Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Priscila Costa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sá, Dayse Maria Cunha, Mendes, Bianca Mamede, Nascimento, Yuri Nascimento do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272
Resumo: ABSTRACT: This attendant research pursues to check the applicability of a didactic game in teaching about biodiversity of Tumucumaque Mountains National Park (TMNP). Initially, a questionnaire with closed-ended questions was applied, to get empirical information about the TNMP by the students and the utilization of didactic games in school learning. Posteriorly, a lecture was done to teach the aspects of the protected areas of Amapa, focusing mainly on PARNA Tumucumaque. At the end of the lecture, the students used a roulette game, purposing that the students could learn, in a relaxed way, characteristics about fauna and flora of the conservation unity studied.  At the end of the activities, the students received the questionnaire one more time, to gather the knowledge achieved after theorical and practical activities about the PARNA Tumucumaque. When questioned about using a roulette game to learn the aspects of fauna and flora of PARNA Tumucumaque, the results showed that 100% (N=32) of the students were favorable to the game utilization during the learning process. Demonstrating that the students show interest in learning with an alternative methodology, different from the traditional classes, and that the ludic can be efficient in teaching about the characteristics of Amapa’s conservation unities.    KEYWORDS: Learning, Environmental Education, Playful.
id UNEAL_e5397ef7fd0216f3ea44df617dc469d0
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1272
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do TumucumaqueABSTRACT: This attendant research pursues to check the applicability of a didactic game in teaching about biodiversity of Tumucumaque Mountains National Park (TMNP). Initially, a questionnaire with closed-ended questions was applied, to get empirical information about the TNMP by the students and the utilization of didactic games in school learning. Posteriorly, a lecture was done to teach the aspects of the protected areas of Amapa, focusing mainly on PARNA Tumucumaque. At the end of the lecture, the students used a roulette game, purposing that the students could learn, in a relaxed way, characteristics about fauna and flora of the conservation unity studied.  At the end of the activities, the students received the questionnaire one more time, to gather the knowledge achieved after theorical and practical activities about the PARNA Tumucumaque. When questioned about using a roulette game to learn the aspects of fauna and flora of PARNA Tumucumaque, the results showed that 100% (N=32) of the students were favorable to the game utilization during the learning process. Demonstrating that the students show interest in learning with an alternative methodology, different from the traditional classes, and that the ludic can be efficient in teaching about the characteristics of Amapa’s conservation unities.    KEYWORDS: Learning, Environmental Education, Playful.RESUMO: O presente estudo buscou verificar a aplicabilidade de um jogo didático para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque (PNMT). Inicialmente, foi aplicado um questionário composto por perguntas fechadas, para obter dados empíricos dos alunos sobre o PNMT e utilização de jogos didáticos no ensino escolar. Posteriormente, foi feita uma palestra para ensinar aspectos de áreas protegidas do Amapá, focando principalmente no PARNA Tumucumaque. Ao fim da palestra, os alunos utilizaram o jogo de roleta, para que de forma descontraída aprendessem características da fauna e flora da Unidade de Conservação estudada. No término das atividades, os alunos receberam novamente o questionário, para se obter os conhecimentos alcançados sobre o PARNA Tumucumaque após as atividades teóricas e práticas. Quando foram indagados sobre a utilização de jogos didáticos serem relevantes no processo de ensino da disciplina de biologia, obteve-se que 100% (N=32) dos estudantes são favoráveis à presença de jogos para o entendimento dos conteúdos. Ao serem questionados sobre a possibilidade de usarem um jogo de roleta para aprenderem aspectos da fauna e flora do PARNA Tumucumaque, os resultados demonstraram que 100% (N=32) dos alunos eram favoráveis à sua utilização para a aprendizagem. Demonstrando que os estudantes apresentam interesse em aprender com uma metodologia diferente de aulas tradicionais e que o lúdico pode ser eficaz para o ensino de características das Unidades de Conservação do Amapá. PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem, Educação Ambiental, Lúdico.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/127210.17648/diversitas-journal-v6i2-1272Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-25822525-521510.17648/diversitas-journal-v6i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272/1411Copyright (c) 2021 Priscila Costa Dias, Dayse Maria Cunha Sá, Bianca Mamede Mendes, Yuri Nascimento do Nascimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Priscila CostaSá, Dayse Maria CunhaMendes, Bianca MamedeNascimento, Yuri Nascimento do2024-04-19T19:41:22Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1272Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:41:22Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
title Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
spellingShingle Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
Dias, Priscila Costa
title_short Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
title_full Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
title_fullStr Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
title_full_unstemmed Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
title_sort Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
author Dias, Priscila Costa
author_facet Dias, Priscila Costa
Sá, Dayse Maria Cunha
Mendes, Bianca Mamede
Nascimento, Yuri Nascimento do
author_role author
author2 Sá, Dayse Maria Cunha
Mendes, Bianca Mamede
Nascimento, Yuri Nascimento do
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Priscila Costa
Sá, Dayse Maria Cunha
Mendes, Bianca Mamede
Nascimento, Yuri Nascimento do
description ABSTRACT: This attendant research pursues to check the applicability of a didactic game in teaching about biodiversity of Tumucumaque Mountains National Park (TMNP). Initially, a questionnaire with closed-ended questions was applied, to get empirical information about the TNMP by the students and the utilization of didactic games in school learning. Posteriorly, a lecture was done to teach the aspects of the protected areas of Amapa, focusing mainly on PARNA Tumucumaque. At the end of the lecture, the students used a roulette game, purposing that the students could learn, in a relaxed way, characteristics about fauna and flora of the conservation unity studied.  At the end of the activities, the students received the questionnaire one more time, to gather the knowledge achieved after theorical and practical activities about the PARNA Tumucumaque. When questioned about using a roulette game to learn the aspects of fauna and flora of PARNA Tumucumaque, the results showed that 100% (N=32) of the students were favorable to the game utilization during the learning process. Demonstrating that the students show interest in learning with an alternative methodology, different from the traditional classes, and that the ludic can be efficient in teaching about the characteristics of Amapa’s conservation unities.    KEYWORDS: Learning, Environmental Education, Playful.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272
10.17648/diversitas-journal-v6i2-1272
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v6i2-1272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272/1411
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582
Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582
Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v6i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051270889996288