Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massignani, Lucila Rosa Matte
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Oliveira, Alessandra Rodrigues, Kubo, Olga Mitsue, Botomé, Silvio Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564
Resumo: To measure the effect of story dramatization on the level of story comprehension an experiment was carried out with 12 children varying in age between 7 and 10 years old. Subjects were split in couples and ordered in a group design, and engaged alternately in two types of activities: listening to and watching dramatized stories. The assessment was based on: oral reproduction of story, answering literal and inferential questions, drawings, and creation of story key-words. The number of disjointed answers was higher in the situation of listening to the story, in comparison to watching it. It is concluded that watching dramatized stories favors better story comprehension of children, in comparison with their performances when only listening to the story.
id UNB-4_d1a64fcc8f0dfb7f2cca711dd8879bb9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17564
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized ChildrenDramatização de Histórias Infantis e a Compreensão de Leitura por Crianças InstitucionalizadasPsicologia da AprendizagemCompreensão de leituraDramatização de históriasRecurso para ensinoEstímulos sonoros e visuaisReading comprehensionStory dramatizationTeaching resourceVisual and sound stimuliTo measure the effect of story dramatization on the level of story comprehension an experiment was carried out with 12 children varying in age between 7 and 10 years old. Subjects were split in couples and ordered in a group design, and engaged alternately in two types of activities: listening to and watching dramatized stories. The assessment was based on: oral reproduction of story, answering literal and inferential questions, drawings, and creation of story key-words. The number of disjointed answers was higher in the situation of listening to the story, in comparison to watching it. It is concluded that watching dramatized stories favors better story comprehension of children, in comparison with their performances when only listening to the story.Para aferir qual o efeito do uso da dramatização de histórias sobre o grau de compreensão foi feito um experimento envolvendo 12 crianças e jovens alfabetizadas, com idades entre 7 e 10 anos. Foram divididos em duplas e remanejados segundo um delineamento de grupo, participando de forma alternada em dois tipos de atividades: ouvir histórias e ver histórias dramatizadas. Para a avaliação da compreensão da história foram solicitados: reprodução oral, respostas a perguntas literais e inferenciais, desenho e exemplificação de palavras-chave da história. A quantidade de respostas desconexas foi maior na condição de ouvir do que de ver a história. A condição de assistir a história dramatizada foi a que mais favoreceu a realização de desenhos com elementos completos e coerentes à história. É possível concluir que ver a história dramatizada favorece a melhor compreensão pelos participantes, em comparação com os seus desempenhos quando a história é somente ouvida.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-1691806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16076https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16897Massignani, Lucila Rosa MatteOliveira, Alessandra RodriguesKubo, Olga MitsueBotomé, Silvio Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-25T15:57:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17564Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-25T15:57:20Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
Dramatização de Histórias Infantis e a Compreensão de Leitura por Crianças Institucionalizadas
title Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
spellingShingle Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
Massignani, Lucila Rosa Matte
Psicologia da Aprendizagem
Compreensão de leitura
Dramatização de histórias
Recurso para ensino
Estímulos sonoros e visuais
Reading comprehension
Story dramatization
Teaching resource
Visual and sound stimuli
title_short Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
title_full Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
title_fullStr Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
title_full_unstemmed Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
title_sort Dramatization of Children’s Stories and Reading Comprehension of Institutionalized Children
author Massignani, Lucila Rosa Matte
author_facet Massignani, Lucila Rosa Matte
Oliveira, Alessandra Rodrigues
Kubo, Olga Mitsue
Botomé, Silvio Paulo
author_role author
author2 Oliveira, Alessandra Rodrigues
Kubo, Olga Mitsue
Botomé, Silvio Paulo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Massignani, Lucila Rosa Matte
Oliveira, Alessandra Rodrigues
Kubo, Olga Mitsue
Botomé, Silvio Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia da Aprendizagem
Compreensão de leitura
Dramatização de histórias
Recurso para ensino
Estímulos sonoros e visuais
Reading comprehension
Story dramatization
Teaching resource
Visual and sound stimuli
topic Psicologia da Aprendizagem
Compreensão de leitura
Dramatização de histórias
Recurso para ensino
Estímulos sonoros e visuais
Reading comprehension
Story dramatization
Teaching resource
Visual and sound stimuli
description To measure the effect of story dramatization on the level of story comprehension an experiment was carried out with 12 children varying in age between 7 and 10 years old. Subjects were split in couples and ordered in a group design, and engaged alternately in two types of activities: listening to and watching dramatized stories. The assessment was based on: oral reproduction of story, answering literal and inferential questions, drawings, and creation of story key-words. The number of disjointed answers was higher in the situation of listening to the story, in comparison to watching it. It is concluded that watching dramatized stories favors better story comprehension of children, in comparison with their performances when only listening to the story.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16076
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17564/16897
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 2 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 161-169
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211712286130176