A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Roselma Lopes
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1224
Resumo: ABSTRACT: The present work approaches the use of pedagogical games as a methodological resource in the teaching of Geography. The objective is to present the methodological resources used in the classroom in the discipline of Geography. The activities were developed in the 9th grade classes of Elementary School II and in the class of PG IV during the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID) in a state school in the city of Maceió / AL. The games used as a methodological resource in the classroom were geographic bingo and word search. Thus, providing students with a playful and motivating learning focused on the development of cognitive skills such as observation, interaction and participation in the proposed activities. KEYWORDS: Play activity. Geography teaching. Meaningful learning.
id UNEAL_a12a506abd7b67fee5a3ab823203322a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1224
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IVABSTRACT: The present work approaches the use of pedagogical games as a methodological resource in the teaching of Geography. The objective is to present the methodological resources used in the classroom in the discipline of Geography. The activities were developed in the 9th grade classes of Elementary School II and in the class of PG IV during the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID) in a state school in the city of Maceió / AL. The games used as a methodological resource in the classroom were geographic bingo and word search. Thus, providing students with a playful and motivating learning focused on the development of cognitive skills such as observation, interaction and participation in the proposed activities. KEYWORDS: Play activity. Geography teaching. Meaningful learning.RESUMO: O presente trabalho aborda a utilização de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico no ensino de Geografia. O objetivo é apresentar os recursos metodológicos utilizados em sala de aula na disciplina de Geografia.  As atividades foram desenvolvidas nas turmas de 9º ano do Ensino Fundamental II e na turma de PG IV durante o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) numa escola estadual na cidade de Maceió/AL. Os jogos utilizados enquanto recurso metodológico em sala de aula foram o bingo geográfico e o caça palavras. Assim, proporcionando aos estudantes um aprendizado lúdico e motivador com fulcro no desenvolvimento de habilidades cognitivas como observação, interação e participação nas atividades propostas. PALAVRAS-CHAVE: Atividade lúdica. Ensino de Geografia. Aprendizagem significativa.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/122410.17648/diversitas-journal-v5i4-1224Diversitas Journal; v. 5 n. 4 (2020): Agricultura familiar: a base da economia latinoamericana; 3081-30892525-521510.17648/diversitas-journal-v5i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1224/1156Copyright (c) 2020 Roselma Lopes Ribeirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Roselma Lopes2021-08-19T17:51:27Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1224Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:09.725810Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
title A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
spellingShingle A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
Ribeiro, Roselma Lopes
title_short A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
title_full A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
title_fullStr A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
title_full_unstemmed A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
title_sort A disciplina de Geografia e o uso de jogos pedagógicos enquanto recurso metodológico de ensino: uma experiência com 9° ano e PG IV
author Ribeiro, Roselma Lopes
author_facet Ribeiro, Roselma Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Roselma Lopes
description ABSTRACT: The present work approaches the use of pedagogical games as a methodological resource in the teaching of Geography. The objective is to present the methodological resources used in the classroom in the discipline of Geography. The activities were developed in the 9th grade classes of Elementary School II and in the class of PG IV during the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID) in a state school in the city of Maceió / AL. The games used as a methodological resource in the classroom were geographic bingo and word search. Thus, providing students with a playful and motivating learning focused on the development of cognitive skills such as observation, interaction and participation in the proposed activities. KEYWORDS: Play activity. Geography teaching. Meaningful learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1224
10.17648/diversitas-journal-v5i4-1224
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1224
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i4-1224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1224/1156
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Roselma Lopes Ribeiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Roselma Lopes Ribeiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 4 (2020): Agricultura familiar: a base da economia latinoamericana; 3081-3089
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i4
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051277160480768