Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
DOI: | 10.26512/rici.v13.n2.2020.30889 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889 |
Resumo: | This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge. |
id |
UNB-7_ee218849a3cfdf2114b8b9e660e984d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30889 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
spelling |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the universityCremilda Medina: pedagogía afectiva en la universidadCremilda Medina: pedagogia dos afetos na universidadepedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação.pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación.affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign.This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge.Este artículo presenta la experiencia pedagógica de Cremilda Medina, periodista, investigadora y profesora titular sénior en la Universidad de Sao Paulo (USP). En las etapas de más de cinco décadas, resumimos aquí diferentes momentos de mediación social dialógica, el eje central de su propuesta pedagógica, establecida en 19 libros por la investigadora y más de 50 colecciones organizadas por ella. El estudio reflexivo cualitativo combina metodologías complementarias como estudio de caso, investigación histórica documental, investigación bibliográfica, entrevistas y observación-experiencia. Entre las posibilidades afectivas de la enseñanza practicada por Cremilda Medina se destaca el concepto de enseñanza-aprendizaje caracterizado por la acción y no por la verbalización del conocimientoEste artigo apresenta a experiência pedagógica de Cremilda Medina, jornalista, pesquisadora e professora titular sênior da Universidade de São Paulo (USP). Nas etapas de mais de cinco décadas, resumem-se aqui diferentes momentos da mediação social dialógica, eixo central de sua proposta pedagógica, fixado em 19 livros de autoria da pesquisadora e mais de 50 coletâneas por ela organizadas. O estudo reflexivo qualitativo combina metodologias que se complementam como o estudo de caso, pesquisa histórica documental, bibliográfica, entrevistas e observação-experiência. Entre as possibilidades afetivas da docência praticada por Cremilda Medina destaca-se o conceito de ensino-aprendizagem caracterizado pela ação, e não pela verbalização de conhecimentos.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2020-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3088910.26512/rici.v13.n2.2020.30889Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-5911983-521310.26512/rici.v13.n2.2020reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889/26276Copyright (c) 2020 Cremilda Celeste de Araújo Medina, Alex Sander Alcântara Lopes de Santana, Gean Oliveira Gonçalves, Liana Maria Milanez Pereira, Luiza da Silva Bodenmuller, Sonia Regina Soares da Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedina, Cremilda Celeste de Araújo Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de Gonçalves, Gean Oliveira Pereira, Liana Maria Milanez Bodenmuller, Luiza da SilvaCunha, Sonia Regina Soares da2021-06-14T14:54:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30889Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-06-14T14:54:03Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university Cremilda Medina: pedagogía afectiva en la universidad Cremilda Medina: pedagogia dos afetos na universidade |
title |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university |
spellingShingle |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university Cremilda Medina: affection pedagogy in the university Medina, Cremilda Celeste de Araújo pedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação. pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación. affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign. Medina, Cremilda Celeste de Araújo pedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação. pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación. affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign. |
title_short |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university |
title_full |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university |
title_fullStr |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university Cremilda Medina: affection pedagogy in the university |
title_full_unstemmed |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university Cremilda Medina: affection pedagogy in the university |
title_sort |
Cremilda Medina: affection pedagogy in the university |
author |
Medina, Cremilda Celeste de Araújo |
author_facet |
Medina, Cremilda Celeste de Araújo Medina, Cremilda Celeste de Araújo Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de Gonçalves, Gean Oliveira Pereira, Liana Maria Milanez Bodenmuller, Luiza da Silva Cunha, Sonia Regina Soares da Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de Gonçalves, Gean Oliveira Pereira, Liana Maria Milanez Bodenmuller, Luiza da Silva Cunha, Sonia Regina Soares da |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de Gonçalves, Gean Oliveira Pereira, Liana Maria Milanez Bodenmuller, Luiza da Silva Cunha, Sonia Regina Soares da |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medina, Cremilda Celeste de Araújo Santana, Alex Sander Alcântara Lopes de Gonçalves, Gean Oliveira Pereira, Liana Maria Milanez Bodenmuller, Luiza da Silva Cunha, Sonia Regina Soares da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação. pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación. affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign. |
topic |
pedagogia dos afetos. Epistemologia. diálogo social. signo da relação. pedagogía afectiva. Epistemología. diálogo social. signo de la relación. affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign. |
description |
This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889 10.26512/rici.v13.n2.2020.30889 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v13.n2.2020.30889 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/30889/26276 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 2 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 583-591 1983-5213 10.26512/rici.v13.n2.2020 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1822181635092643840 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26512/rici.v13.n2.2020.30889 |