Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Cristiana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Raisa de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10510
Resumo: The following article aims to understand what they are learning difficulties from a case study of an adolescent diagnosed with Oppositional Defiant Disorder (ODD), Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD) andlearning disabilities. For this we seek to deepen on the subject in order to better understand how learning disabilities are defined / reputable, so we could review the case and make sure that it would set up this diagnosis. Discusses the difference between the preponderance of the body over the body in the readings on barriers to learning and its relationship with pathologization. Terms such as malaise, cognitive styles and learning were used to broaden debate about the difficulties of learning. This expansion has enabled a new understanding of the diagnosis of adolescents in relation to school.
id UNEB-3_0836bb7ab09ae5ced8f8909c7d386996
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10510
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprenderDificuldades de aprendizagemMedicalizaçãoEstudo de casoMal-estarEducaçãoThe following article aims to understand what they are learning difficulties from a case study of an adolescent diagnosed with Oppositional Defiant Disorder (ODD), Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD) andlearning disabilities. For this we seek to deepen on the subject in order to better understand how learning disabilities are defined / reputable, so we could review the case and make sure that it would set up this diagnosis. Discusses the difference between the preponderance of the body over the body in the readings on barriers to learning and its relationship with pathologization. Terms such as malaise, cognitive styles and learning were used to broaden debate about the difficulties of learning. This expansion has enabled a new understanding of the diagnosis of adolescents in relation to school.El artículo tiene como objetivo discutir los obstáculos en la escolarización a partir de un estudio de caso realizado con un adolescente al que se le diagnosticó Trastorno de Oposición Desafiante (TDA), Trastorno de Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) y problemas de aprendizaje. Para ello, se buscó profundizar en el tema de las dificultades de aprendizaje para tejer una reflexión sobre el diagnóstico de Ana en lo que se refiere al aprendizaje. Discute la diferencia entre la preponderancia del cuerpo sobre el cuerpo en las lecturas sobre las barreras al aprendizaje y su relación con la patologización. Se utilizaron términos como “malestar”, “estilos cognitivos y de aprendizaje” para ampliar el debate sobre las dificultades para estar en la escuela y responder a sus demandas. Esta expansión permitió una nueva comprensión del aprendizaje y su relación con la escuela.O artigo tem como objetivo discutir entraves na escolarização a partir de um estudo de caso realizado com uma adolescente diagnosticada com Transtorno Opositivo Desafiador (TOD), Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH) e dificuldade de aprendizagem.1 Para isto, buscamos aprofundar o tema das dificuldades de aprendizagem a fim de tecer uma reflexão sobre o diagnóstico de Ana no que se dirige ao aprender. Discutimos a diferença entre a preponderância do organismo em detrimento do corpo nas leituras sobre entraves no aprender e sua relação com a patologização. Termos como mal-estar, estilos cognitivos e de aprendizagem foram utilizados para ampliar o debate sobre as dificuldades em estar na escola e responder às suas demandas. Esta ampliação permitiu uma nova compreensão sobre o aprender e sua relação com a escola.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1051010.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p211-226Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 211-2262358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10510/7426Carneiro, Cristiana Silva, Raisa de Paula info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:23:20Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10510Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:23:20Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
title Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
spellingShingle Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
Carneiro, Cristiana
Dificuldades de aprendizagem
Medicalização
Estudo de caso
Mal-estar
Educação
title_short Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
title_full Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
title_fullStr Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
title_full_unstemmed Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
title_sort Ana, adolescente nota dez? reflexões sobre a patologização do aprender
author Carneiro, Cristiana
author_facet Carneiro, Cristiana
Silva, Raisa de Paula
author_role author
author2 Silva, Raisa de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Cristiana
Silva, Raisa de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Dificuldades de aprendizagem
Medicalização
Estudo de caso
Mal-estar
Educação
topic Dificuldades de aprendizagem
Medicalização
Estudo de caso
Mal-estar
Educação
description The following article aims to understand what they are learning difficulties from a case study of an adolescent diagnosed with Oppositional Defiant Disorder (ODD), Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD) andlearning disabilities. For this we seek to deepen on the subject in order to better understand how learning disabilities are defined / reputable, so we could review the case and make sure that it would set up this diagnosis. Discusses the difference between the preponderance of the body over the body in the readings on barriers to learning and its relationship with pathologization. Terms such as malaise, cognitive styles and learning were used to broaden debate about the difficulties of learning. This expansion has enabled a new understanding of the diagnosis of adolescents in relation to school.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10510
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p211-226
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10510
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p211-226
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10510/7426
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 211-226
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957774880768