Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490 |
Resumo: | The objective of this work is to describe the planning and development of a practical investigative class on blood groups, seeking to articulate the Biology Laboratory, practical classes, experimentation, Research Teaching and Biology teaching. In this sense, the work is based on theoretical assumptions that version about the contributions of experimental practical classes and the Laboratory of Sciences/Biology for the teaching of Biology, as well as the difficulties encountered, in addition to presenting the Teaching by Research and its operationalization. The methodology is qualitative from an experience report of a biology teacher in order to present observations and experiences during a practical activity of investigative nature. The results bring together the moments of planning, the organization of the space and application of the planned activity. Finally, notes were raised about the contributions of the themes presented in the report for the teaching of Biology. |
id |
UNEAL_5d665378afe152432648ee9f9c01bcf8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2490 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguíneaLaboratório de BiologiaAulas práticas experimentaisEnsino por InvestigaçãoBiology LaboratoryExperimental Practical ClassesResearch TeachingThe objective of this work is to describe the planning and development of a practical investigative class on blood groups, seeking to articulate the Biology Laboratory, practical classes, experimentation, Research Teaching and Biology teaching. In this sense, the work is based on theoretical assumptions that version about the contributions of experimental practical classes and the Laboratory of Sciences/Biology for the teaching of Biology, as well as the difficulties encountered, in addition to presenting the Teaching by Research and its operationalization. The methodology is qualitative from an experience report of a biology teacher in order to present observations and experiences during a practical activity of investigative nature. The results bring together the moments of planning, the organization of the space and application of the planned activity. Finally, notes were raised about the contributions of the themes presented in the report for the teaching of Biology.O trabalho tem o objetivo descrever o planejamento e desenvolvimento de uma aula prática investigativa sobre grupos sanguíneos, buscando articular o Laboratório de Biologia, as aulas práticas, a experimentação, o Ensino por Investigação e o ensino de Biologia. Nesse sentido, o trabalho se fundamenta em pressupostos teóricos que versão acerca das contribuições das aulas práticas experimentais e do Laboratório de Ciências/Biologia para o ensino de Biologia, bem como as dificuldades encontradas, além de apresentar o Ensino por Investigação e sua operacionalização. A metodologia é do tipo qualitativa a partir de um relato de experiência de uma professora de Biologia de maneira a apresentar observações e vivencias durante uma atividade prática de cunho investigativo. Os resultados reúnem os momentos de planejamento, a organização do espaço e aplicação da atividade planejada. Por fim, foram levantados apontamentos acerca das contribuições das temáticas apresentadas no relato para o ensino de Biologia.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/249010.48017/dj.v8i1.2490Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490/1872Copyright (c) 2022 Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota, Ana Paula Solinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Santana, Ana JúliaAraújo Mota, Maria Danielle Solino, Ana Paula2023-01-10T03:57:57Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2490Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:39.846536Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea |
title |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea |
spellingShingle |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea Soares Santana, Ana Júlia Laboratório de Biologia Aulas práticas experimentais Ensino por Investigação Biology Laboratory Experimental Practical Classes Research Teaching |
title_short |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea |
title_full |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea |
title_fullStr |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea |
title_full_unstemmed |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea |
title_sort |
Atividade prática investigativa sobre os Grupos Sanguíneos: uma simulação da tipagem sanguínea |
author |
Soares Santana, Ana Júlia |
author_facet |
Soares Santana, Ana Júlia Araújo Mota, Maria Danielle Solino, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Araújo Mota, Maria Danielle Solino, Ana Paula |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares Santana, Ana Júlia Araújo Mota, Maria Danielle Solino, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Laboratório de Biologia Aulas práticas experimentais Ensino por Investigação Biology Laboratory Experimental Practical Classes Research Teaching |
topic |
Laboratório de Biologia Aulas práticas experimentais Ensino por Investigação Biology Laboratory Experimental Practical Classes Research Teaching |
description |
The objective of this work is to describe the planning and development of a practical investigative class on blood groups, seeking to articulate the Biology Laboratory, practical classes, experimentation, Research Teaching and Biology teaching. In this sense, the work is based on theoretical assumptions that version about the contributions of experimental practical classes and the Laboratory of Sciences/Biology for the teaching of Biology, as well as the difficulties encountered, in addition to presenting the Teaching by Research and its operationalization. The methodology is qualitative from an experience report of a biology teacher in order to present observations and experiences during a practical activity of investigative nature. The results bring together the moments of planning, the organization of the space and application of the planned activity. Finally, notes were raised about the contributions of the themes presented in the report for the teaching of Biology. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490 10.48017/dj.v8i1.2490 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v8i1.2490 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2490/1872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota, Ana Paula Solino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ana Júlia Soares Santana, Maria Danielle Araújo Mota, Ana Paula Solino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário 2525-5215 10.48017/dj.v8i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279819669504 |