Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Jéssica Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Salviano, Marcelo de Faria, Machado, Veruska Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/32622
Resumo: Technical and vocational education and distance education have their characteristics, and for this reason, an action research was carried out to understand the context of the technical course in occupational safety at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education. Interdisciplinarity and information literacy were the transversal axes of the pedagogical practice materialized in the integrative project. For this, the perceptions of teachers and students were researched and, in addition, an inventory and evaluation of the integrative projects of the course was made. At the end of the work, it was possible to perceive the development of students' information literacy through an interdisciplinary proposal using information and communication technologies, such as the Moodle platform, Google Drive and the blog.
id UNB-7_0cba2dcc726a5c02a97c53e0933d14bf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32622
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance educationInterdisciplinariedad y alfabetización informacional - una investigación-acción en el curso técnico en seguridad laboral del Instituto Federal de Brasília, campus Ceilândia, en la modalidad de aprendizaje a distanciaInterdisciplinaridade e letramento informacional, uma pesquisa-ação no Curso de Técnico em Segurança do Trabalho no Instituto Federal de BrasíliaEducação profissional e tecnológica.Educação a distânciaInterdisciplinaridade.Letramento informacional.Segurança do trabalho.Tecnologias digitais da informação e comunicação.Educación profesionalEducación a distanciaInterdisciplinariedadAlfabetización informacionalSeguridad del trabajoTecnologías de la información y comunicaciónTechnical educationDistance education InterdisciplinarityInformation literacyOccupational safetyInformation and communication technologiesTechnical and vocational education and distance education have their characteristics, and for this reason, an action research was carried out to understand the context of the technical course in occupational safety at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education. Interdisciplinarity and information literacy were the transversal axes of the pedagogical practice materialized in the integrative project. For this, the perceptions of teachers and students were researched and, in addition, an inventory and evaluation of the integrative projects of the course was made. At the end of the work, it was possible to perceive the development of students' information literacy through an interdisciplinary proposal using information and communication technologies, such as the Moodle platform, Google Drive and the blog.La educación profesional y tecnológica, así como la educación a distancia tIene su idiosincrasia y, por lo tanto, se utilizó la investigación-acción en la comprensión del contexto en el curso técnico en seguridad laboral del Instituto Federal de Brasília, campus Ceilândia, en la modalidad de aprendizaje a distancia. La Interdisciplinariedad y alfabetización informacional compusieron los ejes transversales de la práctica pedagógica materializada en la estrategia pedagógica del proyecto integrador como producto educacional. Para eso, se investigaron las percepciones de los profesores y alumnos en el contexto de enseñanza y aprendizaje estudiado y, además, se ha desarrollado un inventario y una evaluación de los proyectos integradores realizados en el curso. Al final del trabajo, fue posible percibir el desarrollo de la alfabetización informacional de los estudiantes a través de una propuesta interdisciplinar mediada por el uso de tecnologías digitales de información y comunicación, como la plataforma Moodle, el Google Drive y el blog.A educação profissional e tecnológica, assim como a educação a distância possuem suas idiossincrasias e, por isso, a pesquisa-ação foi utilizada para compreensão do contexto do curso técnico em segurança do trabalho do Instituto Federal de Brasília, campus Ceilândia, na modalidade de ensino a distância.  A interdisciplinaridade e o letramento informacional compuseram os eixos transversais da prática pedagógica materializada na estratégia pedagógica do projeto integrador como produto educacional. Para isso, foram pesquisadas as percepções dos professores e estudantes do contexto de ensino e aprendizagem estudado e, além disso, foi desenvolvido um inventário e uma avaliação dos projetos integradores realizados no curso. Ao final do trabalho, foi possível perceber  o desenvolvimento do letramento informacional  dos estudantes por meio de uma proposta interdisciplinar mediada pela utilização de tecnologias digitais da informação e comunicação, como a plataforma Moodle, o Google Drive e o blog.  Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3262210.26512/rici.v14.n3.2021.32622Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 644-664Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 644-664Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 644-6641983-521310.26512/rici.v14.n3.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/32622/31345Copyright (c) 2021 Jéssica Silva Lima, Marcelo de Faria Salviano, Veruska Ribeiro Machadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Jéssica SilvaSalviano, Marcelo de FariaMachado, Veruska Ribeiro2021-10-08T12:03:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32622Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-10-08T12:03:40Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
Interdisciplinariedad y alfabetización informacional - una investigación-acción en el curso técnico en seguridad laboral del Instituto Federal de Brasília, campus Ceilândia, en la modalidad de aprendizaje a distancia
Interdisciplinaridade e letramento informacional, uma pesquisa-ação no Curso de Técnico em Segurança do Trabalho no Instituto Federal de Brasília
title Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
spellingShingle Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
Lima, Jéssica Silva
Educação profissional e tecnológica.
Educação a distância
Interdisciplinaridade.
Letramento informacional.
Segurança do trabalho.
Tecnologias digitais da informação e comunicação.
Educación profesional
Educación a distancia
Interdisciplinariedad
Alfabetización informacional
Seguridad del trabajo
Tecnologías de la información y comunicación
Technical education
Distance education
Interdisciplinarity
Information literacy
Occupational safety
Information and communication technologies
title_short Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
title_full Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
title_fullStr Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
title_full_unstemmed Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
title_sort Interdisciplinarity and information literacy - an action research in the occupational safety technical course at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education
author Lima, Jéssica Silva
author_facet Lima, Jéssica Silva
Salviano, Marcelo de Faria
Machado, Veruska Ribeiro
author_role author
author2 Salviano, Marcelo de Faria
Machado, Veruska Ribeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Jéssica Silva
Salviano, Marcelo de Faria
Machado, Veruska Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação profissional e tecnológica.
Educação a distância
Interdisciplinaridade.
Letramento informacional.
Segurança do trabalho.
Tecnologias digitais da informação e comunicação.
Educación profesional
Educación a distancia
Interdisciplinariedad
Alfabetización informacional
Seguridad del trabajo
Tecnologías de la información y comunicación
Technical education
Distance education
Interdisciplinarity
Information literacy
Occupational safety
Information and communication technologies
topic Educação profissional e tecnológica.
Educação a distância
Interdisciplinaridade.
Letramento informacional.
Segurança do trabalho.
Tecnologias digitais da informação e comunicação.
Educación profesional
Educación a distancia
Interdisciplinariedad
Alfabetización informacional
Seguridad del trabajo
Tecnologías de la información y comunicación
Technical education
Distance education
Interdisciplinarity
Information literacy
Occupational safety
Information and communication technologies
description Technical and vocational education and distance education have their characteristics, and for this reason, an action research was carried out to understand the context of the technical course in occupational safety at Federal Institute of Brasília, campus Ceilândia, in distance education. Interdisciplinarity and information literacy were the transversal axes of the pedagogical practice materialized in the integrative project. For this, the perceptions of teachers and students were researched and, in addition, an inventory and evaluation of the integrative projects of the course was made. At the end of the work, it was possible to perceive the development of students' information literacy through an interdisciplinary proposal using information and communication technologies, such as the Moodle platform, Google Drive and the blog.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/32622
10.26512/rici.v14.n3.2021.32622
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/32622
identifier_str_mv 10.26512/rici.v14.n3.2021.32622
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/32622/31345
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Jéssica Silva Lima, Marcelo de Faria Salviano, Veruska Ribeiro Machado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Jéssica Silva Lima, Marcelo de Faria Salviano, Veruska Ribeiro Machado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 644-664
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 644-664
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 644-664
1983-5213
10.26512/rici.v14.n3.2021
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999701143552