O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pinheiro de Queiroz Silva, Elenita, Santos, Claudiene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715
Resumo: This article presents the outcomes of research concerning the teachings of Biology textbooks, approved by the National Textbook Program, about Brazilian women in Science. The research, supported by Cultural and Feminist Studies and Foucauldian concepts, took the notion of textbook as a device, document, and cultural artifact. The analysis of the books was based on documental and cultural analyses. The books define the presence of Brazilian women of science in didactic texts, sometimes contributing to the (re)production and dissemination of a history of science based on an androcentric bias and sometimes presenting certain ruptures and discontinuities, fissures with such history. These ruptures and discontinuities can contribute to subvert the dominant discourse and enable a non-sexist education regarding the transmission of knowledge about science and scientists. Keywords: Gender and Science; Education; Biology teaching; Textbook. 
id UNEB-3_1e7752ef7c8c90f9b4e41b1530ffa55f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17715
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?Gender and ScienceEducationBiology teachingTextbookGénero y cienciaGénero y educaciónEnseñanza de Biologíalibro de didácticoGênero e Ciênciagênero e educaçãoEnsino de BiologiaLivro didáticoThis article presents the outcomes of research concerning the teachings of Biology textbooks, approved by the National Textbook Program, about Brazilian women in Science. The research, supported by Cultural and Feminist Studies and Foucauldian concepts, took the notion of textbook as a device, document, and cultural artifact. The analysis of the books was based on documental and cultural analyses. The books define the presence of Brazilian women of science in didactic texts, sometimes contributing to the (re)production and dissemination of a history of science based on an androcentric bias and sometimes presenting certain ruptures and discontinuities, fissures with such history. These ruptures and discontinuities can contribute to subvert the dominant discourse and enable a non-sexist education regarding the transmission of knowledge about science and scientists. Keywords: Gender and Science; Education; Biology teaching; Textbook. Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre las enseñanzas de los libros didácticos de biología, aprobados en convocatorias del Programa Nacional de Libros Didáctico,acerca de las mujeres brasileñas de la ciencia. La investigación, apoyada en los Estudios Culturales y Feministas y en conceptos foucaultianos, tomó la noción de libro didáctico como dispositivo, documento y artefacto cultural. El análisis de los libros se basó en análisis documentales y culturales. Los libros marcan la presencia de mujeres de la ciencia brasileñas en textos didácticos, a veces contribuyendo a la (re)producción y transmisión de una historia de la ciencia marcada por el sesgo androcéntrico y a veces presentando ciertas rupturas y discontinuidades, fisuras con dicha historia. Las rupturas y discontinuidades pueden contribuir a subvertir el discurso dominante y posibilitar una educación no sexista en lo que se refiere a la difusión del conocimiento sobre la ciencia y los científicos.Este artigo apresenta resultados de pesquisa sobre ensinamentos de livros didáticos de Biologia, aprovados em editais do Programa Nacional do Livro Didático, acerca das mulheres brasileiras da ciência. A pesquisa, apoiada nos Estudos Culturais, Feministas e em conceitos foucaultianos, tomou a noção de livro didático como dispositivo, documento e artefato cultural. A análise dos livros foi fundamentada a partir das análises documentais e culturais. Os livros marcam a presença das mulheres brasileiras da ciência nos textos didáticos ora contribuindo para (re)produção e veiculação de uma história da ciência marcada pelo viés androcêntrico e ora apresenta certas rupturas e descontinuidades, fissuras com tal história. As rupturas e descontinuidades podem contribuir para subverter o discurso dominante e possibilitar uma educação não-sexista no que tange à veiculação de saberes sobre ciência e cientistas.UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1771510.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p148-169Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 148-1692358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715/12512Copyright (c) 2023 Alessandra Pavolin Pissolati Ferreira, Elenita Pinheiro de Queiroz Silva, Claudiene Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPavolin Pissolati Ferreira, AlessandraPinheiro de Queiroz Silva, ElenitaSantos, Claudiene2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17715Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
title O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
spellingShingle O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra
Gender and Science
Education
Biology teaching
Textbook
Género y ciencia
Género y educación
Enseñanza de Biología
libro de didáctico
Gênero e Ciência
gênero e educação
Ensino de Biologia
Livro didático
title_short O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
title_full O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
title_fullStr O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
title_full_unstemmed O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
title_sort O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência?
author Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra
author_facet Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra
Pinheiro de Queiroz Silva, Elenita
Santos, Claudiene
author_role author
author2 Pinheiro de Queiroz Silva, Elenita
Santos, Claudiene
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pavolin Pissolati Ferreira, Alessandra
Pinheiro de Queiroz Silva, Elenita
Santos, Claudiene
dc.subject.por.fl_str_mv Gender and Science
Education
Biology teaching
Textbook
Género y ciencia
Género y educación
Enseñanza de Biología
libro de didáctico
Gênero e Ciência
gênero e educação
Ensino de Biologia
Livro didático
topic Gender and Science
Education
Biology teaching
Textbook
Género y ciencia
Género y educación
Enseñanza de Biología
libro de didáctico
Gênero e Ciência
gênero e educação
Ensino de Biologia
Livro didático
description This article presents the outcomes of research concerning the teachings of Biology textbooks, approved by the National Textbook Program, about Brazilian women in Science. The research, supported by Cultural and Feminist Studies and Foucauldian concepts, took the notion of textbook as a device, document, and cultural artifact. The analysis of the books was based on documental and cultural analyses. The books define the presence of Brazilian women of science in didactic texts, sometimes contributing to the (re)production and dissemination of a history of science based on an androcentric bias and sometimes presenting certain ruptures and discontinuities, fissures with such history. These ruptures and discontinuities can contribute to subvert the dominant discourse and enable a non-sexist education regarding the transmission of knowledge about science and scientists. Keywords: Gender and Science; Education; Biology teaching; Textbook. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p148-169
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p148-169
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17715/12512
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 148-169
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n72
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958771027968