A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha dos Santos, Elaine
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Luiz da Silva, Leandro, Wanderley Silva Lins, David, Praxedes de Almeida, Jacqueline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159
Resumo: relationships that compose it, it causes the school to contribute to the construction of professional identity. Giving that, the present study aims to describe how the process of appropriation of school space by the PIBID scholarship holder of the Geography subproject of the Federal University of Alagoas, edition 2020 - 2022, took place during the period of social isolation. For this action to be possible, a roadmap was created by the Area Coordinators that guided the investigations and reflections of the scholarship holders of Initiation to Teaching. Through the roadmap provided, the scholarship holders were able to learn about the physical, administrative, and pedagogical structure of the target school. The process of virtual knowledge of the Federal Institute of Alagoas made possible the survey and analysis of the collected data, carried out through documentary survey and interviews; the PIBID scholarship holders were able not only to become familiar with the organizational structure and services offered by the institution, but also to realize that they were working in one of the most important educational institutions in the state of Alagoas.
id UNEAL_5cfca3cd53d2eb5ec56e66d6b5f8d0e2
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2159
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino RemotoPIBID, Formação docente, Ambiente escolarrelationships that compose it, it causes the school to contribute to the construction of professional identity. Giving that, the present study aims to describe how the process of appropriation of school space by the PIBID scholarship holder of the Geography subproject of the Federal University of Alagoas, edition 2020 - 2022, took place during the period of social isolation. For this action to be possible, a roadmap was created by the Area Coordinators that guided the investigations and reflections of the scholarship holders of Initiation to Teaching. Through the roadmap provided, the scholarship holders were able to learn about the physical, administrative, and pedagogical structure of the target school. The process of virtual knowledge of the Federal Institute of Alagoas made possible the survey and analysis of the collected data, carried out through documentary survey and interviews; the PIBID scholarship holders were able not only to become familiar with the organizational structure and services offered by the institution, but also to realize that they were working in one of the most important educational institutions in the state of Alagoas.A escola também se caracteriza como sendo um espaço de formação do professor, pois através dos diferentes elementos e relações que o compõem, faz com que a escola contribua para a construção da identidade profissional. Diante do exposto, o presente estudo tem como propósito descrever como se deu o processo de apropriação do espaço escolar pelo pibidiano do subprojeto Geografia da Universidade Federal de Alagoas, edição 2020 – 2022, durante o período de isolamento social. Para que essa ação fosse possível foi criado um roteiro pelos Coordenadores de Área que norteou as averiguações e reflexões dos bolsistas de Iniciação à Docência. Através do roteiro disponibilizado os pibidianos puderam ter conhecimento da estrutura física, administrativa e pedagógica da escola campo de atuação. O processo de conhecimento virtual do Instituto Federal de Alagoas possibilitou o levantamento e análise dos dados coletados, realizado através de levantamento documental e entrevistas; os pibidianos puderam não só conhecer a estrutura organizacional e serviços ofertados pela instituição, mas também perceber que estavam atuando em uma das mais importantes instituições educativas do estado de Alagoas.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/215910.48017/dj.v7i4.2159Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento2525-521510.48017/dj.v7i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159/1807Copyright (c) 2022 Sra., Sr., Sr., Sra.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha dos Santos, Elaine Luiz da Silva, Leandro Wanderley Silva Lins, David Praxedes de Almeida, Jacqueline2022-10-10T03:23:36Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2159Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:31.744269Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
title A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
spellingShingle A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
Cunha dos Santos, Elaine
PIBID, Formação docente, Ambiente escolar
title_short A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
title_full A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
title_fullStr A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
title_full_unstemmed A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
title_sort A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
author Cunha dos Santos, Elaine
author_facet Cunha dos Santos, Elaine
Luiz da Silva, Leandro
Wanderley Silva Lins, David
Praxedes de Almeida, Jacqueline
author_role author
author2 Luiz da Silva, Leandro
Wanderley Silva Lins, David
Praxedes de Almeida, Jacqueline
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha dos Santos, Elaine
Luiz da Silva, Leandro
Wanderley Silva Lins, David
Praxedes de Almeida, Jacqueline
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID, Formação docente, Ambiente escolar
topic PIBID, Formação docente, Ambiente escolar
description relationships that compose it, it causes the school to contribute to the construction of professional identity. Giving that, the present study aims to describe how the process of appropriation of school space by the PIBID scholarship holder of the Geography subproject of the Federal University of Alagoas, edition 2020 - 2022, took place during the period of social isolation. For this action to be possible, a roadmap was created by the Area Coordinators that guided the investigations and reflections of the scholarship holders of Initiation to Teaching. Through the roadmap provided, the scholarship holders were able to learn about the physical, administrative, and pedagogical structure of the target school. The process of virtual knowledge of the Federal Institute of Alagoas made possible the survey and analysis of the collected data, carried out through documentary survey and interviews; the PIBID scholarship holders were able not only to become familiar with the organizational structure and services offered by the institution, but also to realize that they were working in one of the most important educational institutions in the state of Alagoas.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159
10.48017/dj.v7i4.2159
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i4.2159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159/1807
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sra., Sr., Sr., Sra.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sra., Sr., Sr., Sra.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento
2525-5215
10.48017/dj.v7i4
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279328935936