReginaMarturano, Edna MariaLinhares, Maria Beatriz M.Machado, Vera Lúcia Sobralinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-19T14:20:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17391Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-19T14:20:13Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Affective Behavior and Academic Achievement
Aspectos Afetivos e o Desempenho Acadêmico de Escolares
title Affective Behavior and Academic Achievement
spellingShingle Affective Behavior and Academic Achievement
Jacob, Adriana Vilela
Rendimento acadêmico
Dificuldade de aprendizagem
Técnicas projetivas
Academic achievement
Learning disabilities
Projective personality measures
title_short Affective Behavior and Academic Achievement
title_full Affective Behavior and Academic Achievement
title_fullStr Affective Behavior and Academic Achievement
title_full_unstemmed Affective Behavior and Academic Achievement
title_sort Affective Behavior and Academic Achievement
author Jacob, Adriana Vilela
author_facet Jacob, Adriana Vilela
Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
Linhares, Maria Beatriz M.
Machado, Vera Lúcia Sobral
author_role author
author2 Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
Linhares, Maria Beatriz M.
Machado, Vera Lúcia Sobral
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jacob, Adriana Vilela
Loureiro, Sonia Regina
Marturano, Edna Maria
Linhares, Maria Beatriz M.
Machado, Vera Lúcia Sobral
dc.subject.por.fl_str_mv Rendimento acadêmico
Dificuldade de aprendizagem
Técnicas projetivas
Academic achievement
Learning disabilities
Projective personality measures
topic Rendimento acadêmico
Dificuldade de aprendizagem
Técnicas projetivas
Academic achievement
Learning disabilities
Projective personality measures
description Using the House-Tree-Person Drawing (HTP) and the Color Pyramid Test (CPT) we aimed at characterizingthe affective behavior of 50 children of average intellectual level, male and female, aged from 8 to 12 years. Two groups of 25subjects each were formed; one presenting school delay and another with satisfactory school performance and age compatiblewith school grade. The used techniques showed that low school performance among the children with school delay seemed tobe related to feelings of failure and a low self-esteem. In the group with no school delay prevailed a better use of affective andintellectual resources, but associated to high demand. The study of affective variables and their association with school performancelead to a deeper understanding of the way the children are experiencing their developing stage.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391/15905
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17391/15916
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 15 Núm. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 15 n. 2 (1999): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211711382257664