Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Ribeiro, Bernardo Jeová
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Abreu Lima, Renato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293
Resumo: The main theme of this work was the contextualization of Açaí in Chemistry Teaching / The Use of Non-Formal Spaces in High School from the bibliographic review, characterized as the state of the art method, of a series of documents carefully chosen and methodically evaluated among them, 10 (ten) documents were chosen that present experiences, statements and teaching reflections about this lineage of research for the Teaching of Chemistry and its importance as an effective method within basic education. This study contributes to the realization of new reflections from the natural element such as açaí that contributes in some regions to the economy, culture and social reflection. Aiming at all these factors, it can collaborate in the transmission of knowledge, as an educational practice carried out in non-formal places, in addition to covering a contextualization aspect in various program contents present in the high school chemistry curriculum.
id UNEAL_a5126359ec9901180e34bac11468205a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2293
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médioEducaçãoPráticas pedagógicasregionalidadeThe main theme of this work was the contextualization of Açaí in Chemistry Teaching / The Use of Non-Formal Spaces in High School from the bibliographic review, characterized as the state of the art method, of a series of documents carefully chosen and methodically evaluated among them, 10 (ten) documents were chosen that present experiences, statements and teaching reflections about this lineage of research for the Teaching of Chemistry and its importance as an effective method within basic education. This study contributes to the realization of new reflections from the natural element such as açaí that contributes in some regions to the economy, culture and social reflection. Aiming at all these factors, it can collaborate in the transmission of knowledge, as an educational practice carried out in non-formal places, in addition to covering a contextualization aspect in various program contents present in the high school chemistry curriculum.Este trabalho teve como objetivo verificar a contextualização do açaí no ensino de Química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio a partir da revisão bibliográfica, caracterizada como o método do estado da arte, de uma série de documentos criteriosamente escolhidos e metodicamente avaliados. Dentre eles foram escolhidos 10 documentos que são apresentados experiências, afirmações e reflexões docentes sobre essa linhagem de pesquisa para o ensino de Química e sua importância enquanto método eficaz dentro da educação básica. Esse estudo contribui na concretização de novas reflexões a partir do elemento natural como açaí que contribui em algumas regiões na economia, cultura e numa reflexão social. Visando todos esses fatores o mesmo pode colaborar na transmissão de conhecimento, como prática educativa realizadas em lugares não formais, além de abranger um vertente de contextualização em diversos conteúdos programáticos presente na grade curricular de Química do ensino médio.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/229310.48017/dj.v7i4.2293Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento2525-521510.48017/dj.v7i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293/1799Copyright (c) 2022 Bernardo Jeová Costa Ribeiro, Renato Abreu Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Ribeiro, Bernardo Jeová Abreu Lima, Renato2022-10-10T03:23:23Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2293Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:35.491990Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
title Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
spellingShingle Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
Costa Ribeiro, Bernardo Jeová
Educação
Práticas pedagógicas
regionalidade
title_short Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
title_full Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
title_fullStr Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
title_full_unstemmed Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
title_sort Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
author Costa Ribeiro, Bernardo Jeová
author_facet Costa Ribeiro, Bernardo Jeová
Abreu Lima, Renato
author_role author
author2 Abreu Lima, Renato
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Ribeiro, Bernardo Jeová
Abreu Lima, Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Práticas pedagógicas
regionalidade
topic Educação
Práticas pedagógicas
regionalidade
description The main theme of this work was the contextualization of Açaí in Chemistry Teaching / The Use of Non-Formal Spaces in High School from the bibliographic review, characterized as the state of the art method, of a series of documents carefully chosen and methodically evaluated among them, 10 (ten) documents were chosen that present experiences, statements and teaching reflections about this lineage of research for the Teaching of Chemistry and its importance as an effective method within basic education. This study contributes to the realization of new reflections from the natural element such as açaí that contributes in some regions to the economy, culture and social reflection. Aiming at all these factors, it can collaborate in the transmission of knowledge, as an educational practice carried out in non-formal places, in addition to covering a contextualization aspect in various program contents present in the high school chemistry curriculum.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293
10.48017/dj.v7i4.2293
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i4.2293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293/1799
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Bernardo Jeová Costa Ribeiro, Renato Abreu Lima
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Bernardo Jeová Costa Ribeiro, Renato Abreu Lima
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento
2525-5215
10.48017/dj.v7i4
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279745220608