SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moscaritolo, Alessandra M. F.
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Rocha, Marina Monzani da, Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870
Resumo: Aiming to analyze self-concept indicators among adolescents, 343 students from public and private schools in the city of São Paulo, aged 11 and 18, answered questions about concerns related to the school, general concerns and their most positive aspect. Overall, it was observed that they are skillful to indicate positive aspects of their behavior, with specific responses varying according to gender, age and type of school. Youths concerns are mostly related to the school environment, primarily academic performance. Concerns about the future are presented mainly by older adolescents. The results favor the claim that the context in which the adolescents are inserted is critical to build a positive self-concept, which leads to reflection about the need for household and school environments rich and stimulating, in order to an healthy development.
id UPM-1_8c7de73c8e50702d1a7117f04953befa
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/5870
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTSINDICADORES DE AUTOCONCEPTO EN ADOLESCENTES: AUTO-INFORME DE ASPECTOS POSITIVOS Y PREOCUPACIONESIndicadores de Autoconceito em Adolescentes: Autorrelato Sobre Aspectos Positivos e PreocupaçõesAdolescence, Self-conceptDevelopmentConcernsPositive AspectAdolescenciaauto-conceptodesarrollopreocupacionesAspectos PositivosAdolescência AutoconceitoDesenvolvimentoPreocupaçõesAspectos PositivosAiming to analyze self-concept indicators among adolescents, 343 students from public and private schools in the city of São Paulo, aged 11 and 18, answered questions about concerns related to the school, general concerns and their most positive aspect. Overall, it was observed that they are skillful to indicate positive aspects of their behavior, with specific responses varying according to gender, age and type of school. Youths concerns are mostly related to the school environment, primarily academic performance. Concerns about the future are presented mainly by older adolescents. The results favor the claim that the context in which the adolescents are inserted is critical to build a positive self-concept, which leads to reflection about the need for household and school environments rich and stimulating, in order to an healthy development.Con el objetivo de analizar indicadores del autoconcepto en adolescentes, 343 estudiantes de escuelas públicas y privadas de la ciudad de São Paulo, entre 11 y 18 años de edad, respondieron a preguntas acerca de preocupaciones relacionadas con el ámbito escolar, las preocupaciones generales y sus aspectos más positivos. Se observó que, en general, se muestran hábiles para indicar los aspectos positivos de su conducta, con respuestas específicas que varían de acuerdo al género, edad y tipo de escuela. Las preocupaciones de los jóvenes están estrechamente relacionadas con el ámbito escolar, sobre todo con el rendimiento académico. Preocupaciones con el futuro se presentan principalmente por los adolescentes mayores. Los resultados apoyan la afirmación de que el contexto en el que los jóvenes se insertan es fundamental para la construcción de un concepto positivo de sí, lo que lleva a la reflexión sobre la necesidad de hogares y ambientes escolares ricos y estimulantes para el desarrollo saludable.Com o objetivo de analisar indicadores de autoconceito entre adolescentes, 343 alunos de escolas públicas e particulares da cidade de São Paulo, com idade entre 11 e 18 anos, responderam a questões sobre preocupações relacionadas ao ambiente escolar, preocupações gerais e seus aspectos mais positivos. Foi observado que, no geral, eles se mostram hábeis para indicar aspectos positivos de seus comportamentos, com características específicas das respostas variando em função de gênero, idade e tipo de escola. As preocupações dos jovens estão bastante relacionadas ao ambiente escolar, principalmente ao desempenho acadêmico. Preocupações com o futuro são apresentadas principalmente pelos adolescentes mais velhos. Os resultados favorecem a afirmação de que o contexto no qual o jovem está inserido é decisivo para a construção de um autoconceito positivo, o que leva à reflexão sobre a necessidade de ambientes domésticos e escolares ricos e estimulantes para um desenvolvimento saudável.Editora Mackenzie2013-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 134Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 134Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 1341980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870/4599Copyright (c) 2013 Alessandra M. F. Moscaritolo, Marina Monzani da Rocha, Edwiges Ferreira de Mattos Silvareshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoscaritolo, Alessandra M. F.Rocha, Marina Monzani daSilvares, Edwiges Ferreira de Mattos2023-04-28T17:56:44Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/5870Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-04-28T17:56:44Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
INDICADORES DE AUTOCONCEPTO EN ADOLESCENTES: AUTO-INFORME DE ASPECTOS POSITIVOS Y PREOCUPACIONES
Indicadores de Autoconceito em Adolescentes: Autorrelato Sobre Aspectos Positivos e Preocupações
title SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
spellingShingle SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
Moscaritolo, Alessandra M. F.
Adolescence,
Self-concept
Development
Concerns
Positive Aspect
Adolescencia
auto-concepto
desarrollo
preocupaciones
Aspectos Positivos
Adolescência
Autoconceito
Desenvolvimento
Preocupações
Aspectos Positivos
title_short SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
title_full SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
title_fullStr SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
title_full_unstemmed SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
title_sort SELF-CONCEPT INDICATORS ON ADOLESCENTS: SELF-REPORT OF CONCERNS AND POSITIVE ASPECTS
author Moscaritolo, Alessandra M. F.
author_facet Moscaritolo, Alessandra M. F.
Rocha, Marina Monzani da
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
author_role author
author2 Rocha, Marina Monzani da
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moscaritolo, Alessandra M. F.
Rocha, Marina Monzani da
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescence,
Self-concept
Development
Concerns
Positive Aspect
Adolescencia
auto-concepto
desarrollo
preocupaciones
Aspectos Positivos
Adolescência
Autoconceito
Desenvolvimento
Preocupações
Aspectos Positivos
topic Adolescence,
Self-concept
Development
Concerns
Positive Aspect
Adolescencia
auto-concepto
desarrollo
preocupaciones
Aspectos Positivos
Adolescência
Autoconceito
Desenvolvimento
Preocupações
Aspectos Positivos
description Aiming to analyze self-concept indicators among adolescents, 343 students from public and private schools in the city of São Paulo, aged 11 and 18, answered questions about concerns related to the school, general concerns and their most positive aspect. Overall, it was observed that they are skillful to indicate positive aspects of their behavior, with specific responses varying according to gender, age and type of school. Youths concerns are mostly related to the school environment, primarily academic performance. Concerns about the future are presented mainly by older adolescents. The results favor the claim that the context in which the adolescents are inserted is critical to build a positive self-concept, which leads to reflection about the need for household and school environments rich and stimulating, in order to an healthy development.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5870/4599
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 15 No. 3 (2013); 134
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 15 Núm. 3 (2013); 134
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 15 n. 3 (2013); 134
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051376292855808