Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437 |
Resumo: | ABSTRACT: This work aims to analyze the focus on the denial of peasant culture in an Art textbook, as well as the impossibilities that this material presents for the identity construction of the student in the field. The didactic composition of the material was analyzed: contents, texts, images, where the theoretical aspects of Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) and others were taken into account essential sources. The construction of the work took place through theoretical study, document analysis and participatory research, with a qualitative basis, resulting in the understanding that the document analyzed does not bring approaches that allow the identity construction of the student in the field. KEYWORDS: Rural Education, Textbook, Identity construction. |
id |
UNEAL_738138048e740b00db7276845acda7a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1437 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de ArteABSTRACT: This work aims to analyze the focus on the denial of peasant culture in an Art textbook, as well as the impossibilities that this material presents for the identity construction of the student in the field. The didactic composition of the material was analyzed: contents, texts, images, where the theoretical aspects of Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) and others were taken into account essential sources. The construction of the work took place through theoretical study, document analysis and participatory research, with a qualitative basis, resulting in the understanding that the document analyzed does not bring approaches that allow the identity construction of the student in the field. KEYWORDS: Rural Education, Textbook, Identity construction.RESUMO: O referido trabalho tem o objetivo de analisar os enfoques sobre a negação da cultura campesina em um livro didático de Arte, bem como as impossibilidades que este material apresenta para a construção identitária do aluno do campo. Analisou-se a composição didática do material: conteúdos, textos, imagens, onde fora levado em consideração os aspectos teóricos de Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) e outras fontes essenciais. A construção do trabalho se deu por meio de estudo teórico, análise documental e pesquisa participante, de base qualitativa, resultando na compreensão de que o documento analisado não traz enfoques que permitam a construção identitária do aluno do campo. PALAVRAS-CHAVE: Educação do Campo, Livro didático, Construção identitária.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/143710.17648/diversitas-journal-v6i1-1437Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-1445Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-1445Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-14452525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437/1321Copyright (c) 2021 Jaklane de Abreu Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jaklane de AbreuBorba, Sara Ingrid2024-04-19T19:37:38Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1437Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:37:38Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte |
title |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte |
spellingShingle |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte Santos, Jaklane de Abreu |
title_short |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte |
title_full |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte |
title_fullStr |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte |
title_full_unstemmed |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte |
title_sort |
Cultura Campesina: um enfoque sobre a negação da identidade do sujeito do Campo no livro didático de Arte |
author |
Santos, Jaklane de Abreu |
author_facet |
Santos, Jaklane de Abreu Borba, Sara Ingrid |
author_role |
author |
author2 |
Borba, Sara Ingrid |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Jaklane de Abreu Borba, Sara Ingrid |
description |
ABSTRACT: This work aims to analyze the focus on the denial of peasant culture in an Art textbook, as well as the impossibilities that this material presents for the identity construction of the student in the field. The didactic composition of the material was analyzed: contents, texts, images, where the theoretical aspects of Caldart (2011), Saviani (2007), Arroyo (2011), Hall (2004), Araújo (2016) and others were taken into account essential sources. The construction of the work took place through theoretical study, document analysis and participatory research, with a qualitative basis, resulting in the understanding that the document analyzed does not bring approaches that allow the identity construction of the student in the field. KEYWORDS: Rural Education, Textbook, Identity construction. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1437 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1437/1321 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jaklane de Abreu Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jaklane de Abreu Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-1445 Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-1445 Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1428-1445 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v6i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051271285309440 |