Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1742 |
Resumo: | ABSTRACT: Botany is one of the major areas of biology; its study allows an understanding of the importance of plants for life on the planet and a greater awareness of environmental issues. Even so, students see it as uninteresting, discouraging, tedious and difficult. Numerous articles seek ways to solve teaching-learning problems and bring science closer to students, providing differentiated subsidies and methodologies to assist them in living in society and citizen participation. Therefore, this research aimed to carry out a bibliographic survey on Literacy and Scientific Initiation and its interrelationships with the teaching of Botany. Scientific Initiation brings students closer to science, to scientific practice, to their methods, questions, formulation of hypotheses, experiments and ideas. A scientifically literate person is better able to use scientific concepts in making responsible decisions that integrate values and to participate, proactively, in the society in which he lives. KEYWORD: Scientific Literacy, Scientific Initiation, Botany. |
id |
UNEAL_7636e540ab61ea330d215e2879cb5eed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1742 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino MédioABSTRACT: Botany is one of the major areas of biology; its study allows an understanding of the importance of plants for life on the planet and a greater awareness of environmental issues. Even so, students see it as uninteresting, discouraging, tedious and difficult. Numerous articles seek ways to solve teaching-learning problems and bring science closer to students, providing differentiated subsidies and methodologies to assist them in living in society and citizen participation. Therefore, this research aimed to carry out a bibliographic survey on Literacy and Scientific Initiation and its interrelationships with the teaching of Botany. Scientific Initiation brings students closer to science, to scientific practice, to their methods, questions, formulation of hypotheses, experiments and ideas. A scientifically literate person is better able to use scientific concepts in making responsible decisions that integrate values and to participate, proactively, in the society in which he lives. KEYWORD: Scientific Literacy, Scientific Initiation, Botany.RESUMO: A Botânica é uma das grandes áreas da biologia, seu estudo permite a compreensão da importância dos vegetais para a vida no planeta e uma maior consciência sobre as questões ambientais. Mesmo assim, é vista pelos alunos como desinteressante, desestimulante, tediosa e difícil. Inúmeros artigos buscam maneiras de resolver os problemas de ensino-aprendizagem e aproximar a Ciência dos alunos, fornecendo subsídios e metodologias diferenciadas para instrumentalizá-los para uma vida em sociedade e participação cidadã. Sendo assim, esta pesquisa teve como objetivo realizar um levantamento bibliográfico sobre Alfabetização e Iniciação Científica e suas inter-relações com o ensino da Botânica. A Iniciação Científica aproxima os alunos das Ciências, do fazer científico, de seus métodos, interrogações, formulação de hipóteses, experimentos e ideias. Uma pessoa alfabetizada cientificamente tem melhores condições de utilizar conceitos científicos na tomada de decisões responsáveis que integrem valores e de participar, proativamente, na sociedade em que vive. PALAVRAS–CHAVE: Alfabetização Científica, Iniciação Científica, Botânica.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/174210.17648/diversitas-journal-v6i1-1742Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1318-13452525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1742/1314Copyright (c) 2021 Diego Augusto Oliveira Dourado, Cecília de Fátima Castelo Branco Rangel de Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDourado, Diego Augusto OliveiraAlmeida, Cecília de Fátima Castelo Branco Rangel de2021-08-12T20:41:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1742Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:21.201754Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio |
title |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio |
spellingShingle |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio Dourado, Diego Augusto Oliveira |
title_short |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio |
title_full |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio |
title_fullStr |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio |
title_sort |
Alfabetização e Iniciação Científica na escola: conceitos e perspectivas nas áreas de Botânica no Ensino Médio |
author |
Dourado, Diego Augusto Oliveira |
author_facet |
Dourado, Diego Augusto Oliveira Almeida, Cecília de Fátima Castelo Branco Rangel de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Cecília de Fátima Castelo Branco Rangel de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dourado, Diego Augusto Oliveira Almeida, Cecília de Fátima Castelo Branco Rangel de |
description |
ABSTRACT: Botany is one of the major areas of biology; its study allows an understanding of the importance of plants for life on the planet and a greater awareness of environmental issues. Even so, students see it as uninteresting, discouraging, tedious and difficult. Numerous articles seek ways to solve teaching-learning problems and bring science closer to students, providing differentiated subsidies and methodologies to assist them in living in society and citizen participation. Therefore, this research aimed to carry out a bibliographic survey on Literacy and Scientific Initiation and its interrelationships with the teaching of Botany. Scientific Initiation brings students closer to science, to scientific practice, to their methods, questions, formulation of hypotheses, experiments and ideas. A scientifically literate person is better able to use scientific concepts in making responsible decisions that integrate values and to participate, proactively, in the society in which he lives. KEYWORD: Scientific Literacy, Scientific Initiation, Botany. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1742 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1742 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1742 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1742 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1742/1314 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1318-1345 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v6i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051278298185728 |