A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Farias, Rafael Bezerra da Silva, Melo, Cinthya Torres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1892
Resumo: ABSTRACT: This article aims to reflect how Afro-Brazilian literature (IANNI, 1988; Diogo, 2016; Pereira, 2017) contributes to the construction of an anti-racist education (MUNANGA, 2005; CARNEIRO, 2005; LIMA, 2005) through the work The Slave, by Maria Firmina dos Reis. As it is an article of conceptual reflection, the work A Escrava is approached as a discursive social practice in which subjects, through it, interact in and with the world around them. In this sense, the speeches of Maria Firmina do Reis raise questions about social identities and positions of black subjects and black women in social relations at the time and which persist today. For this reason, A Escrava is configured as a proposal for an emancipatory (FREIRE, 2005) and anti-racist educational practice through which knowledge and beliefs that enable the approximation of current subjects with stories, memories, experiences and experiences told by other subjects can be discussed who narrate, through their works, the trajectories of their silences and struggles as a result of their race, color and gender. KEYWORDS: Racism, Gender, Emancipation, Literature.
id UNEAL_b6132bb9ecf57b2d12465c5f943aa3e6
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1892
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A EscravaABSTRACT: This article aims to reflect how Afro-Brazilian literature (IANNI, 1988; Diogo, 2016; Pereira, 2017) contributes to the construction of an anti-racist education (MUNANGA, 2005; CARNEIRO, 2005; LIMA, 2005) through the work The Slave, by Maria Firmina dos Reis. As it is an article of conceptual reflection, the work A Escrava is approached as a discursive social practice in which subjects, through it, interact in and with the world around them. In this sense, the speeches of Maria Firmina do Reis raise questions about social identities and positions of black subjects and black women in social relations at the time and which persist today. For this reason, A Escrava is configured as a proposal for an emancipatory (FREIRE, 2005) and anti-racist educational practice through which knowledge and beliefs that enable the approximation of current subjects with stories, memories, experiences and experiences told by other subjects can be discussed who narrate, through their works, the trajectories of their silences and struggles as a result of their race, color and gender. KEYWORDS: Racism, Gender, Emancipation, Literature.RESUMO: Este artigo tem por objetivo refletir como a literatura afro-brasileira (IANNI, 1988; Diogo, 2016; Pereira, 2017) contribui para a construção de uma educação antirracista (MUNANGA, 2005; CARNEIRO, 2005; LIMA, 2005) por meio da obra A Escrava, de Maria Firmina dos Reis. Por se tratar de um artigo de reflexão conceitual, a obra A Escrava é abordada como prática social discursiva na qual os sujeitos, por meio dela, interagem no e com o mundo a sua volta. Nesse sentido, os discursos de Maria Firmina do Reis emergem questões sobre identidades sociais e posições dos sujeitos negros e da mulher negra nas relações sociais da época e que perduram na atualidade. Por essa razão, A Escrava se configura como uma proposta de prática educativa emancipatória (FREIRE, 2005) e antirracista pela qual podem ser discutidos conhecimentos e crenças que possibilitam a aproximação dos sujeitos da atualidade com histórias, memórias, experiências e vivências contadas por outros sujeitos que narram, por meio de suas obras, as trajetórias de seus silenciamentos e lutas em consequência da sua raça, cor e gênero. PALAVRAS-CHAVE:  Racismo, Gênero, Emancipação, Literatura. Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/189210.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1892Diversitas Journal; Vol. 6 No. 3 (2021): Culture and tourism hand in hand with territorial development; 3662-3682Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 3 (2021): Cultura y turismo de la mano del Desarrollo territorial; 3662-3682Diversitas Journal; v. 6 n. 3 (2021): A cultura e o turismo de mãos dadas com o desenvolvimento territorial; 3662-36822525-521510.48017/Diversitas_Journal-v6i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1892/1482Copyright (c) 2021 Maria Fernanda dos Santos Alencar, Rafael Bezerra da Silva Farias, Cinthya Torres Melohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Maria Fernanda dos SantosFarias, Rafael Bezerra da Silva Melo, Cinthya Torres 2024-04-19T19:47:30Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1892Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:47:30Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
title A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
spellingShingle A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
Alencar, Maria Fernanda dos Santos
title_short A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
title_full A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
title_fullStr A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
title_full_unstemmed A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
title_sort A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava
author Alencar, Maria Fernanda dos Santos
author_facet Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Farias, Rafael Bezerra da Silva
Melo, Cinthya Torres
author_role author
author2 Farias, Rafael Bezerra da Silva
Melo, Cinthya Torres
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Farias, Rafael Bezerra da Silva
Melo, Cinthya Torres
description ABSTRACT: This article aims to reflect how Afro-Brazilian literature (IANNI, 1988; Diogo, 2016; Pereira, 2017) contributes to the construction of an anti-racist education (MUNANGA, 2005; CARNEIRO, 2005; LIMA, 2005) through the work The Slave, by Maria Firmina dos Reis. As it is an article of conceptual reflection, the work A Escrava is approached as a discursive social practice in which subjects, through it, interact in and with the world around them. In this sense, the speeches of Maria Firmina do Reis raise questions about social identities and positions of black subjects and black women in social relations at the time and which persist today. For this reason, A Escrava is configured as a proposal for an emancipatory (FREIRE, 2005) and anti-racist educational practice through which knowledge and beliefs that enable the approximation of current subjects with stories, memories, experiences and experiences told by other subjects can be discussed who narrate, through their works, the trajectories of their silences and struggles as a result of their race, color and gender. KEYWORDS: Racism, Gender, Emancipation, Literature.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1892
10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1892
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1892
identifier_str_mv 10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1892/1482
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 6 No. 3 (2021): Culture and tourism hand in hand with territorial development; 3662-3682
Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 3 (2021): Cultura y turismo de la mano del Desarrollo territorial; 3662-3682
Diversitas Journal; v. 6 n. 3 (2021): A cultura e o turismo de mãos dadas com o desenvolvimento territorial; 3662-3682
2525-5215
10.48017/Diversitas_Journal-v6i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051272100052992