Contributions of Human Development Theories to a Contemporary Concept of Adolescence
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17558 |
Resumo: | The interest in studying adolescence is increasing, especially because of its impact on the developmentof individuals, families and society. To treat adolescence simply as a period of great changes does not correspond to thecurrent theoretical perspectives of human development sciences. Therefore, this article aims to contribute to a more updatedunderstanding of this period in life, characterized by intense exploration and multiple opportunities that vary according to thedifferent social and cultural contexts. Emphasis is given to the importance of adopting a systemic paradigm for the comprehensionof adolescence, prioritizing individual and contextual resources that promote positive development. |
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Contributions of Human Development Theories to a Contemporary Concept of AdolescenceContribuições das Teorias do Desenvolvimento Humano para a Concepção Contemporânea da AdolescênciaDesenvolvimento HumanoDesenvolvimento humanoTeoriasAdolescênciaPsicologia positivaHuman developmentTheoriesAdolescencePositive psychologyThe interest in studying adolescence is increasing, especially because of its impact on the developmentof individuals, families and society. To treat adolescence simply as a period of great changes does not correspond to thecurrent theoretical perspectives of human development sciences. Therefore, this article aims to contribute to a more updatedunderstanding of this period in life, characterized by intense exploration and multiple opportunities that vary according to thedifferent social and cultural contexts. Emphasis is given to the importance of adopting a systemic paradigm for the comprehensionof adolescence, prioritizing individual and contextual resources that promote positive development. O interesse pela adolescência tornou-se, ao longo da história da psicologia, alvo de estudiosos do desenvolvimento humano, por suas inquestionáveis repercussões no indivíduo, na família e na sociedade. Mas tratar a adolescência simplesmente como um período de mudança e transitoriedade, ou mesmo como um estado em si, não condiz com as atuais perspectivas teóricas da ciência do desenvolvimento humano. Portanto, este artigo visa contribuir para uma compreensão mais atualizada deste período do curso de vida caracterizado por intensa exploração e múltiplas oportunidades, que podem ser alcançadas por diferentes meios e em contextos diversificados. Ao adotar um paradigma sistêmico, a ênfase é deslocada para as mudanças, a plasticidade e a diversidade, e para a colaboração de cientistas, políticos e profissionais.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17558Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 1 (2012): Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 101-108Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 1 (2012): Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 101-108Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 1 (2012): Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 101-108Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 1 (2012): Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 101-1081806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17558/16070https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17558/16891Senna, Sylvia ReginaDessen, Maria Auxiliadorainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-25T15:02:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17558Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-25T15:02:35Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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