SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
Texto Completo: | http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870 |
Resumo: | Aiming to analyze self-concept indicators among adolescents, 343 students from public and private schools in the city of São Paulo, aged 11 and 18, answered questions about concerns related to the school, general concerns and their most positive aspect. Overall, it was observed that they are skillful to indicate positive aspects of their behavior, with specific responses varying according to gender, age and type of school. Youths concerns are mostly related to the school environment, primarily academic performance. Concerns about the future are presented mainly by older adolescents. The results favor the claim that the context in which the adolescents are inserted is critical to build a positive self-concept, which leads to reflection about the need for household and school environments rich and stimulating, in order to an healthy development. |
id |
UPM-1_8c7de73c8e50702d1a7117f04953befa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/5870 |
network_acronym_str |
UPM-1 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTSINDICADORES DE AUTOCONCEPTO EN ADOLESCENTES: AUTO-INFORME DE ASPECTOS POSITIVOS Y PREOCUPACIONESIndicadores de Autoconceito em Adolescentes: Autorrelato Sobre Aspectos Positivos e PreocupaçõesAdolescence, Self-conceptDevelopmentConcernsPositive AspectAdolescenciaauto-conceptodesarrollopreocupacionesAspectos PositivosAdolescência AutoconceitoDesenvolvimentoPreocupaçõesAspectos PositivosAiming to analyze self-concept indicators among adolescents, 343 students from public and private schools in the city of São Paulo, aged 11 and 18, answered questions about concerns related to the school, general concerns and their most positive aspect. Overall, it was observed that they are skillful to indicate positive aspects of their behavior, with specific responses varying according to gender, age and type of school. Youths concerns are mostly related to the school environment, primarily academic performance. Concerns about the future are presented mainly by older adolescents. The results favor the claim that the context in which the adolescents are inserted is critical to build a positive self-concept, which leads to reflection about the need for household and school environments rich and stimulating, in order to an healthy development.Con el objetivo de analizar indicadores del autoconcepto en adolescentes, 343 estudiantes de escuelas públicas y privadas de la ciudad de São Paulo, entre 11 y 18 años de edad, respondieron a preguntas acerca de preocupaciones relacionadas con el ámbito escolar, las preocupaciones generales y sus aspectos más positivos. Se observó que, en general, se muestran hábiles para indicar los aspectos positivos de su conducta, con respuestas específicas que varían de acuerdo al género, edad y tipo de escuela. Las preocupaciones de los jóvenes están estrechamente relacionadas con el ámbito escolar, sobre todo con el rendimiento académico. Preocupaciones con el futuro se presentan principalmente por los adolescentes mayores. Los resultados apoyan la afirmación de que el contexto en el que los jóvenes se insertan es fundamental para la construcción de un concepto positivo de sí, lo que lleva a la reflexión sobre la necesidad de hogares y ambientes escolares ricos y estimulantes para el desarrollo saludable.Com o objetivo de analisar indicadores de autoconceito entre adolescentes, 343 alunos de escolas públicas e particulares da cidade de São Paulo, com idade entre 11 e 18 anos, responderam a questões sobre preocupações relacionadas ao ambiente escolar, preocupações gerais e seus aspectos mais positivos. Foi observado que, no geral, eles se mostram hábeis para indicar aspectos positivos de seus comportamentos, com características específicas das respostas variando em função de gênero, idade e tipo de escola. As preocupações dos jovens estão bastante relacionadas ao ambiente escolar, principalmente ao desempenho acadêmico. Preocupações com o futuro são apresentadas principalmente pelos adolescentes mais velhos. Os resultados favorecem a afirmação de que o contexto no qual o jovem está inserido é decisivo para a construção de um autoconceito positivo, o que leva à reflexão sobre a necessidade de ambientes domésticos e escolares ricos e estimulantes para um desenvolvimento saudável.Editora Mackenzie2013-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 134Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 134Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 1341980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870/4599Copyright (c) 2013 Alessandra M. F. Moscaritolo, Marina Monzani da Rocha, Edwiges Ferreira de Mattos Silvareshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoscaritolo, Alessandra M. F.Rocha, Marina Monzani daSilvares, Edwiges Ferreira de Mattos2023-04-28T17:56:44Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/5870Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-04-28T17:56:44Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS INDICADORES DE AUTOCONCEPTO EN ADOLESCENTES: AUTO-INFORME DE ASPECTOS POSITIVOS Y PREOCUPACIONES Indicadores de Autoconceito em Adolescentes: Autorrelato Sobre Aspectos Positivos e Preocupações |
title |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS |
spellingShingle |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS Moscaritolo, Alessandra M. F. Adolescence, Self-concept Development Concerns Positive Aspect Adolescencia auto-concepto desarrollo preocupaciones Aspectos Positivos Adolescência Autoconceito Desenvolvimento Preocupações Aspectos Positivos |
title_short |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS |
title_full |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS |
title_fullStr |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS |
title_full_unstemmed |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS |
title_sort |
SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS |
author |
Moscaritolo, Alessandra M. F. |
author_facet |
Moscaritolo, Alessandra M. F. Rocha, Marina Monzani da Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Marina Monzani da Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moscaritolo, Alessandra M. F. Rocha, Marina Monzani da Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescence, Self-concept Development Concerns Positive Aspect Adolescencia auto-concepto desarrollo preocupaciones Aspectos Positivos Adolescência Autoconceito Desenvolvimento Preocupações Aspectos Positivos |
topic |
Adolescence, Self-concept Development Concerns Positive Aspect Adolescencia auto-concepto desarrollo preocupaciones Aspectos Positivos Adolescência Autoconceito Desenvolvimento Preocupações Aspectos Positivos |
description |
Aiming to analyze self-concept indicators among adolescents, 343 students from public and private schools in the city of São Paulo, aged 11 and 18, answered questions about concerns related to the school, general concerns and their most positive aspect. Overall, it was observed that they are skillful to indicate positive aspects of their behavior, with specific responses varying according to gender, age and type of school. Youths concerns are mostly related to the school environment, primarily academic performance. Concerns about the future are presented mainly by older adolescents. The results favor the claim that the context in which the adolescents are inserted is critical to build a positive self-concept, which leads to reflection about the need for household and school environments rich and stimulating, in order to an healthy development. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870 |
url |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870/4599 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 134 Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 134 Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 134 1980-6906 1516-3687 reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) instacron:UPM |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
instacron_str |
UPM |
institution |
UPM |
reponame_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapsico@mackenzie.br |
_version_ |
1797051376292855808 |