Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzaga, Soraya Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Delmiro, Klévia Lima, Silva, Claudionor de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940
Resumo: The objective is to demonstrate how music contributes to create learning strategies for curriculum components, especially geography to culminate in integral and meaningful learning. This work has a qualitative character, being carried out from literature review, exploratory technical visit in the space lived during Supervised Internship IV and experience report. Therefore, the use of music as a work tool allows teachers to systematize their educational practice by applying methodology that contemplates these guidelines, composing their plans and lesson plans in the form of “music to sing”, “music to play”, “music to dance ”or“ music to perform ”depending on the content worked and the degree of understanding of the students, and the presentation of songs as a suggestion for application in the classroom, so that the students' response is the understanding of reality, their role social and political issues in society for the exercise of citizenship.
id UNEAL_1785c79da1db5e0a9322124e6678408a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/940
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da GeografiaThe objective is to demonstrate how music contributes to create learning strategies for curriculum components, especially geography to culminate in integral and meaningful learning. This work has a qualitative character, being carried out from literature review, exploratory technical visit in the space lived during Supervised Internship IV and experience report. Therefore, the use of music as a work tool allows teachers to systematize their educational practice by applying methodology that contemplates these guidelines, composing their plans and lesson plans in the form of “music to sing”, “music to play”, “music to dance ”or“ music to perform ”depending on the content worked and the degree of understanding of the students, and the presentation of songs as a suggestion for application in the classroom, so that the students' response is the understanding of reality, their role social and political issues in society for the exercise of citizenship.O objetivo é demonstrar como a música contribui para criar estratégias de aprendizagem dos componentes curriculares, principalmente da Geografia para culminar na aprendizagem integral e significativa. Este trabalho tem caráter qualitativo, sendo realizado a partir de revisão bibliográfica, visita técnica exploratória no espaço vivido durante o Estágio Supervisionado IV e relato de experiências. Portanto, a utilização da música como ferramenta de trabalho proporciona ao professor sistematizar sua prática educacional aplicando metodologia que contemple essas orientações, compondo seus planejamentos e planos de aulas seja, na forma de “música para cantar”, “música para tocar”, “música para dançar” ou “música para encenar” dependendo do conteúdo trabalhado e do grau de entendimento dos alunos, além da apresentação de músicas como sugestão para aplicação em sala de aula, para que a resposta dos discentes seja a compreensão da realidade, do seu papel social e político na sociedade para o exercício da cidadania.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/94010.17648/diversitas-journal-v5i1-940Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 487-4992525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940/947Copyright (c) 2020 Soraya Oliveira Gonzaga, Klévia Lima Delmiro, Claudionor de Oliveira Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzaga, Soraya OliveiraDelmiro, Klévia LimaSilva, Claudionor de Oliveira2021-08-19T19:08:25Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/940Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:01.686770Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
title Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
spellingShingle Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
Gonzaga, Soraya Oliveira
title_short Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
title_full Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
title_fullStr Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
title_full_unstemmed Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
title_sort Geografia e educação: a música como metodologia no ensino da Geografia
author Gonzaga, Soraya Oliveira
author_facet Gonzaga, Soraya Oliveira
Delmiro, Klévia Lima
Silva, Claudionor de Oliveira
author_role author
author2 Delmiro, Klévia Lima
Silva, Claudionor de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzaga, Soraya Oliveira
Delmiro, Klévia Lima
Silva, Claudionor de Oliveira
description The objective is to demonstrate how music contributes to create learning strategies for curriculum components, especially geography to culminate in integral and meaningful learning. This work has a qualitative character, being carried out from literature review, exploratory technical visit in the space lived during Supervised Internship IV and experience report. Therefore, the use of music as a work tool allows teachers to systematize their educational practice by applying methodology that contemplates these guidelines, composing their plans and lesson plans in the form of “music to sing”, “music to play”, “music to dance ”or“ music to perform ”depending on the content worked and the degree of understanding of the students, and the presentation of songs as a suggestion for application in the classroom, so that the students' response is the understanding of reality, their role social and political issues in society for the exercise of citizenship.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940
10.17648/diversitas-journal-v5i1-940
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i1-940
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/940/947
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Soraya Oliveira Gonzaga, Klévia Lima Delmiro, Claudionor de Oliveira Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Soraya Oliveira Gonzaga, Klévia Lima Delmiro, Claudionor de Oliveira Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 487-499
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276517703680