Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17420 |
Resumo: | The present study relates the “field dependence-independence” cognitive style to the performance on tasks involving several attention processes and resources. With a 98 Portuguese children and 95 Portuguese adolescents sample, four attention tasks were applied: storage capacity (Digits Forward Test); verbal working memory (Digits Backward Test); capacity to focus, shift, and maintain attention (Digit Symbol Test); and capacity for sustained attention (Visual Search and Attention Test, VSAT). It was also applied a factor g test for intelligence control. Results showed differences on attention processes between field-dependence and field-independence cognitive styles. These differences are more evident in the children subgroup on VSAT. These results open new research topics to explain lowest academic performance of field-dependent children. |
id |
UNB-4_e871f3c3a7ed0f7416479f4cd4874da1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17420 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes PortuguesesEstilo cognitivoDependência-independência de campoProcessos de atençãoCognitive styleField dependence-independenceAttention processesThe present study relates the “field dependence-independence” cognitive style to the performance on tasks involving several attention processes and resources. With a 98 Portuguese children and 95 Portuguese adolescents sample, four attention tasks were applied: storage capacity (Digits Forward Test); verbal working memory (Digits Backward Test); capacity to focus, shift, and maintain attention (Digit Symbol Test); and capacity for sustained attention (Visual Search and Attention Test, VSAT). It was also applied a factor g test for intelligence control. Results showed differences on attention processes between field-dependence and field-independence cognitive styles. These differences are more evident in the children subgroup on VSAT. These results open new research topics to explain lowest academic performance of field-dependent children.Este artigo relaciona o estilo cognitivo “dependência-independência de campo” com o desempenho em tarefas envolvendo vários processos e recursos de atenção. Com uma amostra de 98 crianças e 95 adolescentes portugueses, foram aplicadas quatro tarefas de atenção: capacidade de armazenamento (Dígitos em ordem direta); memória de trabalho verbal (Dígitos em ordem inversa); capacidade para dirigir, mudar e manter a atenção (Código); e capacidade de atenção sustentada (Teste de Atenção e Rastreio Visual, VSAT). Recorreu-se, ainda, Ã aplicação de uma prova de fator g, tendo em vista o controle da inteligência. Os resultados revelam diferenças entre dependentes e independentes de campo, especialmente relevantes no grupo de crianças na prova de VSAT. Esses resultados abrem novas linhas de investigação para explicar a pior execução acadêmica dos indivíduos dependentes de campo.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2010-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/1742010.1590/S0102-37722009000400011Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 25 No. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 561Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 25 Núm. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 561Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 25 No. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 561Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 25 n. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 5611806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17420/15935Guisande, M. AdelinaAlmeida, Leandro S.Ponte, Filomena Ermida daTinajero, CarolinaPáramo, M. Fernandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-19T17:28:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17420Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-19T17:28:39Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses |
title |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses |
spellingShingle |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses Guisande, M. Adelina Estilo cognitivo Dependência-independência de campo Processos de atenção Cognitive style Field dependence-independence Attention processes |
title_short |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses |
title_full |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses |
title_fullStr |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses |
title_full_unstemmed |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses |
title_sort |
Processos Atencionais e Dependência-Independência de Campo:: Estudo com Crianças e Adolescentes Portugueses |
author |
Guisande, M. Adelina |
author_facet |
Guisande, M. Adelina Almeida, Leandro S. Ponte, Filomena Ermida da Tinajero, Carolina Páramo, M. Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Leandro S. Ponte, Filomena Ermida da Tinajero, Carolina Páramo, M. Fernanda |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guisande, M. Adelina Almeida, Leandro S. Ponte, Filomena Ermida da Tinajero, Carolina Páramo, M. Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estilo cognitivo Dependência-independência de campo Processos de atenção Cognitive style Field dependence-independence Attention processes |
topic |
Estilo cognitivo Dependência-independência de campo Processos de atenção Cognitive style Field dependence-independence Attention processes |
description |
The present study relates the “field dependence-independence” cognitive style to the performance on tasks involving several attention processes and resources. With a 98 Portuguese children and 95 Portuguese adolescents sample, four attention tasks were applied: storage capacity (Digits Forward Test); verbal working memory (Digits Backward Test); capacity to focus, shift, and maintain attention (Digit Symbol Test); and capacity for sustained attention (Visual Search and Attention Test, VSAT). It was also applied a factor g test for intelligence control. Results showed differences on attention processes between field-dependence and field-independence cognitive styles. These differences are more evident in the children subgroup on VSAT. These results open new research topics to explain lowest academic performance of field-dependent children. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-02-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17420 10.1590/S0102-37722009000400011 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17420 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0102-37722009000400011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17420/15935 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 25 No. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 561 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 25 Núm. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 561 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 25 No. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 561 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 25 n. 4: Psicologia: Teoria e Pesquisa; 561 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211711686344704 |