Data literacy: Design of a new training scenario for the university context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martín González, Yolanda
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Iglesias Rodríguez, Ana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521
Resumo: The main objective of the study is to design a proposal for training in data literacy, as a zero course, in which students receive basic or initial instruction in the identification, location, visualization and retrieval of data sets, arising in the context of open data and data science. The work is based on a review of the existing literature on data literacy and an analysis of data-based practices in the field of Higher Education. The study will provide a training proposal in data literacy that contemplates the digital and transversal competences that students must acquire, the learning objectives and contents, as well as the tasks, resources and tools that make this possible.
id UNB-7_51f28c30ac854ed343d058650667dae7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35521
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Data literacy: Design of a new training scenario for the university contextAlfabetización en datos: Diseño de un nuevo escenario formativo para el contexto universitario Alfabetização de dados: Projetando um novo cenário de treinamento para o contexto universitárioAlfabetización en datosCiencia de datosEducación superiorAlfabeetización informacionalCompetencias digitalesCiência de dadosEducação superiorAlfabetização em informaçãoCompetência digitalAlfabetização em dadosData literacyData ScienceHigher educationInformation literacyDigital skillsThe main objective of the study is to design a proposal for training in data literacy, as a zero course, in which students receive basic or initial instruction in the identification, location, visualization and retrieval of data sets, arising in the context of open data and data science. The work is based on a review of the existing literature on data literacy and an analysis of data-based practices in the field of Higher Education. The study will provide a training proposal in data literacy that contemplates the digital and transversal competences that students must acquire, the learning objectives and contents, as well as the tasks, resources and tools that make this possible.El objetivo principal del estudio es diseñar una propuesta de formación en alfabetización de datos, a modo de curso cero, en el que los estudiantes reciban una instrucción básica o inicial sobre identificación, localización, visualización y recuperación de conjuntos de datos, surgidos en el contexto de los datos abiertos y de la ciencia de datos. El trabajo se basa en la revisión de la literatura existente en materia de data literacy y en el análisis de prácticas basadas en datos en el ámbito de la Educación Superior. El estudio permitirá contar con una propuesta formativa en alfabetización de datos que contemple las competencias digitales y transversales que deben adquirir los estudiantes, los objetivos y contenidos de aprendizaje, así como las tareas, recursos y herramientas que lo hagan posible.O objetivo principal do estudo é elaborar uma proposta de treinamento em alfabetização de dados, como um curso zero, no qual os alunos recebem uma instrução básica ou inicial sobre identificação, localização, visualização e recuperação de conjuntos de dados, surgindo no contexto de dados abertos e ciência de dados. O trabalho é baseado na revisão da literatura existente sobre alfabetização de dados e na análise das práticas baseadas em dados no campo do Ensino Superior. O estudo fornecerá uma proposta de treinamento em alfabetização de dados que contempla as competências digitais e transversais que os estudantes devem adquirir, os objetivos e conteúdos de aprendizagem, assim como as tarefas, recursos e ferramentas que tornam isso possível.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3552110.26512/rici.v14.n1.2021.35521Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-3301983-521310.26512/rici.v14.n1.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521/28759Copyright (c) 2020 Yolanda Martín González, Ana Iglesias Rodríguezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartín González, YolandaIglesias Rodríguez, Ana2021-04-09T05:11:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35521Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-04-09T05:11:46Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
Alfabetización en datos: Diseño de un nuevo escenario formativo para el contexto universitario
Alfabetização de dados: Projetando um novo cenário de treinamento para o contexto universitário
title Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
spellingShingle Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
Martín González, Yolanda
Alfabetización en datos
Ciencia de datos
Educación superior
Alfabeetización informacional
Competencias digitales
Ciência de dados
Educação superior
Alfabetização em informação
Competência digital
Alfabetização em dados
Data literacy
Data Science
Higher education
Information literacy
Digital skills
title_short Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
title_full Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
title_fullStr Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
title_full_unstemmed Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
title_sort Data literacy: Design of a new training scenario for the university context
author Martín González, Yolanda
author_facet Martín González, Yolanda
Iglesias Rodríguez, Ana
author_role author
author2 Iglesias Rodríguez, Ana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martín González, Yolanda
Iglesias Rodríguez, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetización en datos
Ciencia de datos
Educación superior
Alfabeetización informacional
Competencias digitales
Ciência de dados
Educação superior
Alfabetização em informação
Competência digital
Alfabetização em dados
Data literacy
Data Science
Higher education
Information literacy
Digital skills
topic Alfabetización en datos
Ciencia de datos
Educación superior
Alfabeetización informacional
Competencias digitales
Ciência de dados
Educação superior
Alfabetização em informação
Competência digital
Alfabetização em dados
Data literacy
Data Science
Higher education
Information literacy
Digital skills
description The main objective of the study is to design a proposal for training in data literacy, as a zero course, in which students receive basic or initial instruction in the identification, location, visualization and retrieval of data sets, arising in the context of open data and data science. The work is based on a review of the existing literature on data literacy and an analysis of data-based practices in the field of Higher Education. The study will provide a training proposal in data literacy that contemplates the digital and transversal competences that students must acquire, the learning objectives and contents, as well as the tasks, resources and tools that make this possible.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521
10.26512/rici.v14.n1.2021.35521
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521
identifier_str_mv 10.26512/rici.v14.n1.2021.35521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35521/28759
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Yolanda Martín González, Ana Iglesias Rodríguez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Yolanda Martín González, Ana Iglesias Rodríguez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 1 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 318-330
1983-5213
10.26512/rici.v14.n1.2021
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999755669504