Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares Santana, Ana Júlia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Araújo Mota, Maria Danielle, Solino, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490
Resumo: The objective of this work is to describe the planning and development of a practical investigative class on blood groups, seeking to articulate the Biology Laboratory, practical classes, experimentation, Research Teaching and Biology teaching. In this sense, the work is based on theoretical assumptions that version about the contributions of experimental practical classes and the Laboratory of Sciences/Biology for the teaching of Biology, as well as the difficulties encountered, in addition to presenting the Teaching by Research and its operationalization. The methodology is qualitative from an experience report of a biology teacher in order to present observations and experiences during a practical activity of investigative nature. The results bring together the moments of planning, the organization of the space and application of the planned activity. Finally, notes were raised about the contributions of the themes presented in the report for the teaching of Biology.
id UNEAL_17be04fe60c825b9d53d499e7017f04d
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2490
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguíneaLaboratório de BiologiaAulas práticas experimentaisEnsino por InvestigaçãoBiology LaboratoryExperimental Practical ClassesResearch TeachingThe objective of this work is to describe the planning and development of a practical investigative class on blood groups, seeking to articulate the Biology Laboratory, practical classes, experimentation, Research Teaching and Biology teaching. In this sense, the work is based on theoretical assumptions that version about the contributions of experimental practical classes and the Laboratory of Sciences/Biology for the teaching of Biology, as well as the difficulties encountered, in addition to presenting the Teaching by Research and its operationalization. The methodology is qualitative from an experience report of a biology teacher in order to present observations and experiences during a practical activity of investigative nature. The results bring together the moments of planning, the organization of the space and application of the planned activity. Finally, notes were raised about the contributions of the themes presented in the report for the teaching of Biology.O trabalho tem o objetivo descrever o planejamento e desenvolvimento de uma aula prática investigativa sobre grupos sanguíneos, buscando articular o Laboratório de Biologia, as aulas práticas, a experimentação, o Ensino por Investigação e o ensino de Biologia. Nesse sentido, o trabalho se fundamenta em pressupostos teóricos que versão acerca das contribuições das aulas práticas experimentais e do Laboratório de Ciências/Biologia para o ensino de Biologia, bem como as dificuldades encontradas, além de apresentar o Ensino por Investigação e sua operacionalização. A metodologia é do tipo qualitativa a partir de um relato de experiência de uma professora de Biologia de maneira a apresentar observações e vivencias durante uma atividade prática de cunho investigativo. Os resultados reúnem os momentos de planejamento, a organização do espaço e aplicação da atividade planejada. Por fim, foram levantados apontamentos acerca das contribuições das temáticas apresentadas no relato para o ensino de Biologia.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/249010.48017/dj.v8i1.2490Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490/2015Copyright (c) 2022 Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota, Ana Paula Solinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Santana, Ana JúliaAraújo Mota, Maria Danielle Solino, Ana Paula2023-04-05T12:12:43Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2490Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-04-05T12:12:43Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
title Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
spellingShingle Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
Soares Santana, Ana Júlia
Laboratório de Biologia
Aulas práticas experimentais
Ensino por Investigação
Biology Laboratory
Experimental Practical Classes
Research Teaching
title_short Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
title_full Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
title_fullStr Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
title_full_unstemmed Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
title_sort Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
author Soares Santana, Ana Júlia
author_facet Soares Santana, Ana Júlia
Araújo Mota, Maria Danielle
Solino, Ana Paula
author_role author
author2 Araújo Mota, Maria Danielle
Solino, Ana Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares Santana, Ana Júlia
Araújo Mota, Maria Danielle
Solino, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Laboratório de Biologia
Aulas práticas experimentais
Ensino por Investigação
Biology Laboratory
Experimental Practical Classes
Research Teaching
topic Laboratório de Biologia
Aulas práticas experimentais
Ensino por Investigação
Biology Laboratory
Experimental Practical Classes
Research Teaching
description The objective of this work is to describe the planning and development of a practical investigative class on blood groups, seeking to articulate the Biology Laboratory, practical classes, experimentation, Research Teaching and Biology teaching. In this sense, the work is based on theoretical assumptions that version about the contributions of experimental practical classes and the Laboratory of Sciences/Biology for the teaching of Biology, as well as the difficulties encountered, in addition to presenting the Teaching by Research and its operationalization. The methodology is qualitative from an experience report of a biology teacher in order to present observations and experiences during a practical activity of investigative nature. The results bring together the moments of planning, the organization of the space and application of the planned activity. Finally, notes were raised about the contributions of the themes presented in the report for the teaching of Biology.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490
10.48017/dj.v8i1.2490
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490
identifier_str_mv 10.48017/dj.v8i1.2490
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490/2015
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota, Ana Paula Solino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota, Ana Paula Solino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
2525-5215
10.48017/dj.v8i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051273332129792