Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10497 |
Resumo: | The article starts from the premise that the continuous dialogue between psychoanalysis and literature has contributed to the depatologization of the concept of the symptom in psychoanalytic theory. The questions that are examined in the text are: How far can this exchange between literature and psychoanalysis have resonances in investigations based on psychoanalysis and related to other fields of knowledge, such as education? Could a path through the dialogue between psychoanalysis and literature support a depatologization of the symptom in times of growing expansion and the use of diagnosis in education, especially around learning disorders such as disortographic symptoms? Through a clinical approach, it examines and defends some contributions from the theory of the psychoanalytic clinic that can help in the management of the callejones without knowing during the literacy, which also circumscribe the logical moment to affect the psychic structure of the child. |
id |
UNEB-3_574171f48f86a5cc94f8ace9eb2db59d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10497 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográficoPsicanáliseLiteraturaEducaçãoSintoma disortográficoThe article starts from the premise that the continuous dialogue between psychoanalysis and literature has contributed to the depatologization of the concept of the symptom in psychoanalytic theory. The questions that are examined in the text are: How far can this exchange between literature and psychoanalysis have resonances in investigations based on psychoanalysis and related to other fields of knowledge, such as education? Could a path through the dialogue between psychoanalysis and literature support a depatologization of the symptom in times of growing expansion and the use of diagnosis in education, especially around learning disorders such as disortographic symptoms? Through a clinical approach, it examines and defends some contributions from the theory of the psychoanalytic clinic that can help in the management of the callejones without knowing during the literacy, which also circumscribe the logical moment to affect the psychic structure of the child.O artigo parte da premissa de que a contínua interlocução entre a psicanálise e a literatura teria contribuído para a despatologização do conceito de sintoma na teoria psicanalítica. Os questionamentos examinados no texto são: Em que medida esse intercâmbio entre a literatura e a psicanálise pode ter ressonâncias nas pesquisas com fundamentação da psicanálise e que se relacionam com outros campos de saber, como, por exemplo, a educação? Um percurso pela interlocução entre os dois campos poderia fornecer subsídios para uma despatologização do sintoma em tempos de crescente ampliação e utilização de diagnóstico na educação, em especial em torno dos transtornos de aprendizagem tais como o sintoma disortográfico? Através de um recorte clínico, examina e defende algumas contribuições da teoria da clínica psicanalítica que podem auxiliar no manejo dos impasses com o saber durante a alfabetização que circunscreve, também, o momento lógico de efetuação da estrutura psíquica da criança.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1049710.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p67-83Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 67-832358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10497/7416Fernandes, AndréaSaldanha, Claudia Maria info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:24:55Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10497Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:24:55Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico |
title |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico |
spellingShingle |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico Fernandes, Andréa Psicanálise Literatura Educação Sintoma disortográfico |
title_short |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico |
title_full |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico |
title_fullStr |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico |
title_full_unstemmed |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico |
title_sort |
Psicanálise, literatura e educação: : uma escrita para a despatologização do sintoma disortográfico |
author |
Fernandes, Andréa |
author_facet |
Fernandes, Andréa Saldanha, Claudia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Saldanha, Claudia Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Andréa Saldanha, Claudia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicanálise Literatura Educação Sintoma disortográfico |
topic |
Psicanálise Literatura Educação Sintoma disortográfico |
description |
The article starts from the premise that the continuous dialogue between psychoanalysis and literature has contributed to the depatologization of the concept of the symptom in psychoanalytic theory. The questions that are examined in the text are: How far can this exchange between literature and psychoanalysis have resonances in investigations based on psychoanalysis and related to other fields of knowledge, such as education? Could a path through the dialogue between psychoanalysis and literature support a depatologization of the symptom in times of growing expansion and the use of diagnosis in education, especially around learning disorders such as disortographic symptoms? Through a clinical approach, it examines and defends some contributions from the theory of the psychoanalytic clinic that can help in the management of the callejones without knowing during the literacy, which also circumscribe the logical moment to affect the psychic structure of the child. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10497 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p67-83 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10497 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p67-83 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10497/7416 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 67-83 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210957760200704 |