A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159 |
Resumo: | relationships that compose it, it causes the school to contribute to the construction of professional identity. Giving that, the present study aims to describe how the process of appropriation of school space by the PIBID scholarship holder of the Geography subproject of the Federal University of Alagoas, edition 2020 - 2022, took place during the period of social isolation. For this action to be possible, a roadmap was created by the Area Coordinators that guided the investigations and reflections of the scholarship holders of Initiation to Teaching. Through the roadmap provided, the scholarship holders were able to learn about the physical, administrative, and pedagogical structure of the target school. The process of virtual knowledge of the Federal Institute of Alagoas made possible the survey and analysis of the collected data, carried out through documentary survey and interviews; the PIBID scholarship holders were able not only to become familiar with the organizational structure and services offered by the institution, but also to realize that they were working in one of the most important educational institutions in the state of Alagoas. |
id |
UNEAL_5cfca3cd53d2eb5ec56e66d6b5f8d0e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2159 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino RemotoPIBID, Formação docente, Ambiente escolarrelationships that compose it, it causes the school to contribute to the construction of professional identity. Giving that, the present study aims to describe how the process of appropriation of school space by the PIBID scholarship holder of the Geography subproject of the Federal University of Alagoas, edition 2020 - 2022, took place during the period of social isolation. For this action to be possible, a roadmap was created by the Area Coordinators that guided the investigations and reflections of the scholarship holders of Initiation to Teaching. Through the roadmap provided, the scholarship holders were able to learn about the physical, administrative, and pedagogical structure of the target school. The process of virtual knowledge of the Federal Institute of Alagoas made possible the survey and analysis of the collected data, carried out through documentary survey and interviews; the PIBID scholarship holders were able not only to become familiar with the organizational structure and services offered by the institution, but also to realize that they were working in one of the most important educational institutions in the state of Alagoas.A escola também se caracteriza como sendo um espaço de formação do professor, pois através dos diferentes elementos e relações que o compõem, faz com que a escola contribua para a construção da identidade profissional. Diante do exposto, o presente estudo tem como propósito descrever como se deu o processo de apropriação do espaço escolar pelo pibidiano do subprojeto Geografia da Universidade Federal de Alagoas, edição 2020 – 2022, durante o período de isolamento social. Para que essa ação fosse possível foi criado um roteiro pelos Coordenadores de Área que norteou as averiguações e reflexões dos bolsistas de Iniciação à Docência. Através do roteiro disponibilizado os pibidianos puderam ter conhecimento da estrutura física, administrativa e pedagógica da escola campo de atuação. O processo de conhecimento virtual do Instituto Federal de Alagoas possibilitou o levantamento e análise dos dados coletados, realizado através de levantamento documental e entrevistas; os pibidianos puderam não só conhecer a estrutura organizacional e serviços ofertados pela instituição, mas também perceber que estavam atuando em uma das mais importantes instituições educativas do estado de Alagoas.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/215910.48017/dj.v7i4.2159Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento2525-521510.48017/dj.v7i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159/1807Copyright (c) 2022 Sra., Sr., Sr., Sra.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha dos Santos, Elaine Luiz da Silva, Leandro Wanderley Silva Lins, David Praxedes de Almeida, Jacqueline2022-10-10T03:23:36Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2159Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:31.744269Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto |
title |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto |
spellingShingle |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto Cunha dos Santos, Elaine PIBID, Formação docente, Ambiente escolar |
title_short |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto |
title_full |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto |
title_fullStr |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto |
title_full_unstemmed |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto |
title_sort |
A apropriação do espaço escolar pelos Pibidianos Geografia durante o Ensino Remoto |
author |
Cunha dos Santos, Elaine |
author_facet |
Cunha dos Santos, Elaine Luiz da Silva, Leandro Wanderley Silva Lins, David Praxedes de Almeida, Jacqueline |
author_role |
author |
author2 |
Luiz da Silva, Leandro Wanderley Silva Lins, David Praxedes de Almeida, Jacqueline |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha dos Santos, Elaine Luiz da Silva, Leandro Wanderley Silva Lins, David Praxedes de Almeida, Jacqueline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PIBID, Formação docente, Ambiente escolar |
topic |
PIBID, Formação docente, Ambiente escolar |
description |
relationships that compose it, it causes the school to contribute to the construction of professional identity. Giving that, the present study aims to describe how the process of appropriation of school space by the PIBID scholarship holder of the Geography subproject of the Federal University of Alagoas, edition 2020 - 2022, took place during the period of social isolation. For this action to be possible, a roadmap was created by the Area Coordinators that guided the investigations and reflections of the scholarship holders of Initiation to Teaching. Through the roadmap provided, the scholarship holders were able to learn about the physical, administrative, and pedagogical structure of the target school. The process of virtual knowledge of the Federal Institute of Alagoas made possible the survey and analysis of the collected data, carried out through documentary survey and interviews; the PIBID scholarship holders were able not only to become familiar with the organizational structure and services offered by the institution, but also to realize that they were working in one of the most important educational institutions in the state of Alagoas. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159 10.48017/dj.v7i4.2159 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i4.2159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2159/1807 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sra., Sr., Sr., Sra. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sra., Sr., Sr., Sra. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento 2525-5215 10.48017/dj.v7i4 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279328935936 |