Cremilda Medina: affection pedagogy in the university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medina, Cremilda Celeste de Araújo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de, Gonçalves, Gean Oliveira, Pereira, Liana Maria Milanez, Bodenmuller, Luiza da Silva, Cunha, Sonia Regina Soares da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889
Resumo: This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge.
id UNB-7_ee218849a3cfdf2114b8b9e660e984d8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30889
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Cremilda Medina: affection pedagogy in the universityCremilda Medina: pedagogía afectiva en la universidadCremilda Medina: pedagogia dos afetos na universidadepedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação.pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación.affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign.This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge.Este artículo presenta la experiencia pedagógica de Cremilda Medina, periodista, investigadora y profesora titular sénior en la Universidad de Sao Paulo (USP). En las etapas de más de cinco décadas, resumimos aquí diferentes momentos de mediación social dialógica, el eje central de su propuesta pedagógica, establecida en 19 libros por la investigadora y más de 50 colecciones organizadas por ella. El estudio reflexivo cualitativo combina metodologías complementarias como estudio de caso, investigación histórica documental, investigación bibliográfica, entrevistas y observación-experiencia. Entre las posibilidades afectivas de la enseñanza practicada por Cremilda Medina se destaca el concepto de enseñanza-aprendizaje caracterizado por la acción y no por la verbalización del conocimientoEste artigo apresenta a experiência pedagógica de Cremilda Medina, jornalista, pesquisadora e professora titular sênior da Universidade de São Paulo (USP). Nas etapas de mais de cinco décadas, resumem-se aqui diferentes momentos da mediação social dialógica, eixo central de sua proposta pedagógica, fixado em 19 livros de autoria da pesquisadora e mais de 50 coletâneas por ela organizadas. O estudo reflexivo qualitativo combina metodologias que se complementam como o estudo de caso, pesquisa histórica documental, bibliográfica, entrevistas e observação-experiência. Entre as possibilidades afetivas da docência praticada por Cremilda Medina destaca-se o conceito de ensino-aprendizagem caracterizado pela ação, e não pela verbalização de conhecimentos.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2020-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3088910.26512/rici.v13.n2.2020.30889Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-5911983-521310.26512/rici.v13.n2.2020reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889/26276Copyright (c) 2020 Cremilda Celeste de Araújo Medina, Alex Sander Alcântara Lopes de Santana, Gean Oliveira Gonçalves, Liana Maria Milanez Pereira, Luiza da Silva Bodenmuller, Sonia Regina Soares da Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedina, Cremilda Celeste de Araújo Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de Gonçalves, Gean Oliveira Pereira, Liana Maria Milanez Bodenmuller, Luiza da SilvaCunha, Sonia Regina Soares da2021-06-14T14:54:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30889Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-06-14T14:54:03Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
Cremilda Medina: pedagogía afectiva en la universidad
Cremilda Medina: pedagogia dos afetos na universidade
title Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
spellingShingle Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
Medina, Cremilda Celeste de Araújo
pedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação.
pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación.
affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign.
title_short Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
title_full Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
title_fullStr Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
title_full_unstemmed Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
title_sort Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
author Medina, Cremilda Celeste de Araújo
author_facet Medina, Cremilda Celeste de Araújo
Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de
Gonçalves, Gean Oliveira
Pereira, Liana Maria Milanez
Bodenmuller, Luiza da Silva
Cunha, Sonia Regina Soares da
author_role author
author2 Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de
Gonçalves, Gean Oliveira
Pereira, Liana Maria Milanez
Bodenmuller, Luiza da Silva
Cunha, Sonia Regina Soares da
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medina, Cremilda Celeste de Araújo
Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de
Gonçalves, Gean Oliveira
Pereira, Liana Maria Milanez
Bodenmuller, Luiza da Silva
Cunha, Sonia Regina Soares da
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação.
pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación.
affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign.
topic pedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação.
pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación.
affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign.
description This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889
10.26512/rici.v13.n2.2020.30889
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889
identifier_str_mv 10.26512/rici.v13.n2.2020.30889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889/26276
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591
1983-5213
10.26512/rici.v13.n2.2020
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999650811904