Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272 |
Resumo: | ABSTRACT: This attendant research pursues to check the applicability of a didactic game in teaching about biodiversity of Tumucumaque Mountains National Park (TMNP). Initially, a questionnaire with closed-ended questions was applied, to get empirical information about the TNMP by the students and the utilization of didactic games in school learning. Posteriorly, a lecture was done to teach the aspects of the protected areas of Amapa, focusing mainly on PARNA Tumucumaque. At the end of the lecture, the students used a roulette game, purposing that the students could learn, in a relaxed way, characteristics about fauna and flora of the conservation unity studied. At the end of the activities, the students received the questionnaire one more time, to gather the knowledge achieved after theorical and practical activities about the PARNA Tumucumaque. When questioned about using a roulette game to learn the aspects of fauna and flora of PARNA Tumucumaque, the results showed that 100% (N=32) of the students were favorable to the game utilization during the learning process. Demonstrating that the students show interest in learning with an alternative methodology, different from the traditional classes, and that the ludic can be efficient in teaching about the characteristics of Amapa’s conservation unities. KEYWORDS: Learning, Environmental Education, Playful. |
id |
UNEAL_e5397ef7fd0216f3ea44df617dc469d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1272 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do TumucumaqueABSTRACT: This attendant research pursues to check the applicability of a didactic game in teaching about biodiversity of Tumucumaque Mountains National Park (TMNP). Initially, a questionnaire with closed-ended questions was applied, to get empirical information about the TNMP by the students and the utilization of didactic games in school learning. Posteriorly, a lecture was done to teach the aspects of the protected areas of Amapa, focusing mainly on PARNA Tumucumaque. At the end of the lecture, the students used a roulette game, purposing that the students could learn, in a relaxed way, characteristics about fauna and flora of the conservation unity studied. At the end of the activities, the students received the questionnaire one more time, to gather the knowledge achieved after theorical and practical activities about the PARNA Tumucumaque. When questioned about using a roulette game to learn the aspects of fauna and flora of PARNA Tumucumaque, the results showed that 100% (N=32) of the students were favorable to the game utilization during the learning process. Demonstrating that the students show interest in learning with an alternative methodology, different from the traditional classes, and that the ludic can be efficient in teaching about the characteristics of Amapa’s conservation unities. KEYWORDS: Learning, Environmental Education, Playful.RESUMO: O presente estudo buscou verificar a aplicabilidade de um jogo didático para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque (PNMT). Inicialmente, foi aplicado um questionário composto por perguntas fechadas, para obter dados empíricos dos alunos sobre o PNMT e utilização de jogos didáticos no ensino escolar. Posteriormente, foi feita uma palestra para ensinar aspectos de áreas protegidas do Amapá, focando principalmente no PARNA Tumucumaque. Ao fim da palestra, os alunos utilizaram o jogo de roleta, para que de forma descontraída aprendessem características da fauna e flora da Unidade de Conservação estudada. No término das atividades, os alunos receberam novamente o questionário, para se obter os conhecimentos alcançados sobre o PARNA Tumucumaque após as atividades teóricas e práticas. Quando foram indagados sobre a utilização de jogos didáticos serem relevantes no processo de ensino da disciplina de biologia, obteve-se que 100% (N=32) dos estudantes são favoráveis à presença de jogos para o entendimento dos conteúdos. Ao serem questionados sobre a possibilidade de usarem um jogo de roleta para aprenderem aspectos da fauna e flora do PARNA Tumucumaque, os resultados demonstraram que 100% (N=32) dos alunos eram favoráveis à sua utilização para a aprendizagem. Demonstrando que os estudantes apresentam interesse em aprender com uma metodologia diferente de aulas tradicionais e que o lúdico pode ser eficaz para o ensino de características das Unidades de Conservação do Amapá. PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem, Educação Ambiental, Lúdico.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/127210.17648/diversitas-journal-v6i2-1272Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-25822525-521510.17648/diversitas-journal-v6i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272/1411Copyright (c) 2021 Priscila Costa Dias, Dayse Maria Cunha Sá, Bianca Mamede Mendes, Yuri Nascimento do Nascimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Priscila CostaSá, Dayse Maria CunhaMendes, Bianca MamedeNascimento, Yuri Nascimento do2024-04-19T19:41:22Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1272Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:41:22Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque |
title |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque |
spellingShingle |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque Dias, Priscila Costa |
title_short |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque |
title_full |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque |
title_fullStr |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque |
title_full_unstemmed |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque |
title_sort |
Aplicabilidade de jogo educativo para o ensino da biodiversidade do Parque Nacional Montanhas do Tumucumaque |
author |
Dias, Priscila Costa |
author_facet |
Dias, Priscila Costa Sá, Dayse Maria Cunha Mendes, Bianca Mamede Nascimento, Yuri Nascimento do |
author_role |
author |
author2 |
Sá, Dayse Maria Cunha Mendes, Bianca Mamede Nascimento, Yuri Nascimento do |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Priscila Costa Sá, Dayse Maria Cunha Mendes, Bianca Mamede Nascimento, Yuri Nascimento do |
description |
ABSTRACT: This attendant research pursues to check the applicability of a didactic game in teaching about biodiversity of Tumucumaque Mountains National Park (TMNP). Initially, a questionnaire with closed-ended questions was applied, to get empirical information about the TNMP by the students and the utilization of didactic games in school learning. Posteriorly, a lecture was done to teach the aspects of the protected areas of Amapa, focusing mainly on PARNA Tumucumaque. At the end of the lecture, the students used a roulette game, purposing that the students could learn, in a relaxed way, characteristics about fauna and flora of the conservation unity studied. At the end of the activities, the students received the questionnaire one more time, to gather the knowledge achieved after theorical and practical activities about the PARNA Tumucumaque. When questioned about using a roulette game to learn the aspects of fauna and flora of PARNA Tumucumaque, the results showed that 100% (N=32) of the students were favorable to the game utilization during the learning process. Demonstrating that the students show interest in learning with an alternative methodology, different from the traditional classes, and that the ludic can be efficient in teaching about the characteristics of Amapa’s conservation unities. KEYWORDS: Learning, Environmental Education, Playful. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272 10.17648/diversitas-journal-v6i2-1272 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v6i2-1272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1272/1411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582 Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582 Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2570-2582 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v6i2 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051270889996288 |