Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940 |
Resumo: | The objective is to demonstrate how music contributes to create learning strategies for curriculum components, especially geography to culminate in integral and meaningful learning. This work has a qualitative character, being carried out from literature review, exploratory technical visit in the space lived during Supervised Internship IV and experience report. Therefore, the use of music as a work tool allows teachers to systematize their educational practice by applying methodology that contemplates these guidelines, composing their plans and lesson plans in the form of “music to sing”, “music to play”, “music to dance ”or“ music to perform ”depending on the content worked and the degree of understanding of the students, and the presentation of songs as a suggestion for application in the classroom, so that the students' response is the understanding of reality, their role social and political issues in society for the exercise of citizenship. |
id |
UNEAL_1785c79da1db5e0a9322124e6678408a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/940 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da GeografiaThe objective is to demonstrate how music contributes to create learning strategies for curriculum components, especially geography to culminate in integral and meaningful learning. This work has a qualitative character, being carried out from literature review, exploratory technical visit in the space lived during Supervised Internship IV and experience report. Therefore, the use of music as a work tool allows teachers to systematize their educational practice by applying methodology that contemplates these guidelines, composing their plans and lesson plans in the form of “music to sing”, “music to play”, “music to dance ”or“ music to perform ”depending on the content worked and the degree of understanding of the students, and the presentation of songs as a suggestion for application in the classroom, so that the students' response is the understanding of reality, their role social and political issues in society for the exercise of citizenship.O objetivo é demonstrar como a música contribui para criar estratégias de aprendizagem dos componentes curriculares, principalmente da Geografia para culminar na aprendizagem integral e significativa. Este trabalho tem caráter qualitativo, sendo realizado a partir de revisão bibliográfica, visita técnica exploratória no espaço vivido durante o Estágio Supervisionado IV e relato de experiências. Portanto, a utilização da música como ferramenta de trabalho proporciona ao professor sistematizar sua prática educacional aplicando metodologia que contemple essas orientações, compondo seus planejamentos e planos de aulas seja, na forma de “música para cantar”, “música para tocar”, “música para dançar” ou “música para encenar” dependendo do conteúdo trabalhado e do grau de entendimento dos alunos, além da apresentação de músicas como sugestão para aplicação em sala de aula, para que a resposta dos discentes seja a compreensão da realidade, do seu papel social e político na sociedade para o exercício da cidadania.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/94010.17648/diversitas-journal-v5i1-940Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 487-4992525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940/947Copyright (c) 2020 Soraya Oliveira Gonzaga, Klévia Lima Delmiro, Claudionor de Oliveira Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzaga, Soraya OliveiraDelmiro, Klévia LimaSilva, Claudionor de Oliveira2021-08-19T19:08:25Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/940Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:01.686770Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia |
title |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia |
spellingShingle |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia Gonzaga, Soraya Oliveira |
title_short |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia |
title_full |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia |
title_fullStr |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia |
title_full_unstemmed |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia |
title_sort |
Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia |
author |
Gonzaga, Soraya Oliveira |
author_facet |
Gonzaga, Soraya Oliveira Delmiro, Klévia Lima Silva, Claudionor de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Delmiro, Klévia Lima Silva, Claudionor de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzaga, Soraya Oliveira Delmiro, Klévia Lima Silva, Claudionor de Oliveira |
description |
The objective is to demonstrate how music contributes to create learning strategies for curriculum components, especially geography to culminate in integral and meaningful learning. This work has a qualitative character, being carried out from literature review, exploratory technical visit in the space lived during Supervised Internship IV and experience report. Therefore, the use of music as a work tool allows teachers to systematize their educational practice by applying methodology that contemplates these guidelines, composing their plans and lesson plans in the form of “music to sing”, “music to play”, “music to dance ”or“ music to perform ”depending on the content worked and the degree of understanding of the students, and the presentation of songs as a suggestion for application in the classroom, so that the students' response is the understanding of reality, their role social and political issues in society for the exercise of citizenship. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940 10.17648/diversitas-journal-v5i1-940 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i1-940 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940/947 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Soraya Oliveira Gonzaga, Klévia Lima Delmiro, Claudionor de Oliveira Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Soraya Oliveira Gonzaga, Klévia Lima Delmiro, Claudionor de Oliveira Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 487-499 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276517703680 |