O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715 |
Resumo: | This article presents the outcomes of research concerning the teachings of Biology textbooks, approved by the National Textbook Program, about Brazilian women in Science. The research, supported by Cultural and Feminist Studies and Foucauldian concepts, took the notion of textbook as a device, document, and cultural artifact. The analysis of the books was based on documental and cultural analyses. The books define the presence of Brazilian women of science in didactic texts, sometimes contributing to the (re)production and dissemination of a history of science based on an androcentric bias and sometimes presenting certain ruptures and discontinuities, fissures with such history. These ruptures and discontinuities can contribute to subvert the dominant discourse and enable a non-sexist education regarding the transmission of knowledge about science and scientists. Keywords: Gender and Science; Education; Biology teaching; Textbook. |
id |
UNEB-3_1e7752ef7c8c90f9b4e41b1530ffa55f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17715 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?Gender and ScienceEducationBiology teachingTextbookGénero y cienciaGénero y educaciónEnseñanza de Biologíalibro de didácticoGênero e Ciênciagênero e educaçãoEnsino de BiologiaLivro didáticoThis article presents the outcomes of research concerning the teachings of Biology textbooks, approved by the National Textbook Program, about Brazilian women in Science. The research, supported by Cultural and Feminist Studies and Foucauldian concepts, took the notion of textbook as a device, document, and cultural artifact. The analysis of the books was based on documental and cultural analyses. The books define the presence of Brazilian women of science in didactic texts, sometimes contributing to the (re)production and dissemination of a history of science based on an androcentric bias and sometimes presenting certain ruptures and discontinuities, fissures with such history. These ruptures and discontinuities can contribute to subvert the dominant discourse and enable a non-sexist education regarding the transmission of knowledge about science and scientists. Keywords: Gender and Science; Education; Biology teaching; Textbook. Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre las enseñanzas de los libros didácticos de biología, aprobados en convocatorias del Programa Nacional de Libros Didáctico,acerca de las mujeres brasileñas de la ciencia. La investigación, apoyada en los Estudios Culturales y Feministas y en conceptos foucaultianos, tomó la noción de libro didáctico como dispositivo, documento y artefacto cultural. El análisis de los libros se basó en análisis documentales y culturales. Los libros marcan la presencia de mujeres de la ciencia brasileñas en textos didácticos, a veces contribuyendo a la (re)producción y transmisión de una historia de la ciencia marcada por el sesgo androcéntrico y a veces presentando ciertas rupturas y discontinuidades, fisuras con dicha historia. Las rupturas y discontinuidades pueden contribuir a subvertir el discurso dominante y posibilitar una educación no sexista en lo que se refiere a la difusión del conocimiento sobre la ciencia y los científicos.Este artigo apresenta resultados de pesquisa sobre ensinamentos de livros didáticos de Biologia, aprovados em editais do Programa Nacional do Livro Didático, acerca das mulheres brasileiras da ciência. A pesquisa, apoiada nos Estudos Culturais, Feministas e em conceitos foucaultianos, tomou a noção de livro didático como dispositivo, documento e artefato cultural. A análise dos livros foi fundamentada a partir das análises documentais e culturais. Os livros marcam a presença das mulheres brasileiras da ciência nos textos didáticos ora contribuindo para (re)produção e veiculação de uma história da ciência marcada pelo viés androcêntrico e ora apresenta certas rupturas e descontinuidades, fissuras com tal história. As rupturas e descontinuidades podem contribuir para subverter o discurso dominante e possibilitar uma educação não-sexista no que tange à veiculação de saberes sobre ciência e cientistas.UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1771510.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p148-169Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 148-1692358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715/12512Copyright (c) 2023 Alessandra Pavolin Pissolati Ferreira, Elenita Pinheiro de Queiroz Silva, Claudiene Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPavolin Pissolati Ferreira, AlessandraPinheiro de Queiroz Silva, ElenitaSantos, Claudiene2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17715Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? |
title |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? |
spellingShingle |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra Gender and Science Education Biology teaching Textbook Género y ciencia Género y educación Enseñanza de Biología libro de didáctico Gênero e Ciência gênero e educação Ensino de Biologia Livro didático |
title_short |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? |
title_full |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? |
title_fullStr |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? |
title_full_unstemmed |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? |
title_sort |
O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? |
author |
Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra |
author_facet |
Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra Pinheiro de Queiroz Silva, Elenita Santos, Claudiene |
author_role |
author |
author2 |
Pinheiro de Queiroz Silva, Elenita Santos, Claudiene |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra Pinheiro de Queiroz Silva, Elenita Santos, Claudiene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender and Science Education Biology teaching Textbook Género y ciencia Género y educación Enseñanza de Biología libro de didáctico Gênero e Ciência gênero e educação Ensino de Biologia Livro didático |
topic |
Gender and Science Education Biology teaching Textbook Género y ciencia Género y educación Enseñanza de Biología libro de didáctico Gênero e Ciência gênero e educação Ensino de Biologia Livro didático |
description |
This article presents the outcomes of research concerning the teachings of Biology textbooks, approved by the National Textbook Program, about Brazilian women in Science. The research, supported by Cultural and Feminist Studies and Foucauldian concepts, took the notion of textbook as a device, document, and cultural artifact. The analysis of the books was based on documental and cultural analyses. The books define the presence of Brazilian women of science in didactic texts, sometimes contributing to the (re)production and dissemination of a history of science based on an androcentric bias and sometimes presenting certain ruptures and discontinuities, fissures with such history. These ruptures and discontinuities can contribute to subvert the dominant discourse and enable a non-sexist education regarding the transmission of knowledge about science and scientists. Keywords: Gender and Science; Education; Biology teaching; Textbook. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p148-169 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p148-169 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715/12512 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 148-169 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n72 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958771027968 |