Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521 |
Resumo: | The main objective of the study is to design a proposal for training in data literacy, as a zero course, in which students receive basic or initial instruction in the identification, location, visualization and retrieval of data sets, arising in the context of open data and data science. The work is based on a review of the existing literature on data literacy and an analysis of data-based practices in the field of Higher Education. The study will provide a training proposal in data literacy that contemplates the digital and transversal competences that students must acquire, the learning objectives and contents, as well as the tasks, resources and tools that make this possible. |
id |
UNB-7_51f28c30ac854ed343d058650667dae7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35521 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university contextAlfabetización en datos: Diseño de un nuevo escenario formativo para el contexto universitario Alfabetização de dados: Projetando um novo cenário de treinamento para o contexto universitárioAlfabetización en datosCiencia de datosEducación superiorAlfabeetización informacionalCompetencias digitalesCiência de dadosEducação superiorAlfabetização em informaçãoCompetência digitalAlfabetização em dadosData literacyData ScienceHigher educationInformation literacyDigital skillsThe main objective of the study is to design a proposal for training in data literacy, as a zero course, in which students receive basic or initial instruction in the identification, location, visualization and retrieval of data sets, arising in the context of open data and data science. The work is based on a review of the existing literature on data literacy and an analysis of data-based practices in the field of Higher Education. The study will provide a training proposal in data literacy that contemplates the digital and transversal competences that students must acquire, the learning objectives and contents, as well as the tasks, resources and tools that make this possible.El objetivo principal del estudio es diseñar una propuesta de formación en alfabetización de datos, a modo de curso cero, en el que los estudiantes reciban una instrucción básica o inicial sobre identificación, localización, visualización y recuperación de conjuntos de datos, surgidos en el contexto de los datos abiertos y de la ciencia de datos. El trabajo se basa en la revisión de la literatura existente en materia de data literacy y en el análisis de prácticas basadas en datos en el ámbito de la Educación Superior. El estudio permitirá contar con una propuesta formativa en alfabetización de datos que contemple las competencias digitales y transversales que deben adquirir los estudiantes, los objetivos y contenidos de aprendizaje, así como las tareas, recursos y herramientas que lo hagan posible.O objetivo principal do estudo é elaborar uma proposta de treinamento em alfabetização de dados, como um curso zero, no qual os alunos recebem uma instrução básica ou inicial sobre identificação, localização, visualização e recuperação de conjuntos de dados, surgindo no contexto de dados abertos e ciência de dados. O trabalho é baseado na revisão da literatura existente sobre alfabetização de dados e na análise das práticas baseadas em dados no campo do Ensino Superior. O estudo fornecerá uma proposta de treinamento em alfabetização de dados que contempla as competências digitais e transversais que os estudantes devem adquirir, os objetivos e conteúdos de aprendizagem, assim como as tarefas, recursos e ferramentas que tornam isso possível.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3552110.26512/rici.v14.n1.2021.35521Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-3301983-521310.26512/rici.v14.n1.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521/28759Copyright (c) 2020 Yolanda Martín González, Ana Iglesias Rodríguezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartín González, YolandaIglesias Rodríguez, Ana2021-04-09T05:11:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35521Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-04-09T05:11:46Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context Alfabetización en datos: Diseño de un nuevo escenario formativo para el contexto universitario Alfabetização de dados: Projetando um novo cenário de treinamento para o contexto universitário |
title |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context |
spellingShingle |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context Martín González, Yolanda Alfabetización en datos Ciencia de datos Educación superior Alfabeetización informacional Competencias digitales Ciência de dados Educação superior Alfabetização em informação Competência digital Alfabetização em dados Data literacy Data Science Higher education Information literacy Digital skills |
title_short |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context |
title_full |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context |
title_fullStr |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context |
title_full_unstemmed |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context |
title_sort |
Data literacy: Design of a new training scenario for the university context |
author |
Martín González, Yolanda |
author_facet |
Martín González, Yolanda Iglesias Rodríguez, Ana |
author_role |
author |
author2 |
Iglesias Rodríguez, Ana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martín González, Yolanda Iglesias Rodríguez, Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetización en datos Ciencia de datos Educación superior Alfabeetización informacional Competencias digitales Ciência de dados Educação superior Alfabetização em informação Competência digital Alfabetização em dados Data literacy Data Science Higher education Information literacy Digital skills |
topic |
Alfabetización en datos Ciencia de datos Educación superior Alfabeetización informacional Competencias digitales Ciência de dados Educação superior Alfabetização em informação Competência digital Alfabetização em dados Data literacy Data Science Higher education Information literacy Digital skills |
description |
The main objective of the study is to design a proposal for training in data literacy, as a zero course, in which students receive basic or initial instruction in the identification, location, visualization and retrieval of data sets, arising in the context of open data and data science. The work is based on a review of the existing literature on data literacy and an analysis of data-based practices in the field of Higher Education. The study will provide a training proposal in data literacy that contemplates the digital and transversal competences that students must acquire, the learning objectives and contents, as well as the tasks, resources and tools that make this possible. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521 10.26512/rici.v14.n1.2021.35521 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v14.n1.2021.35521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521/28759 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Yolanda Martín González, Ana Iglesias Rodríguez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Yolanda Martín González, Ana Iglesias Rodríguez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330 1983-5213 10.26512/rici.v14.n1.2021 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800210999755669504 |