Programa Mais Educação: induction and discontinuity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz Junior, Carlos Antonio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mól, Saraa César
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781
Resumo: This work aims to analyze the effects of an inductive action by the federal government, materialized through the Programa Mais Educação (PME), and its absence, in full-time enrollments in the country. Using quantitative and qualitative research as a reference, based on documentary research, bibliographic research and data extracted from the School Census. Among the results, it is highlighted that the PME constitutes an action that induces full-time education policies and as a strategy to face educational inequalities. However, it was identified that resource transfer strategies, from the perspective of induction, did not consider the inequalities of the subnational bodies and, in addition, the absence of an inducing action by the Union contributes to the reduction of full-time enrollments in the country.
id UNEB-3_6aa16ab91d8ef86f21f9b7b1f676e4ee
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15781
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Programa Mais Educação: induction and discontinuityPrograma Mais Educação: inducción y discontinuidadPrograma Mais Educação: indução e descontinuidadeMore Education ProgramPolicy InductionDiscontinuityPrograma Más EducaciónInducción de políticasDescontinuidadPrograma Mais EducaçãoIndução de PolíticasDescontinuidadeThis work aims to analyze the effects of an inductive action by the federal government, materialized through the Programa Mais Educação (PME), and its absence, in full-time enrollments in the country. Using quantitative and qualitative research as a reference, based on documentary research, bibliographic research and data extracted from the School Census. Among the results, it is highlighted that the PME constitutes an action that induces full-time education policies and as a strategy to face educational inequalities. However, it was identified that resource transfer strategies, from the perspective of induction, did not consider the inequalities of the subnational bodies and, in addition, the absence of an inducing action by the Union contributes to the reduction of full-time enrollments in the country.Este trabajo tiene como objetivo analizar los efectos de una acción inductora del gobierno federal, materializada a través del Programa Mais Educação (PME), y su ausencia, sobre las matrículas de tiempo completo en la educación básica en el país. Con base en investigaciones cuantitativas y cualitativas, se utilizó investigación documental y bibliográfica, así como datos extraídos del Censo Escolar. Entre los resultados, se destaca que el PME se constituye como una acción inductora de políticas educativas integrales y como una estrategia para el enfrentamiento de las desigualdades educativas. Sin embargo, se identificó que la transferencia de recursos financieros no consideró las desigualdades presentes en las instancias subnacionales y, además, la ausencia de articulación, por parte del Sindicato, contribuyó a la disminución de la matrícula de tiempo completo en el país.Este trabalho tem como objetivo analisar os efeitos de uma ação indutora do governo federal, materializada por meio do Programa Mais Educação (PME), e de sua ausência nas matrículas em tempo integral no ensino fundamental no País. Tendo por referência pesquisa de cunho quanti-qualitativo, empregou-se a pesquisa documental e bibliográfica, bem como dados extraídos do Censo Escolar. Entre os resultados, destaca-se que o PME se constitui como uma ação indutora de políticas de educação em tempo integral e como estratégia para o enfretamento das desigualdades educacionais. Todavia, foi identificado que o repasse de recurso financeiros não considerou as desigualdades presentes nas instâncias subnacionais e, além disso, a ausência de uma articulação, por parte da União, que levasse em conta as especificidades da educação escolar e as singularidades regionais e locais contribuiu para a diminuição das matrículas em tempo integral e para a descontinuidade desta política no país.UNEB2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1578110.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p145-159Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 145-1592358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n70reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781/11265Copyright (c) 2023 Carlos Antonio Diniz Junior, Saraa César Mólinfo:eu-repo/semantics/openAccessDiniz Junior, Carlos AntonioMól, Saraa César2023-04-15T00:21:42Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15781Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-15T00:21:42Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Programa Mais Educação: induction and discontinuity
Programa Mais Educação: inducción y discontinuidad
Programa Mais Educação: indução e descontinuidade
title Programa Mais Educação: induction and discontinuity
spellingShingle Programa Mais Educação: induction and discontinuity
Diniz Junior, Carlos Antonio
More Education Program
Policy Induction
Discontinuity
Programa Más Educación
Inducción de políticas
Descontinuidad
Programa Mais Educação
Indução de Políticas
Descontinuidade
title_short Programa Mais Educação: induction and discontinuity
title_full Programa Mais Educação: induction and discontinuity
title_fullStr Programa Mais Educação: induction and discontinuity
title_full_unstemmed Programa Mais Educação: induction and discontinuity
title_sort Programa Mais Educação: induction and discontinuity
author Diniz Junior, Carlos Antonio
author_facet Diniz Junior, Carlos Antonio
Mól, Saraa César
author_role author
author2 Mól, Saraa César
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz Junior, Carlos Antonio
Mól, Saraa César
dc.subject.por.fl_str_mv More Education Program
Policy Induction
Discontinuity
Programa Más Educación
Inducción de políticas
Descontinuidad
Programa Mais Educação
Indução de Políticas
Descontinuidade
topic More Education Program
Policy Induction
Discontinuity
Programa Más Educación
Inducción de políticas
Descontinuidad
Programa Mais Educação
Indução de Políticas
Descontinuidade
description This work aims to analyze the effects of an inductive action by the federal government, materialized through the Programa Mais Educação (PME), and its absence, in full-time enrollments in the country. Using quantitative and qualitative research as a reference, based on documentary research, bibliographic research and data extracted from the School Census. Among the results, it is highlighted that the PME constitutes an action that induces full-time education policies and as a strategy to face educational inequalities. However, it was identified that resource transfer strategies, from the perspective of induction, did not consider the inequalities of the subnational bodies and, in addition, the absence of an inducing action by the Union contributes to the reduction of full-time enrollments in the country.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p145-159
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p145-159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781/11265
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Carlos Antonio Diniz Junior, Saraa César Mól
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Carlos Antonio Diniz Junior, Saraa César Mól
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 145-159
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n70
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958647296000