Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293 |
Resumo: | The main theme of this work was the contextualization of Açaí in Chemistry Teaching / The Use of Non-Formal Spaces in High School from the bibliographic review, characterized as the state of the art method, of a series of documents carefully chosen and methodically evaluated among them, 10 (ten) documents were chosen that present experiences, statements and teaching reflections about this lineage of research for the Teaching of Chemistry and its importance as an effective method within basic education. This study contributes to the realization of new reflections from the natural element such as açaí that contributes in some regions to the economy, culture and social reflection. Aiming at all these factors, it can collaborate in the transmission of knowledge, as an educational practice carried out in non-formal places, in addition to covering a contextualization aspect in various program contents present in the high school chemistry curriculum. |
id |
UNEAL_a5126359ec9901180e34bac11468205a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2293 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médioEducaçãoPráticas pedagógicasregionalidadeThe main theme of this work was the contextualization of Açaí in Chemistry Teaching / The Use of Non-Formal Spaces in High School from the bibliographic review, characterized as the state of the art method, of a series of documents carefully chosen and methodically evaluated among them, 10 (ten) documents were chosen that present experiences, statements and teaching reflections about this lineage of research for the Teaching of Chemistry and its importance as an effective method within basic education. This study contributes to the realization of new reflections from the natural element such as açaí that contributes in some regions to the economy, culture and social reflection. Aiming at all these factors, it can collaborate in the transmission of knowledge, as an educational practice carried out in non-formal places, in addition to covering a contextualization aspect in various program contents present in the high school chemistry curriculum.Este trabalho teve como objetivo verificar a contextualização do açaí no ensino de Química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio a partir da revisão bibliográfica, caracterizada como o método do estado da arte, de uma série de documentos criteriosamente escolhidos e metodicamente avaliados. Dentre eles foram escolhidos 10 documentos que são apresentados experiências, afirmações e reflexões docentes sobre essa linhagem de pesquisa para o ensino de Química e sua importância enquanto método eficaz dentro da educação básica. Esse estudo contribui na concretização de novas reflexões a partir do elemento natural como açaí que contribui em algumas regiões na economia, cultura e numa reflexão social. Visando todos esses fatores o mesmo pode colaborar na transmissão de conhecimento, como prática educativa realizadas em lugares não formais, além de abranger um vertente de contextualização em diversos conteúdos programáticos presente na grade curricular de Química do ensino médio.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/229310.48017/dj.v7i4.2293Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento2525-521510.48017/dj.v7i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293/1799Copyright (c) 2022 Bernardo Jeová Costa Ribeiro, Renato Abreu Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Ribeiro, Bernardo Jeová Abreu Lima, Renato2022-10-10T03:23:23Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2293Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:35.491990Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio |
title |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio |
spellingShingle |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio Costa Ribeiro, Bernardo Jeová Educação Práticas pedagógicas regionalidade |
title_short |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio |
title_full |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio |
title_fullStr |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio |
title_sort |
Estado da arte: contextualização do açaí no ensino de química e a utilização de espaços não-formais no ensino médio |
author |
Costa Ribeiro, Bernardo Jeová |
author_facet |
Costa Ribeiro, Bernardo Jeová Abreu Lima, Renato |
author_role |
author |
author2 |
Abreu Lima, Renato |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Ribeiro, Bernardo Jeová Abreu Lima, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Práticas pedagógicas regionalidade |
topic |
Educação Práticas pedagógicas regionalidade |
description |
The main theme of this work was the contextualization of Açaí in Chemistry Teaching / The Use of Non-Formal Spaces in High School from the bibliographic review, characterized as the state of the art method, of a series of documents carefully chosen and methodically evaluated among them, 10 (ten) documents were chosen that present experiences, statements and teaching reflections about this lineage of research for the Teaching of Chemistry and its importance as an effective method within basic education. This study contributes to the realization of new reflections from the natural element such as açaí that contributes in some regions to the economy, culture and social reflection. Aiming at all these factors, it can collaborate in the transmission of knowledge, as an educational practice carried out in non-formal places, in addition to covering a contextualization aspect in various program contents present in the high school chemistry curriculum. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293 10.48017/dj.v7i4.2293 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i4.2293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2293/1799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Bernardo Jeová Costa Ribeiro, Renato Abreu Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Bernardo Jeová Costa Ribeiro, Renato Abreu Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 4 (2022): A força do associativismo é sempre alternativa para o desenvolvimento 2525-5215 10.48017/dj.v7i4 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279745220608 |