Learning and academic achievement in Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caliatto, Susana Gakyia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Almeida, Leandro da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670
Resumo: This article presents a review of the scientific production regarding the academic abilities and methods of study of university students related to the academic achievement. We searched the online databases with descriptors in Portuguese and English, academic performance / academic achievement, learning, university or college students and higher education, published among 2008 and 2018. There were found 90 articles predominating the English language (55.6%), and in 2017 there were the largest number of publications (31.1%), also the American continent represents half of the publications. Qualitatively it is pointed out that several factors influence the academic achievement. In this study, 21 skills were categorized into cognitive and metacognitive, as well psychosocial management, with emphasis on motivation and self-regulation as the most studied. Considering these results, a discussion is done about the teaching-learning processes to be promoted in Higher Education.
id UNESP-15_c7b3aacef26e88758cc1035736f9005f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12670
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Learning and academic achievement in Higher EducationAprendizaje y realización académica en la Enseñanza SuperiorAprendizagem e rendimento acadêmico no Ensino SuperiorLearningAcademic achievementHigher education.AprendizajeDesempeño académicoEnseñanza superior.AprendizagemDesempenho acadêmicoEnsino superior.This article presents a review of the scientific production regarding the academic abilities and methods of study of university students related to the academic achievement. We searched the online databases with descriptors in Portuguese and English, academic performance / academic achievement, learning, university or college students and higher education, published among 2008 and 2018. There were found 90 articles predominating the English language (55.6%), and in 2017 there were the largest number of publications (31.1%), also the American continent represents half of the publications. Qualitatively it is pointed out that several factors influence the academic achievement. In this study, 21 skills were categorized into cognitive and metacognitive, as well psychosocial management, with emphasis on motivation and self-regulation as the most studied. Considering these results, a discussion is done about the teaching-learning processes to be promoted in Higher Education.Este artículo presenta una revisión de la producción científica acerca de las habilidades académicas y métodos de estudio de estudiantes universitarios relacionados al rendimiento académico. Se realizó consulta en las bases de datos en línea con descriptores en portugués e inglés, rendimiento/desempeño académico, aprendizaje, estudiantes universitarios o estudiantes de la enseñanza superior, publicados entre 2008 a 2018. Resultaron 90 artículos predominando el idioma inglés (55,6%), siendo que en 2017 hubo el mayor número de publicaciones (31,1%) y el continente Americano detuvo mitad de las publicaciones. Cualitativamente se apunta que diversos factores influencian el rendimiento académico. En este estudio, 21 habilidades fueron categorizadas en cognitivas y metacognitivas, así como de manejo psicosocial con destaque para la motivación y la autorregulación como las más estudiadas. Tomando estos resultados se discuten los procesos de enseñanza-aprendizaje a fomentar en la Enseñanza Superior.Este artigo apresenta uma revisão da produção científica a respeito das habilidades acadêmicas e dos métodos de estudo de estudantes universitários relacionados à sua aprendizagem e ao seu rendimento acadêmico. Realizou-se consulta às bases de dados on-line com os seguintes descritores em português e inglês: rendimento/desempenho acadêmico, aprendizagem, estudantes universitários ou estudantes do ensino superior. A revisão reportou a artigos publicados entre 2008 e 2018. Foram selecionados 90 artigos, predominando o idioma inglês (55,6%), sendo que em 2017 houve o maior número de publicações (31,1%), e o continente americano deteve metade das publicações. A análise dos resultados presentes em tais artigos mostra que diversos fatores descrevem a qualidade da aprendizagem e influenciam o rendimento acadêmico dos universitários. Neste estudo, 21 habilidades foram categorizadas em cognitivas e metacognitivas, com destaque para a motivação e a autorregulação como as mais estudadas. Tomando esses resultados, identificam-se dimensões a considerar em instrumentos de avaliação das estratégias de aprendizagem e métodos de estudo dos universitários, privilegiando-se as dimensões que mais impactam o sucesso acadêmico no Ensino Superior.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-03-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionlevantamento bibliográficoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1267010.21723/riaee.v15i4.12670Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-1876Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-18761982-55872446-860610.21723/riaee.v15i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/9557https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10269https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10057Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaliatto, Susana GakyiaAlmeida, Leandro da Silva2021-04-07T02:09:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12670Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-04-07T02:09:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning and academic achievement in Higher Education
Aprendizaje y realización académica en la Enseñanza Superior
Aprendizagem e rendimento acadêmico no Ensino Superior
title Learning and academic achievement in Higher Education
spellingShingle Learning and academic achievement in Higher Education
Caliatto, Susana Gakyia
Learning
Academic achievement
Higher education.
Aprendizaje
Desempeño académico
Enseñanza superior.
Aprendizagem
Desempenho acadêmico
Ensino superior.
title_short Learning and academic achievement in Higher Education
title_full Learning and academic achievement in Higher Education
title_fullStr Learning and academic achievement in Higher Education
title_full_unstemmed Learning and academic achievement in Higher Education
title_sort Learning and academic achievement in Higher Education
author Caliatto, Susana Gakyia
author_facet Caliatto, Susana Gakyia
Almeida, Leandro da Silva
author_role author
author2 Almeida, Leandro da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caliatto, Susana Gakyia
Almeida, Leandro da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Learning
Academic achievement
Higher education.
Aprendizaje
Desempeño académico
Enseñanza superior.
Aprendizagem
Desempenho acadêmico
Ensino superior.
topic Learning
Academic achievement
Higher education.
Aprendizaje
Desempeño académico
Enseñanza superior.
Aprendizagem
Desempenho acadêmico
Ensino superior.
description This article presents a review of the scientific production regarding the academic abilities and methods of study of university students related to the academic achievement. We searched the online databases with descriptors in Portuguese and English, academic performance / academic achievement, learning, university or college students and higher education, published among 2008 and 2018. There were found 90 articles predominating the English language (55.6%), and in 2017 there were the largest number of publications (31.1%), also the American continent represents half of the publications. Qualitatively it is pointed out that several factors influence the academic achievement. In this study, 21 skills were categorized into cognitive and metacognitive, as well psychosocial management, with emphasis on motivation and self-regulation as the most studied. Considering these results, a discussion is done about the teaching-learning processes to be promoted in Higher Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
levantamento bibliográfico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670
10.21723/riaee.v15i4.12670
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i4.12670
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/9557
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10269
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12670/10057
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-1876
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1855-1876
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857347952640