Programa Mais Educação: induction and discontinuity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781 |
Resumo: | This work aims to analyze the effects of an inductive action by the federal government, materialized through the Programa Mais Educação (PME), and its absence, in full-time enrollments in the country. Using quantitative and qualitative research as a reference, based on documentary research, bibliographic research and data extracted from the School Census. Among the results, it is highlighted that the PME constitutes an action that induces full-time education policies and as a strategy to face educational inequalities. However, it was identified that resource transfer strategies, from the perspective of induction, did not consider the inequalities of the subnational bodies and, in addition, the absence of an inducing action by the Union contributes to the reduction of full-time enrollments in the country. |
id |
UNEB-3_6aa16ab91d8ef86f21f9b7b1f676e4ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15781 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Programa Mais Educação: induction and discontinuityPrograma Mais Educação: inducción y discontinuidadPrograma Mais Educação: indução e descontinuidadeMore Education ProgramPolicy InductionDiscontinuityPrograma Más EducaciónInducción de políticasDescontinuidadPrograma Mais EducaçãoIndução de PolíticasDescontinuidadeThis work aims to analyze the effects of an inductive action by the federal government, materialized through the Programa Mais Educação (PME), and its absence, in full-time enrollments in the country. Using quantitative and qualitative research as a reference, based on documentary research, bibliographic research and data extracted from the School Census. Among the results, it is highlighted that the PME constitutes an action that induces full-time education policies and as a strategy to face educational inequalities. However, it was identified that resource transfer strategies, from the perspective of induction, did not consider the inequalities of the subnational bodies and, in addition, the absence of an inducing action by the Union contributes to the reduction of full-time enrollments in the country.Este trabajo tiene como objetivo analizar los efectos de una acción inductora del gobierno federal, materializada a través del Programa Mais Educação (PME), y su ausencia, sobre las matrículas de tiempo completo en la educación básica en el país. Con base en investigaciones cuantitativas y cualitativas, se utilizó investigación documental y bibliográfica, así como datos extraídos del Censo Escolar. Entre los resultados, se destaca que el PME se constituye como una acción inductora de políticas educativas integrales y como una estrategia para el enfrentamiento de las desigualdades educativas. Sin embargo, se identificó que la transferencia de recursos financieros no consideró las desigualdades presentes en las instancias subnacionales y, además, la ausencia de articulación, por parte del Sindicato, contribuyó a la disminución de la matrícula de tiempo completo en el país.Este trabalho tem como objetivo analisar os efeitos de uma ação indutora do governo federal, materializada por meio do Programa Mais Educação (PME), e de sua ausência nas matrículas em tempo integral no ensino fundamental no País. Tendo por referência pesquisa de cunho quanti-qualitativo, empregou-se a pesquisa documental e bibliográfica, bem como dados extraídos do Censo Escolar. Entre os resultados, destaca-se que o PME se constitui como uma ação indutora de políticas de educação em tempo integral e como estratégia para o enfretamento das desigualdades educacionais. Todavia, foi identificado que o repasse de recurso financeiros não considerou as desigualdades presentes nas instâncias subnacionais e, além disso, a ausência de uma articulação, por parte da União, que levasse em conta as especificidades da educação escolar e as singularidades regionais e locais contribuiu para a diminuição das matrículas em tempo integral e para a descontinuidade desta política no país.UNEB2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1578110.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p145-159Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 145-1592358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n70reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781/11265Copyright (c) 2023 Carlos Antonio Diniz Junior, Saraa César Mólinfo:eu-repo/semantics/openAccessDiniz Junior, Carlos AntonioMól, Saraa César2023-04-15T00:21:42Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15781Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-15T00:21:42Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity Programa Mais Educação: inducción y discontinuidad Programa Mais Educação: indução e descontinuidade |
title |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity |
spellingShingle |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity Diniz Junior, Carlos Antonio More Education Program Policy Induction Discontinuity Programa Más Educación Inducción de políticas Descontinuidad Programa Mais Educação Indução de Políticas Descontinuidade |
title_short |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity |
title_full |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity |
title_fullStr |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity |
title_full_unstemmed |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity |
title_sort |
Programa Mais Educação: induction and discontinuity |
author |
Diniz Junior, Carlos Antonio |
author_facet |
Diniz Junior, Carlos Antonio Mól, Saraa César |
author_role |
author |
author2 |
Mól, Saraa César |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz Junior, Carlos Antonio Mól, Saraa César |
dc.subject.por.fl_str_mv |
More Education Program Policy Induction Discontinuity Programa Más Educación Inducción de políticas Descontinuidad Programa Mais Educação Indução de Políticas Descontinuidade |
topic |
More Education Program Policy Induction Discontinuity Programa Más Educación Inducción de políticas Descontinuidad Programa Mais Educação Indução de Políticas Descontinuidade |
description |
This work aims to analyze the effects of an inductive action by the federal government, materialized through the Programa Mais Educação (PME), and its absence, in full-time enrollments in the country. Using quantitative and qualitative research as a reference, based on documentary research, bibliographic research and data extracted from the School Census. Among the results, it is highlighted that the PME constitutes an action that induces full-time education policies and as a strategy to face educational inequalities. However, it was identified that resource transfer strategies, from the perspective of induction, did not consider the inequalities of the subnational bodies and, in addition, the absence of an inducing action by the Union contributes to the reduction of full-time enrollments in the country. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p145-159 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p145-159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15781/11265 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carlos Antonio Diniz Junior, Saraa César Mól info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carlos Antonio Diniz Junior, Saraa César Mól |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 145-159 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n70 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958647296000 |