A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A Escrava

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Farias, Rafael Bezerra da Silva, Melo, Cinthya Torres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1892
Resumo: ABSTRACT: This article aims to reflect how Afro-Brazilian literature (IANNI, 1988; Diogo, 2016; Pereira, 2017) contributes to the construction of an anti-racist education (MUNANGA, 2005; CARNEIRO, 2005; LIMA, 2005) through the work The Slave, by Maria Firmina dos Reis. As it is an article of conceptual reflection, the work A Escrava is approached as a discursive social practice in which subjects, through it, interact in and with the world around them. In this sense, the speeches of Maria Firmina do Reis raise questions about social identities and positions of black subjects and black women in social relations at the time and which persist today. For this reason, A Escrava is configured as a proposal for an emancipatory (FREIRE, 2005) and anti-racist educational practice through which knowledge and beliefs that enable the approximation of current subjects with stories, memories, experiences and experiences told by other subjects can be discussed who narrate, through their works, the trajectories of their silences and struggles as a result of their race, color and gender. KEYWORDS: Racism, Gender, Emancipation, Literature.
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spelling A literatura afro-brasileira como contribuição para uma educação antirracista: o conto A EscravaABSTRACT: This article aims to reflect how Afro-Brazilian literature (IANNI, 1988; Diogo, 2016; Pereira, 2017) contributes to the construction of an anti-racist education (MUNANGA, 2005; CARNEIRO, 2005; LIMA, 2005) through the work The Slave, by Maria Firmina dos Reis. As it is an article of conceptual reflection, the work A Escrava is approached as a discursive social practice in which subjects, through it, interact in and with the world around them. In this sense, the speeches of Maria Firmina do Reis raise questions about social identities and positions of black subjects and black women in social relations at the time and which persist today. For this reason, A Escrava is configured as a proposal for an emancipatory (FREIRE, 2005) and anti-racist educational practice through which knowledge and beliefs that enable the approximation of current subjects with stories, memories, experiences and experiences told by other subjects can be discussed who narrate, through their works, the trajectories of their silences and struggles as a result of their race, color and gender. KEYWORDS: Racism, Gender, Emancipation, Literature.RESUMO: Este artigo tem por objetivo refletir como a literatura afro-brasileira (IANNI, 1988; Diogo, 2016; Pereira, 2017) contribui para a construção de uma educação antirracista (MUNANGA, 2005; CARNEIRO, 2005; LIMA, 2005) por meio da obra A Escrava, de Maria Firmina dos Reis. Por se tratar de um artigo de reflexão conceitual, a obra A Escrava é abordada como prática social discursiva na qual os sujeitos, por meio dela, interagem no e com o mundo a sua volta. Nesse sentido, os discursos de Maria Firmina do Reis emergem questões sobre identidades sociais e posições dos sujeitos negros e da mulher negra nas relações sociais da época e que perduram na atualidade. Por essa razão, A Escrava se configura como uma proposta de prática educativa emancipatória (FREIRE, 2005) e antirracista pela qual podem ser discutidos conhecimentos e crenças que possibilitam a aproximação dos sujeitos da atualidade com histórias, memórias, experiências e vivências contadas por outros sujeitos que narram, por meio de suas obras, as trajetórias de seus silenciamentos e lutas em consequência da sua raça, cor e gênero. PALAVRAS-CHAVE:  Racismo, Gênero, Emancipação, Literatura. Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/189210.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1892Diversitas Journal; v. 6 n. 3 (2021): A cultura e o turismo de mãos dadas com o desenvolvimento territorial; 3662-36822525-521510.48017/Diversitas_Journal-v6i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1892/1482Copyright (c) 2021 Maria Fernanda dos Santos Alencar, Rafael Bezerra da Silva Farias, Cinthya Torres Melohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Maria Fernanda dos SantosFarias, Rafael Bezerra da Silva Melo, Cinthya Torres 2021-08-20T02:07:16Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1892Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:24.507013Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
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