“Não sei mais ensinar inglês?”relato de experiência de um professor reflexivo ante a (des)construção da concepção de criança
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2054 |
Resumo: | ABSTRACT: This paper aims to present an analysis of a pedagogical practice applied to English language teaching in a pandemic context. The author’s report has plenty of experience in language, however, she faces a series of facts that made her reflect not only the contents and pedagogical actions but also about the child’s constitution as a learner in the specific social environment. The challenges that emerged in the interaction established with the student in the “one-to-one” class, brought the teacher to a process of (des)construction both in terms of teaching practice and the notions of predetermined childhood. The main objective of this report is to bring to discussion the importance of being a reflective teacher and researcher who, timelessly, needs to question the practice and to be able to take more appropriate actions for the teaching and learning, considering the subjects involved in the process. The theoretical referential brings Brown (2007); Dornelles (2005); Leventhal (2006) e Zeichner (1993). The methodology is an experience report with a data collection through the activities carried out and the dialogues established with the student. The result ratifies the need to reflect the practice to be aware of the (des)constructions needed to promote more effective teaching, whether for a single child or for a large group of students. |
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“Não sei mais ensinar inglês?”relato de experiência de um professor reflexivo ante a (des)construção da concepção de criança PALAVRAS-CHAVE: Professor reflexivo, (Des)construção da práxis docente, Infâncias.ABSTRACT: This paper aims to present an analysis of a pedagogical practice applied to English language teaching in a pandemic context. The author’s report has plenty of experience in language, however, she faces a series of facts that made her reflect not only the contents and pedagogical actions but also about the child’s constitution as a learner in the specific social environment. The challenges that emerged in the interaction established with the student in the “one-to-one” class, brought the teacher to a process of (des)construction both in terms of teaching practice and the notions of predetermined childhood. The main objective of this report is to bring to discussion the importance of being a reflective teacher and researcher who, timelessly, needs to question the practice and to be able to take more appropriate actions for the teaching and learning, considering the subjects involved in the process. The theoretical referential brings Brown (2007); Dornelles (2005); Leventhal (2006) e Zeichner (1993). The methodology is an experience report with a data collection through the activities carried out and the dialogues established with the student. The result ratifies the need to reflect the practice to be aware of the (des)constructions needed to promote more effective teaching, whether for a single child or for a large group of students. O artigo apresenta a análise de uma prática pedagógica aplicada ao ensino de língua inglesa, em contexto pandêmico, no qual a autora deste relato, já com experiência no ensino de língua, se vê diante de fatos que a fizeram refletir não somente sobre os conteúdos e as ações pedagógicas, mas, também, sobre a criança constituída como sujeito-aprendiz naquele espaço social. As dificuldades emergentes na interação estabelecida, na modalidade “one to one[1]”, levaram-na a um processo de (des)construção tanto no que se refere à prática do ensino quanto à mobilização das noções de infância pré-estabelecidas. O objetivo macro deste relato é trazer à discussão, a importância de se constituir professor reflexivo/pesquisador que, atemporalmente, necessita questionar sua práxis para assumir ações mais profícuas ao ensino e à aprendizagem, considerando os sujeitos envoltos no processo. Como referencial teórico tem-se Brown (2007); Dornelles (2005); Leventhal (2006) e Zeichner (1993). Trata-se de um relato de experiência, cuja coleta de dados se deu através das atividades realizadas e dos diálogos firmados. Os resultados ratificam a necessidade de se refletir para estar aberto às desconstruções necessárias a um ensino mais efetivo, seja para uma única criança, seja para um grande grupo de alunos. [1] Parte-se da ideia de fazer uma experiência ensino para o aluno de modo único, na qual, apenas um aluno é assistido por vez. Isso começa na comunicação e na forma de abordagem.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/205410.48017/dj.v7i2.2054Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores2525-521510.48017/dj.v7i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2054/1750Copyright (c) 2022 Bruna Ciriaco Valeriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiriaco Valerio, Bruna2022-07-15T00:42:45Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2054Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:28.857367Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
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