Learning and academic achievement in Higher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670 |
Resumo: | This article presents a review of the scientific production regarding the academic abilities and methods of study of university students related to the academic achievement. We searched the online databases with descriptors in Portuguese and English, academic performance / academic achievement, learning, university or college students and higher education, published among 2008 and 2018. There were found 90 articles predominating the English language (55.6%), and in 2017 there were the largest number of publications (31.1%), also the American continent represents half of the publications. Qualitatively it is pointed out that several factors influence the academic achievement. In this study, 21 skills were categorized into cognitive and metacognitive, as well psychosocial management, with emphasis on motivation and self-regulation as the most studied. Considering these results, a discussion is done about the teaching-learning processes to be promoted in Higher Education. |
id |
UNESP-15_c7b3aacef26e88758cc1035736f9005f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12670 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning and academic achievement in Higher EducationAprendizaje y realización académica en la Enseñanza SuperiorAprendizagem e rendimento acadêmico no Ensino SuperiorLearningAcademic achievementHigher education.AprendizajeDesempeño académicoEnseñanza superior.AprendizagemDesempenho acadêmicoEnsino superior.This article presents a review of the scientific production regarding the academic abilities and methods of study of university students related to the academic achievement. We searched the online databases with descriptors in Portuguese and English, academic performance / academic achievement, learning, university or college students and higher education, published among 2008 and 2018. There were found 90 articles predominating the English language (55.6%), and in 2017 there were the largest number of publications (31.1%), also the American continent represents half of the publications. Qualitatively it is pointed out that several factors influence the academic achievement. In this study, 21 skills were categorized into cognitive and metacognitive, as well psychosocial management, with emphasis on motivation and self-regulation as the most studied. Considering these results, a discussion is done about the teaching-learning processes to be promoted in Higher Education.Este artículo presenta una revisión de la producción científica acerca de las habilidades académicas y métodos de estudio de estudiantes universitarios relacionados al rendimiento académico. Se realizó consulta en las bases de datos en línea con descriptores en portugués e inglés, rendimiento/desempeño académico, aprendizaje, estudiantes universitarios o estudiantes de la enseñanza superior, publicados entre 2008 a 2018. Resultaron 90 artículos predominando el idioma inglés (55,6%), siendo que en 2017 hubo el mayor número de publicaciones (31,1%) y el continente Americano detuvo mitad de las publicaciones. Cualitativamente se apunta que diversos factores influencian el rendimiento académico. En este estudio, 21 habilidades fueron categorizadas en cognitivas y metacognitivas, así como de manejo psicosocial con destaque para la motivación y la autorregulación como las más estudiadas. Tomando estos resultados se discuten los procesos de enseñanza-aprendizaje a fomentar en la Enseñanza Superior.Este artigo apresenta uma revisão da produção científica a respeito das habilidades acadêmicas e dos métodos de estudo de estudantes universitários relacionados à sua aprendizagem e ao seu rendimento acadêmico. Realizou-se consulta às bases de dados on-line com os seguintes descritores em português e inglês: rendimento/desempenho acadêmico, aprendizagem, estudantes universitários ou estudantes do ensino superior. A revisão reportou a artigos publicados entre 2008 e 2018. Foram selecionados 90 artigos, predominando o idioma inglês (55,6%), sendo que em 2017 houve o maior número de publicações (31,1%), e o continente americano deteve metade das publicações. A análise dos resultados presentes em tais artigos mostra que diversos fatores descrevem a qualidade da aprendizagem e influenciam o rendimento acadêmico dos universitários. Neste estudo, 21 habilidades foram categorizadas em cognitivas e metacognitivas, com destaque para a motivação e a autorregulação como as mais estudadas. Tomando esses resultados, identificam-se dimensões a considerar em instrumentos de avaliação das estratégias de aprendizagem e métodos de estudo dos universitários, privilegiando-se as dimensões que mais impactam o sucesso acadêmico no Ensino Superior.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-03-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionlevantamento bibliográficoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1267010.21723/riaee.v15i4.12670Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-1876Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-18761982-55872446-860610.21723/riaee.v15i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/9557https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10269https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10057Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaliatto, Susana GakyiaAlmeida, Leandro da Silva2021-04-07T02:09:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12670Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-04-07T02:09:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning and academic achievement in Higher Education Aprendizaje y realización académica en la Enseñanza Superior Aprendizagem e rendimento acadêmico no Ensino Superior |
title |
Learning and academic achievement in Higher Education |
spellingShingle |
Learning and academic achievement in Higher Education Caliatto, Susana Gakyia Learning Academic achievement Higher education. Aprendizaje Desempeño académico Enseñanza superior. Aprendizagem Desempenho acadêmico Ensino superior. |
title_short |
Learning and academic achievement in Higher Education |
title_full |
Learning and academic achievement in Higher Education |
title_fullStr |
Learning and academic achievement in Higher Education |
title_full_unstemmed |
Learning and academic achievement in Higher Education |
title_sort |
Learning and academic achievement in Higher Education |
author |
Caliatto, Susana Gakyia |
author_facet |
Caliatto, Susana Gakyia Almeida, Leandro da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Leandro da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caliatto, Susana Gakyia Almeida, Leandro da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Academic achievement Higher education. Aprendizaje Desempeño académico Enseñanza superior. Aprendizagem Desempenho acadêmico Ensino superior. |
topic |
Learning Academic achievement Higher education. Aprendizaje Desempeño académico Enseñanza superior. Aprendizagem Desempenho acadêmico Ensino superior. |
description |
This article presents a review of the scientific production regarding the academic abilities and methods of study of university students related to the academic achievement. We searched the online databases with descriptors in Portuguese and English, academic performance / academic achievement, learning, university or college students and higher education, published among 2008 and 2018. There were found 90 articles predominating the English language (55.6%), and in 2017 there were the largest number of publications (31.1%), also the American continent represents half of the publications. Qualitatively it is pointed out that several factors influence the academic achievement. In this study, 21 skills were categorized into cognitive and metacognitive, as well psychosocial management, with emphasis on motivation and self-regulation as the most studied. Considering these results, a discussion is done about the teaching-learning processes to be promoted in Higher Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion levantamento bibliográfico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670 10.21723/riaee.v15i4.12670 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i4.12670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/9557 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10269 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10057 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-1876 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-1876 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857347952640 |