Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jaklane de Abreu
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Borba, Sara Ingrid
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437
Resumo: ABSTRACT: This work aims to analyze the focus on the denial of peasant culture in an Art textbook, as well as the impossibilities that this material presents for the identity construction of the student in the field. The didactic composition of the material was analyzed: contents, texts, images, where the theoretical aspects of Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) and others were taken into account essential sources. The construction of the work took place through theoretical study, document analysis and participatory research, with a qualitative basis, resulting in the understanding that the document analyzed does not bring approaches that allow the identity construction of the student in the field. KEYWORDS: Rural Education, Textbook, Identity construction.
id UNEAL_1a40a2abcfd044faeed79cd176f535db
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1437
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de ArteABSTRACT: This work aims to analyze the focus on the denial of peasant culture in an Art textbook, as well as the impossibilities that this material presents for the identity construction of the student in the field. The didactic composition of the material was analyzed: contents, texts, images, where the theoretical aspects of Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) and others were taken into account essential sources. The construction of the work took place through theoretical study, document analysis and participatory research, with a qualitative basis, resulting in the understanding that the document analyzed does not bring approaches that allow the identity construction of the student in the field. KEYWORDS: Rural Education, Textbook, Identity construction.RESUMO: O referido trabalho tem o objetivo de analisar os enfoques sobre a negação da cultura campesina em um livro didático de Arte, bem como as impossibilidades que este material apresenta para a construção identitária do aluno do campo. Analisou-se a composição didática do material: conteúdos, textos, imagens, onde fora levado em consideração os aspectos teóricos de Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) e outras fontes essenciais. A construção do trabalho se deu por meio de estudo teórico, análise documental e pesquisa participante, de base qualitativa, resultando na compreensão de que o documento analisado não traz enfoques que permitam a construção identitária do aluno do campo. PALAVRAS-CHAVE: Educação do Campo, Livro didático, Construção identitária.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/143710.17648/diversitas-journal-v6i1-1437Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-14452525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437/1321Copyright (c) 2021 Jaklane de Abreu Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jaklane de AbreuBorba, Sara Ingrid2021-08-12T20:41:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1437Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:13.833231Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
title Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
spellingShingle Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
Santos, Jaklane de Abreu
title_short Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
title_full Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
title_fullStr Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
title_full_unstemmed Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
title_sort Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
author Santos, Jaklane de Abreu
author_facet Santos, Jaklane de Abreu
Borba, Sara Ingrid
author_role author
author2 Borba, Sara Ingrid
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jaklane de Abreu
Borba, Sara Ingrid
description ABSTRACT: This work aims to analyze the focus on the denial of peasant culture in an Art textbook, as well as the impossibilities that this material presents for the identity construction of the student in the field. The didactic composition of the material was analyzed: contents, texts, images, where the theoretical aspects of Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) and others were taken into account essential sources. The construction of the work took place through theoretical study, document analysis and participatory research, with a qualitative basis, resulting in the understanding that the document analyzed does not bring approaches that allow the identity construction of the student in the field. KEYWORDS: Rural Education, Textbook, Identity construction.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1437
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437/1321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Jaklane de Abreu Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Jaklane de Abreu Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-1445
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v6i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051277653311488