A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Maria Aparecida Vieira de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gomes Junior, Carlos Alberto de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/617
Resumo: ABSTRACT: The purpose of this research is to understand whether Law 11.645/08 is being considered in the know-how of teachers of the municipal network of Cabo de Santo Agostinho/PE, in an intercultural perspective. And more specifically to identify the knowledge about law 11.645/08 by educators from their perception of the Indian. Recognize Indian day and the use of the textbook as specific tools to approach the indigenous theme in the classroom. And, finally, to identify the continuous formation as a preponderant factor for the construction of the intercultural professional identity. For that purpose, a qualitative methodological instrument was used, with the application of a questionnaire to the teachers of elementary education II of the municipal network of the city Cabo de Santo Agostinho / PE. It was possible to obtain information that indicates the need to disseminate knowledge about Law 11.645 / 08, in order to avoid the use of textbooks as a single didactic guide and the need for differentiated and intercultural training to change the pedagogical practices of educators in their contexts. KEYWORDS: Intercultural Formation, Law 11.645 / 08, Indigenous Theme.
id UNEAL_df8a80a695852011b88811ba02d3b76e
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/617
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadoresABSTRACT: The purpose of this research is to understand whether Law 11.645/08 is being considered in the know-how of teachers of the municipal network of Cabo de Santo Agostinho/PE, in an intercultural perspective. And more specifically to identify the knowledge about law 11.645/08 by educators from their perception of the Indian. Recognize Indian day and the use of the textbook as specific tools to approach the indigenous theme in the classroom. And, finally, to identify the continuous formation as a preponderant factor for the construction of the intercultural professional identity. For that purpose, a qualitative methodological instrument was used, with the application of a questionnaire to the teachers of elementary education II of the municipal network of the city Cabo de Santo Agostinho / PE. It was possible to obtain information that indicates the need to disseminate knowledge about Law 11.645 / 08, in order to avoid the use of textbooks as a single didactic guide and the need for differentiated and intercultural training to change the pedagogical practices of educators in their contexts. KEYWORDS: Intercultural Formation, Law 11.645 / 08, Indigenous Theme.RESUMO: A presente pesquisa tem por finalidade numa visão macro compreender se a Lei 11.645/08  está sendo considerada no saber-fazer dos professores da rede municipal do Cabo de Santo Agostinho/PE, numa perspectiva intercultural. E mais especificamente identificar o conhecimento acerca da lei 11.645/08 por parte dos educadores a partir de sua percepção sobre o índio. Reconhecer o dia do índio e o uso do livro didático como ferramentas específicas para abordagem sobre a temática indígena em sala de aula. E, por fim, identificar a formação continuada como fator preponderante para a construção da identidade profissional intercultural. Para tal se fez uso do instrumento metodológico de cunho qualitativo, com a aplicação de questionário aos professores do ensino fundamental II da rede municipal da cidade Cabo de Santo Agostinho/PE. O qual foi possível obter informações que sinalizam a necessidade de disseminar os conhecimentos sobre a lei 11.645/08, para evitar o uso do livro didático como único guia didático e a necessidade de uma formação diferenciada e intercultural para mudar as práticas pedagógicas dos educadores em seus contextos escolares. PALAVRAS-CHAVE: Formação Intercultural, Lei 11.645/08, Temática indígena.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/61710.17648/diversitas-journal-v5i2-617Diversitas Journal; v. 5 n. 2 (2020): A força feminina na consolidação da História; 1121-11652525-521510.17648/diversitas-journal-v5i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/617/999Copyright (c) 2020 Maria Aparecida Vieira de Melo, Carlos Alberto de Oliveira Gomes Juniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Maria Aparecida Vieira deGomes Junior, Carlos Alberto de Oliveira2021-08-19T18:48:26Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/617Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:46:51.359207Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
title A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
spellingShingle A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
Melo, Maria Aparecida Vieira de
title_short A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
title_full A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
title_fullStr A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
title_full_unstemmed A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
title_sort A lei 11.645/2008 e a formação docente intercultural para historiadores
author Melo, Maria Aparecida Vieira de
author_facet Melo, Maria Aparecida Vieira de
Gomes Junior, Carlos Alberto de Oliveira
author_role author
author2 Gomes Junior, Carlos Alberto de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Maria Aparecida Vieira de
Gomes Junior, Carlos Alberto de Oliveira
description ABSTRACT: The purpose of this research is to understand whether Law 11.645/08 is being considered in the know-how of teachers of the municipal network of Cabo de Santo Agostinho/PE, in an intercultural perspective. And more specifically to identify the knowledge about law 11.645/08 by educators from their perception of the Indian. Recognize Indian day and the use of the textbook as specific tools to approach the indigenous theme in the classroom. And, finally, to identify the continuous formation as a preponderant factor for the construction of the intercultural professional identity. For that purpose, a qualitative methodological instrument was used, with the application of a questionnaire to the teachers of elementary education II of the municipal network of the city Cabo de Santo Agostinho / PE. It was possible to obtain information that indicates the need to disseminate knowledge about Law 11.645 / 08, in order to avoid the use of textbooks as a single didactic guide and the need for differentiated and intercultural training to change the pedagogical practices of educators in their contexts. KEYWORDS: Intercultural Formation, Law 11.645 / 08, Indigenous Theme.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/617
10.17648/diversitas-journal-v5i2-617
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/617
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i2-617
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/617/999
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Aparecida Vieira de Melo, Carlos Alberto de Oliveira Gomes Junior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Aparecida Vieira de Melo, Carlos Alberto de Oliveira Gomes Junior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 2 (2020): A força feminina na consolidação da História; 1121-1165
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051275537285120