Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564 |
Resumo: | To measure the effect of story dramatization on the level of story comprehension an experiment was carried out with 12 children varying in age between 7 and 10 years old. Subjects were split in couples and ordered in a group design, and engaged alternately in two types of activities: listening to and watching dramatized stories. The assessment was based on: oral reproduction of story, answering literal and inferential questions, drawings, and creation of story key-words. The number of disjointed answers was higher in the situation of listening to the story, in comparison to watching it. It is concluded that watching dramatized stories favors better story comprehension of children, in comparison with their performances when only listening to the story. |
id |
UNB-4_d1a64fcc8f0dfb7f2cca711dd8879bb9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17564 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized ChildrenDramatização de Histórias Infantis e a Compreensão de Leitura por Crianças InstitucionalizadasPsicologia da AprendizagemCompreensão de leituraDramatização de históriasRecurso para ensinoEstímulos sonoros e visuaisReading comprehensionStory dramatizationTeaching resourceVisual and sound stimuliTo measure the effect of story dramatization on the level of story comprehension an experiment was carried out with 12 children varying in age between 7 and 10 years old. Subjects were split in couples and ordered in a group design, and engaged alternately in two types of activities: listening to and watching dramatized stories. The assessment was based on: oral reproduction of story, answering literal and inferential questions, drawings, and creation of story key-words. The number of disjointed answers was higher in the situation of listening to the story, in comparison to watching it. It is concluded that watching dramatized stories favors better story comprehension of children, in comparison with their performances when only listening to the story.Para aferir qual o efeito do uso da dramatização de histórias sobre o grau de compreensão foi feito um experimento envolvendo 12 crianças e jovens alfabetizadas, com idades entre 7 e 10 anos. Foram divididos em duplas e remanejados segundo um delineamento de grupo, participando de forma alternada em dois tipos de atividades: ouvir histórias e ver histórias dramatizadas. Para a avaliação da compreensão da história foram solicitados: reprodução oral, respostas a perguntas literais e inferenciais, desenho e exemplificação de palavras-chave da história. A quantidade de respostas desconexas foi maior na condição de ouvir do que de ver a história. A condição de assistir a história dramatizada foi a que mais favoreceu a realização de desenhos com elementos completos e coerentes à história. É possível concluir que ver a história dramatizada favorece a melhor compreensão pelos participantes, em comparação com os seus desempenhos quando a história é somente ouvida.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-1691806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16076https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16897Massignani, Lucila Rosa MatteOliveira, Alessandra RodriguesKubo, Olga MitsueBotomé, Silvio Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-25T15:57:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17564Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-25T15:57:20Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children Dramatização de Histórias Infantis e a Compreensão de Leitura por Crianças Institucionalizadas |
title |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children |
spellingShingle |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children Massignani, Lucila Rosa Matte Psicologia da Aprendizagem Compreensão de leitura Dramatização de histórias Recurso para ensino Estímulos sonoros e visuais Reading comprehension Story dramatization Teaching resource Visual and sound stimuli |
title_short |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children |
title_full |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children |
title_fullStr |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children |
title_full_unstemmed |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children |
title_sort |
Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children |
author |
Massignani, Lucila Rosa Matte |
author_facet |
Massignani, Lucila Rosa Matte Oliveira, Alessandra Rodrigues Kubo, Olga Mitsue Botomé, Silvio Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Alessandra Rodrigues Kubo, Olga Mitsue Botomé, Silvio Paulo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Massignani, Lucila Rosa Matte Oliveira, Alessandra Rodrigues Kubo, Olga Mitsue Botomé, Silvio Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia da Aprendizagem Compreensão de leitura Dramatização de histórias Recurso para ensino Estímulos sonoros e visuais Reading comprehension Story dramatization Teaching resource Visual and sound stimuli |
topic |
Psicologia da Aprendizagem Compreensão de leitura Dramatização de histórias Recurso para ensino Estímulos sonoros e visuais Reading comprehension Story dramatization Teaching resource Visual and sound stimuli |
description |
To measure the effect of story dramatization on the level of story comprehension an experiment was carried out with 12 children varying in age between 7 and 10 years old. Subjects were split in couples and ordered in a group design, and engaged alternately in two types of activities: listening to and watching dramatized stories. The assessment was based on: oral reproduction of story, answering literal and inferential questions, drawings, and creation of story key-words. The number of disjointed answers was higher in the situation of listening to the story, in comparison to watching it. It is concluded that watching dramatized stories favors better story comprehension of children, in comparison with their performances when only listening to the story. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16076 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16897 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211712286130176 |